Plafonarea tarifelor la reparaţiile auto decontate de RCA, propusă ca măsură legislativă împotriva service-urilor care practică preţuri umflate

Plafonarea tarifelor la reparaţiile auto decontate de RCA, propusă ca măsură legislativă împotriva service-urilor care practică preţuri umflate

Tarifele de manopera ale service-urilor auto care prestează reparaţii pe poliţe RCA în urma unor evenimente rutiere ar putea fi plafonate dacă un proiect de modificare a Legii privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto va fi aprobat în Parlament.

Propunerea de modificare a fost iniţiată de deputatul Marius Bota (PSD) şi a fost semnată şi de alţi şapte parlamentari. 
Concret, în proiectul de lege depus la Senat pe 1 noiembrie se arată că Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) şi Institutul Naţional de Statistică vor fi obligate să stabilească şi să publice anual preţurile de referinţă pentru lucrările acoperite prin intermediul poliţelor RCA. 
 
„La efectuarea reparaţiei, unitatea reparatoare auto îşi poate utiliza propria valoare a orei de manoperă afişată, fără a depăşi preţurile de referinţă pe piaţă la data producerii riscului asigurat. Preţurile pentru referinţă pe piaţă vor fi stabilite şi publicate anual de ASF împreună cu Institutul Naţional de Statistică. Primele preţuri de referinţă vor fi stabilite şi publicate de ASF împreună cu Institutul Naţional de Statistică în termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi. Valoarea orei de manoperă practicată de unitatea reparatoare auto în relaţia cu asigurătorul RCA, nu va depăşi valoarea orei de manoperă practicată în relaţie cu alte persoane, inclusiv luând în considerare orice discounturi aplicate. Orice diferenţe peste valoarea despăgubirii stabilită nu vor fi suportate de asigurătorul RCA", se arată în proiectul de act normativ.
 
În plus, conform proiectului de lege, în cazul vehiculelor avariate, asigurătorul este obligat să comunice valoarea maximă de despăgubire, la cererea păgubitului sau a mandatarului acestuia, în termen de 7 zile calendaristice. „Necesitatea modificărilor legislative apare ca urmare a disfuncţionalităţilor apărute pe piaţă, a comportamentului abuziv din punct de vedere al preţurilor practicate care au dus la cheltuieli nejustificate determinând asigurătorii să mărească preţurile RCA”, arată iniţiatorul în expunerea de motive anexată proiectului de modificare legislativă. 
 
Maşina la schimb, primită în cel mult o zi
 
În acelaşi timp, şoferii care şi-au lăsat vehiculul la reparat şi solicită asigurătorilor RCA o maşină de schimb pe durata cât propriul autoturism se află la unitatea reparatoare, vor trebui să o primească în cel mult o zi. „În cazul în care persoana prejudiciată solicită înlocuirea temporară a vehiculului avariat, are obligaţia de a se adresa direct asigurătorului RCA, urmând ca acesta să-i pună la dispoziţie, în termen de cel mult 1 zi lucrătoare de la data solicitării, un vehicul de o clasă similară ori superioară. În cazul în care, asigurătorul RCA nu-şi respectă obligaţia privind termenul de 1 zi lucrătoare, persoana prejudiciată poate contracta un vehicul de o clasă similară ori inferioară, de la orice entitate autorizată. În cazul în care persoana prejudiciată nu solicită direct asigurătorului RCA un vehicul pentru înlocuirea temporară a vehiculului avariat, despăgubirea RCA nu va depăşi costul contractat de asigurătorul RCA pentru un vehicul similar, de la o entitate autorizată", se mai arată în document.
 
Îngrijorarea din piaţă
 
Propunerea legislativă este primită cu anumită îngrijorare pe piaţa auto din România. Concret, surse din piaţă au declarat pentru „Adevărul” că aceste tarife de referinţă sunt imposibil de impus pentru că valoarea manoperei diferă chiar între service-urile aceluiaşi brand auto. „Contează foarte mult în ce oraş este respectiva unitate pentru că vorbim, printre altele, de chirii mai mari sau mai mici. Şi salariile mecanicilor diferă de la un oraş la altul. În plus, este normal ca un mecanic de la un brand auto premium să fie mai bine plătit în comparaţie cu unul de la o marcă low-cost pentru că primul are nişte aptitudini profesionale net superioare. Toate aceste costuri se reflectă direct în valoarea  manoperei percepute de un service auto. Este ca şi cum ai impune aceleaşi preţuri şi în industria hotelieră. O noapte de cazare să coste la un hotel de două stele la fel ca una dintr-un hotel de patru sau cinci stele”, au precizat sursele din industria auto. 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: