"Obshina", legenda care continuă

Fiul fostului prim-secretar de la Groznîi, lider nedeclarat al mafiei cecene din Basarabia A refuzat să se aşeze - crede că ar fi o necuviinţă, dar este şi un semn că nu va prelungi


Fiul fostului prim-secretar de la Groznîi, lider nedeclarat al mafiei cecene din Basarabia

A refuzat să se aşeze - crede că ar fi o necuviinţă, dar este şi un semn că nu va prelungi discuţia. "Nouă, cecenilor, ne mor copiii şi ei ne pun în cârcă tot răul din lume, şi războaiele lor ne dau apă în sânge", spune ea în rusă şi tace gâtuit, cu un straniu aer de om îmbufnat. Interpretul, o fată scundă, care iubeşte cartofii prăjiţi şi politica de centru- dreapta, traduce repede: "… dau apă în sânge". Refugiata cecenă mă priveşte din nou, persuasiv, mişcă buzele. Nu aud însă nimic: m-am aplecat spre ea, poate că zgomotul de afară, zgomotul Chişinăului, este prea puternic. Ea plânge însă acum, se tânguie cu vorbe, şi vorbele ei eşuează de-acum într-o uriaşă batistă cu ţesătură orientală.

Aveam pregătite câteva întrebări despre enigmatica "Obshina", mafia cecenă, apărută ca împotrivire la bolşevismul rus. Renunţ. Femeia asta plânge pentru toţi copiii ceceni care au murit înainte de sfârşitul lumii, dar eu cred că plânge şi pentru copiii celorlalţi.

În 1994, armata Federaţiei Ruse a invadat mica republică secesionistă Cecenia, invocând pericolul terorist reprezentat de aceasta. Cecenii au fost la începuturi creştini şi au trecut în masă la islamism. Luptele ce au urmat s-au prelungit până în ziua de astăzi şi au provocat orori şi distrugeri ce vor afecta mult timp generaţiile de copii ceceni.

Doi fraţi Ibraghimov, "legaţi" de Basarabia

Ca mulţi alţii, la declanşarea ostilităţilor, cei trei fraţi Ibraghimov (fiii lui Muslim, despre care refugiaţii ceceni din Chişinău susţin că a fost prim-secretar de partid al capitalei cecene Groznîi, în vremea administraţiei sovietice) şi-au părăsit precipitat ţara. Destinul i-a purtat separat: despre cel numit tot Muslim se ştie că a revenit şi a murit pe frontul cecen, Marat are o sală de culturism lângă Chişinău, iar Movsar a ajuns liderul nedeclarat al mafiei cecene "Obshina", din Basarabia, în conexiune cu gruparea "Guşan Patron" din România. Guşan Patron a fost arestat în aprilie 2007 la Sibiu, fiind acuzat de organizarea unei grupări criminale, cu filieră la Chişinău.

De la lupte greco-romane la "racket"

Movsar Ibraghimov, zis Mavsar, a venit prima oară în Chişinău la sfârşitul anilor '80, ca soldat în armata URSS. Practicase un timp luptele greco-romane şi s-a impus aici prin forţă, agresivitate şi dibăcie. "Mavsar a fost arestat după demobilizare, fiind acuzat că a furat un echipament sportiv, ceva minor. Atunci s-a întâmplat ceva cu el şi a început racketul (acţiunile ilegale - n.n.)!", ne-a declarat o înaltă sursă din Ministerul Afacerilor Interne de la Chişinău. Ulterior, Ibraghimov a cunoscut-o la Moscova pe fiica unui anume "Zelionîi" şi s-a căsătorit cu ea: la nuntă au venit toţi oamenii de afaceri basarabeni cărora cecenul le asigura "crâşa" (protecţia - n.n.).

Verigile lipsă: "Verde" şi "Ştrengarul"

Grupul "Mavsar" a început să acţioneze în Basarabia începând cu 1993. Spre deosebire de Guşan Patron, despre care poliţiştii estimau că avea în Chişinău aproape 50 de "muşchi", cecenul avea puţini apropiaţi. "Ibraghimov ţine sub dânsul nu doar ceceni, dar şi armeni sau azeri veniţi la Chişinău. Dintre ei, se zvonea că unii făcuseră frontul în Cecenia şi Inguşeţia", ne spune un poliţist basarabean. Socrul lui Mavsar, Zelionîi ("Verde" - l. rus.), pe numele său Valeri Rotari, a fost în acelaşi timp "naşul" lui Veaceslav Grigorie, zis Şket ("Ştrengarul"- arg. rus), un alt lider al mafiei moldave. Fiindcă nu fusese "uns" ca "Vor v zakone" ("Hoţ în lege") şi nu putea face recomandări, Zelionîi rugase un clan de cinci fraţi ceceni, zişi Uruzbiovi, care ţineau Crimeea cu zona Stavropol, să îl prezinte pe Şket în "shoduneak", într-o adunare a "Bratvei". Aşa a ajuns Şket să fie "hoţ în lege", între Guşan, Mavsar şi "Verde".

"Shoduneak", congresul "Bratva"

În Republica Moldova, Ruslan, din "Obshina" cecenă, dar şi unii precum Makena, Karamalak, Petru "Micu" sau Jaka, din "Bratva" (mafia rusă - n.n.) sau din "Ribeata" (mafia basarabeană - n.n.), au ajuns "hoţi în lege" după ce i-au acceptat alţii. "Există un ritual la ei", ne spune unul dintre poliţiştii de crimă organizată. "Dacă ai un <> (banii puşi în comun ai grupării criminale - n.n.) mare, iar un <> se pune chezaş pentru tine să te recomande în <> , atunci, ceilalţi zic "Da!" şi vei fi recunoscut ca lider egal. Fără birocraţie! Dacă eşti declarat <> , e-hei!, asta deja echivalează cu o avansare în rang".

Mavsar, arestat cu degetele-n bere

"În 2002 am primit o informaţie că Patron şi <<Şket>> , s-ar putea întâlni la o adresă, cu unul din <> , numit Malhaz!", ne spune acelaşi poliţist, actual funcţionar public.

"Era vorba ca Malhaz să se întâlnească şi cu fraţii Sticin din Orhei, care erau <> el, şi cu ţiganii din Durleşti, ăştia aveau un conflict şi ceruseră <> . Am fost acolo cu câţiva oameni, dar l-am prins doar pe Malhaz. Patron şi "Şket" n-au mai venit, probabil prinseseră de veste."

La scurt timp, Mavsar a fost arestat sub acuzaţia că ar fi provocat moartea unui armean de la care ceruse o "taxă" de 50.000 USD. Poliţiştii moldoveni ne-au descris momentul arestării liderului cecen: "Mavsar era într-un bar cu doi de-ai lui. Când au intrat trupele speciale, ar fi dat banii unuia dintre oamenii săi, apoi şi-a înmuiat degetele în bere, să scape de praful fluorescent de pe bancnote. După care a întins mâinile pentru cătuşe!". Cecenul a fost eliberat şi a dispărut în 2003. Se crede că a tranzitat România, în drum spre Cehia, cu un paşaport rusesc.

Cecenii, dincolo de istorie

"Movsar a plecat, nu se mai află în Moldova", ne-a spus avocatul său, Iurie Tabarcea. Unde a plecat? "Cecenii nu se trădează între dânşii. I-am întrebat, de exemplu, de Muslim: unde e înmormântat? Dar ei nu vorbesc!", ne-au declarat reprezentanţi ai Biroului de Migraţie din Chişinău. Oscilând între imaginea de "hoţ în lege", de islamist, de justiţiar sau luptător pentru independenţa ţării sale, mitul cecenului rătăcitor întruchipează, pe de altă parte, imaginea modernă a refugiatului:traista şi băţul, alăturate unui popor.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos: