Pilotul Adrian Iovan, vinovat pentru accident?

Pilotul Adrian Iovan, vinovat pentru
accident?

Pilotul Adrian Iovan nu s-a întors din drum când a început să se depună gheaţă pe avion FOTO Facebook

O ipoteză nouă este luată în calcul de către experţi în cazul accidentului aviatic din Apuseni. Pilotul Adrian Iovan ar avea şi el o vină în producerea accidentului, pentru că nu s-a întors din drum în momentul în care pe aripile avionului a început să se depună gheaţă.

Ştiri pe aceeaşi temă

Această ipoteză, care nu trebuie ignorată, a fost lansată de prodecanul Facultăţii de Inginerie Aerospaţială, conf. dr. Octavian Thor Pleter, specialist în inginerie aerospaţială cu 30 de ani vechime. Pleter afirmă că pilotul comandant poartă întreaga răspundere a accidentului în sine, argumentând, printre altele, că Iovan ar fi trebuit să se întoarcă din drum când a început givrajul (depunerea gheţii pe avion).

Potrivit acestuia, Adrian Iovan a planificat şi a efectuat un zbor “în condiţii meteorologice de îngheţ sever, condiţii evidente din prognozele la care avea acces înainte de decolare”. Totodată, tipul de avion “fără performanţele de urcare necesare” şi, mai ales, tipul de motor cu piston cu carburator, “în mod special vulnerabil la acest fenomen meteo”, “nu erau adecvate pentru această misiune şi comandantul avea obligaţia să cunoască acest lucru şi să coreleze datele meteo cu restricţiile impuse de tipul de aeronavă”.

Pilotul ar fi trebuit să se întoarcă

Octavian Thor Pleter mai arată că givrajul aeronavei, care a început în momentul intrării în frontul atmosferic cu umiditate, este un fenomen “cumulativ şi nu instantaneu”, astfel că piloţii ar fi avut timp suficient - cel puţin 10 minute - pentru a întoarce aeronava.

„Totuşi, decizia comandantului a fost de a continua pe traiectul planificat. Decizia normală în acest caz ar fi fost un viraj de 180 de grade pentru a ieşi cât mai repede din frontul atmosferic în care intrase şi aterizarea la cel mai apropiat aeroport neafectat de frontul atmosferic, în acel caz Sibiu”, a precizat expertul.

El a mai arătat că ipoteza potrivit căreia echipajul nu ar fi sesizat givrajul este infirmată categoric, atât de declaraţia unui pasager, cât şi de cererea de a coborî, adresată prin radio centrului de control de la Bucureşti, “o tentativă evidentă pentru a ieşi din frontul atmosferic de îngheţ pe dedesubt”.

Informaţii vitale, ignorate de ROMATSA

Posibila vină a pilotului Adrian Iovan nu disculpă însă modul inacceptabil în care au acţionat controlorii de trafic aerian. Depăşită, evident, de situaţie, “ROMATSA nu a manifestat  un rol activ în conformitate cu competenţele prevăzute de lege, nu a luat măsurile necesare în vederea stabilirii zonei de căutare a aeronavei dispărute şi nu a declanşat operaţiunile de căutare”, se menţionează în raportul Guvernului în legătură cu accidentul aviatic.

Totuşi, din varianta iniţială a documentului a fost scoasă o informaţie esenţială, care culpabilizează şi mai mult ROMATSA. Potrivit Hotnews.ro, din raportul făcut public ulterior lipseşte informaţia potrivit căreia Ministerul Apărării (MApN) a determinat distanţa dintre ultima poziţie cunoscută a avionului şi locul prăbuşirii, şi anume de 2,09 kilometri.

Dacă ROMATSA ar fi consultat datele de la MApN, s-ar fi redus aria de căutare a avionului prăbuşit, ceea ce implică faptul că aceste informaţii erau disponibile în timpul căutării supravieţuitorilor. Determinarea locaţiei epavei a fost principala problemă a echipelor de salvare, care au ajuns la supravieţuiţori după aproape şase ore de căutări într-un perimetru mult mai larg.

ROMATSA, informată de ISU despre accident

Dialogul dintre reprezentanţii ISU şi Turnul de Control din Oradea relevă faptul că ROMATSA, contrar atribuţiilor sale, habar nu avea ce se întâmplase cu avionul. Astfel, cei de la ISU i-au informat pe controlorii de zbor că aeronava pilotată de Adrian Iovan s-a prăbuşit. La 16.01 copilotul Răzvan Petrescu şi-a sunat tatăl şi i-a spus că s-a prăbuşit în zona Peşterei Scărişoara. Aceeaşi locaţie a fost indicată şi de medicul Zamfir când a sunat la 112.

Ora 16.04
EXE TWR ORADEA – Oradea, alo!
ISU- E căzut!
EXE TWR ORADEA - E căzut?
ISU - Am primit acum informaţia de la Inspectorul General, e căzut undeva între Câmpeni şi Abrud.
EXE TWR ORADEA - Am înţeles. Vai ce naşpa! Ok.
ISU - În judeţul Alba.
ISU - Să vedem dacă se impune procedural să vedem cu căutarea…
EXE TWR ORADEA – Ok!

Eroii salvatori din Apuseni, decoraţi cu Crucea Arhiepiscopală

Salvatorii din Horea au primit, duminică, din partea Arhiepiscopului Ortodox de Alba Iulia, Irineu, cea mai mare distincţie acordată de Biserica Ortodoxă Română mirenilor: Crucea Arhiepiscopală. Sute de credincioşi au participat la eveniment, iar, la final, i-au aplaudat şi felicitat pe cei care au găsit aeronava prăbuşită în Munţii Apuseni. De la ceremonie nu au lipsit cei trei săteni care au ajuns primii la supravieţuitori, pe Muntele Petreasa: Gheorghe Trif, Argentin Todea şi Gheorghe Giurgiu.

ÎPS Irineu i-a comparat pe cei trei cu Horea, Cloşca şi Crişan. „Dumnezeu a dat gândul cel bun unor oameni nobili din localitatea Horea, care au lăsat totul şi au alergat în căutarea celor căzuţi. Unii au făcut foc din hainele lor pentru a-i încălzi, alţii i-au acoperit cu propriile lor haine. Au plâns cu ei, i-au cărat în braţele lor şi i-au ajutat pe cât le-a stat în putinţă. Noi suntem mândri şi fericiţi să avem în eparhia noastră astfel de creştini, care şi-au dovedit credinţa lor prin dragoste şi faptă bună. În venele lor curge sângele eroilor Horea, Cloşca şi Crişan, al lui Avram Iancu, Craiul Munţilor”, a spus Arhiepiscopul Ortodox Irineu.


Salvatorii Gheorghe Trif, Argentin Todea şi Gheorghe Giurgiu au fost decoraţi de ÎPS Irineu FOTO Dorin Ţimonea

Şi-au făcut datoria de creştini

Cu modestie, salvatorii au mulţumit înaltului prelat şi au susţinut că şi-au făcut doar datoria creştinească faţă de semenii lor aflaţi în pericol. „Nu suntem eroi. Am făcut doar o faptă creştinească. Suntem recunoscători Bisericii pentru această distincţie. Am simţit o mare emoţie şi o mare onoare. Dumnezeu ne-a trimis în acel loc unde era avionul”, a spus Argentin Todea. Consăteanul acestuia, Gheorghe Giurgiu, regretă şi acum că nu au ajuns mai repede la avionul prăbuşit.

„Poate îi găseam în viaţă şi îl salvam pe pilot şi pe domnişoara rezidentă. Am fost foarte emoţionat şi îi mulţumim părintelui Irineu”, a afirmat acesta.

Cel de-al treilea salvator, Gheorghe Trif, care a avut iniţiativa plecării spre zona unde a fost găsită epava avionului, nu vrea să fie considerat un erou. „Am făcut o faptă bună pe care orice om ar trebui să o facă. Nu ne considerăm eroi, suntem oameni simpli din comuna Horea”, a spus Trif.

Citeşte şi:
 
 
„Avionul cu echipaj medical din Apuseni a picat prost pentru toată lumea. A picat fix în mandatul domnului Stroe, care a picat examenul de bun simţ, şi a picat apoi din funcţia de ministru. Prost a mai picat domnul Stroe din situaţia asta, cum i-a fost tot mandatul”, comentează jurnalistul Liviu Iolu, pe blogul său de pe adevarul.ro.
 
 
Radarele descoperă exclusiv aeronavele aflate în zbor şi nu pot fi utilizate pentru a descoperi ţinte terestre, iar dispariţia de pe radar a unui avion nu înseamnă neapărat că acesta s-a prăbuşit, precizează Statul Major al Forţelor Aeriene. Însă, un fragment care lipseşte din raportul oficial, obţinut de HotNews, arată că Ministerul Apărării ar fi determinat distanţa de 2 km între ultima poziţie cunoscută a avionului şi locul prăbuşirii.
 
 
Aeronava BN2, care s-a prăbuşit luni în Munţii Apuseni, era dotată cu echipament de localizare pentru situaţii de urgenţă (ELT), însă acesta nu a funcţionat pe frecvenţa prevăzută de Regulament (406 MHz), ci pe o alta (121,5 MHz), a cărei recepţie pe plan internaţional a fost dezactivată încă din 2009.
 
 
Comunicarea în cadrul anumitor servicii de intervenţie din România este una deficitară şi are lacune, a apreciat, joi seară, la Realitatea TV, secretarul de stat în Ministerul Sănătăţii, Raed Arafat.
 
 
Aurelia Ion, studenta de 23 de ani care şi-a pierdut viaţa în accidentul de avion din Apuseni, a fost înmormântată joi la Cimitirul Ghencea cu onoruri militare, iar la slujbă au participat patru preoţi, dar şi ministrul Apărării, Mircea Duşa. Povestea tinerei care a participat ca voluntar la misiunea ce i-a adus moartea pare ruptă din basme.
 
 
Radu Stroe a demisionat din fruntea Ministerului de Interne, după trei zile de presiuni mediatice. Ramona Mănsescu, ministrul Transporturilor, ar trebui şi ea să demisioneze, pentru că instituţia pe care o conduce nu a gestionat situaţia unui accident aviatic, aşa cum legea o cere.
 
 
Premierul Victor Ponta a anunţat, oficial, că vicepremierul Gabriel Oprea va prelua funcţia de ministru interimar al MAI, până în jurul datei de 1 februarie, atunci când liberalii vor face o altă propunere pentru acest portofoliu. Premierul a anunţat că principalii vinovaţi în urma accidentului din Apuseni sunt şefii ROMATSA şi STS:
 
 
Avionul prăbuşit luni într-o pădure de pe muntele Petreasa în Munţii Apuseni a fost dezmembrat miercuri şi coborât cu ajutorul sătenilor în centrul comunei Horea. Zona accidentului şi operaţiunea de tăiere a aeronavei a fost filmată din aer, iar materialul video a fost postat pe internet.
 
 
Linişte ireală, oameni parcă prea calmi, atenţi la viaţa lor, la viaţa muntelui. Aşa arăta localitatea Horea până luni după-amiază. De atunci, de când avionul pilotat de Adrian Iovan s-a prăbuşit în Vârful Pietreasa, agitaţia, implicarea voluntarilor, puzderia de oameni ai legii, medici şi jurnalişi au dat peste cap parcă firescul unei lumi perfecte.
 
 
Mai mulţi şefi de instituţii, dar şi un secretar de stat au fost schimbaţi din funcţii după ce raportul privind accidentul aviatic din Munţii Apuseni s-a soldat cu doi morţi şi cinci răniţi din cauza proastei coordonări a echipelor de salvare. Şeful Executivului a catalogat acţiunea de salvare ca fiind un „eşec total“.
 
 
Victimele accidentului din Apuseni au murit de frig, au stabilit legiştii. Evident, dacă ar fi fost localizaţi şi preluaţi mai repede ar fi avut şanse să supravieţuiască. Bâlbâielile autorităţilor au fost amendate, miercuri, de Guvern. Însă cu jumătăţi de măsură. Şefii ROMATSA, IGSU şi un secretar de stat din MAI au fost demişi. „Patronii” lor politici sunt, însă, bine mersi.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: