Poliţia a invocat o prevedere ONU abrogată, în 2016, ca să confişte plăcuţele de înmatriculare anti-PSD. Modificările Convenţiei permit numere formate doar din litere

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Convenţia ONU invocată de Poliţia Rutieră pentru a-l sancţiona pe şoferul maşinii cu numere anti PSD a fost modificată în anul 2016 astfel încât să permită numere de înmatriculare formate doar din litere, informează publicaţia G4Media.

Poliţia rutieră din Bucureşti a invocat luni, în sprijinul deciziei de a-l sancţiona pe şoferul maşinii cu numărul M..E PSD, o Convenţie ONU din 1968 care stipula la momentul ratificării de către România (1980) că numerele de înmatriculare trebuie să aibă în componenţă neapărat şi cifre. Poliţiştii reclamau că utilizarea numărului folosit de maşina înmatriculată în Suedia ar încălca această convenţie, dat fiind că e format doar din litere. Numai că această convenţie a fost modificată în 2016, iar modificarea permite ca numerele de înmatriculare să poată fi formate  doar din litere, informează publicaţia G4Media.ro.

Ce spune Poliţia rutieră în comunicatul de luni 

”Totodată, art. 36, alin. (3) cu trimitere la pct. 1 din Anexa nr. 2 din Convenţia de la Viena (8 noiembrie 1968) ratificată de România prin Decretul nr. 318 din 1980, stipulează că „numărul de înmatriculare prevăzut la art. 35 şi 36 ale Convenţiei trebuie să fie compus fie din cifre, fie din cifre şi litere (…)” context în care se confirmă lipsa de valabilitate a numărului aplicat pe autoturism şi astfel permisiunea de a folosi, pe teritoriul României, doar numărul permanent, care figurează şi în bazele de date”.

Şi comisarul Andrei Linţa, directorul centrului de cooperare poliţinească internaţională, a reluat luni într-o conferinţă de presă acest argument. Întrebat direct despre modificarea Convenţiei, în sensul permiterii numerelor de înmatriculare formate doar din litere, Linţa a evitat un răspuns, dând senzaţia că nu cunoaşte subiectul.

Cum a fost modificată Convenţia de la Viena:

În 2014, Guvernul Belgiei a cerut amendarea Convenţiei, astfel încât numerele de înmatriculare să poată fi formate din cifre, litere, cifre şi litere. Practic, Belgia a vrut să adauge şi posibilitatea ca numerele de înmatriculare să poată fi formate exclusiv din litere, ceea ce până la acel moment era interzis.

În aprilie 2016, secretariatul general al ONU emite o notificare în care arată că amendamentul depus de Belgia va intra în vigoare în 19 septembrie 2016, dat fiind că nu au existat obiecţii/cereri de respingere în perioada de 12 luni în care acestea puteau fi depuse. 

În acest moment, forma Convenţiei de la Viena care apare pe site-ul ONU cuprinde amendamentul acceptat în 2016.

Cu alte cuvinte, legislaţia ONU la care Poliţia rutieră se raporta a devenit caducă.

Singurul semn de întrebare este dacă modificarea Convenţiei mai trebuia transpusă printr-o lege internă de ratificare. 

Publicaţia G4Media.ro susţine, citând mai mulţi experţi, că, în acest context, nu mai era nevoie de ratificarea modificării mai ales că România a fost reprezentată la şedinţa în care s-a operat modificarea la Convenţie iar, de regulă, orice modificare la o convenţie devine opozabilă statelor membre şi automat li se aplică.

„Nu sunt întrunite elementele constitutive ale infracţiunii prevăzute de art. 334 (punere in circulaţie sau conducerea unui vehicul neînmatriculat) alin. 4 C. pen., deoarece libera circulaţie este un principiu fundamental al UE, iar pe de altă parte, autoturismul este legal înmatriculat în statul suedez atât cu privire la numerele normale cât şi cu privire la cele preferenţiale, asta însemnând totodată dreptul de a circula în oricare din statele blocului comunitar. Normele juridice suedeze nu fac trimitere absolut deloc la situaţia în care un autovehicul cu numere preferenţiale nu ar avea drept de circulaţie în alt stat. Chiar dacă titularul s-a folosit de dreptul de a purta numerele preferenţiale (subsecvente) peste graniţele Suediei, în ciuda recomandărilor, a respectat toate obligaţiile pentru ca numerele preferenţiale să nu intre în conflict cu legea altui stat. Singurul lucru pe care Poliţia Rutieră putea să îl facă în contextul dat, avea să fie obligarea titularului de a-şi înlocui numerele preferenţiale cu cele normale pe motiv de etică. Este un abuz grav al Poliţiei Române care nu a respectat dreptul altei ţări membre a Uniunii Europene”, a declarat un alt jurist pentru publicaţia G4Media.ro.

Acest tip de informaţii au fost postate de mai mulţi utilizatori Facebook, printre care Ionuţ Giurea.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite