Nucleara CCR

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Judecătorii CCR au aruncat nucleara miercuri şi au admis, parţial, sesizarea Avocatului Poporului privind Starea de Urgenţă – amenzile aplicate în baza OUG 34/2020 în această perioadă sunt neconstituţionale. Practic CCR a decis două lucruri:

1. Că OUG 34/2020 este neconstituţional. Concluzia legată de amenzi este subsecventă. OUG 34/2020 modifica OUG 1/1999 şi mărea cuantumul maximum al amenzilor de la 5.000 de lei la 20.000 de lei. În această speţă, nu este deloc evident ce se va întâmpla: a) dacă amenzile peste 5.000 de lei vor fi reduse la acest cuantum maximal în baza OUG 1/1999 (varianta iniţială) sau dacă b) toate amenzile vor fi anulate în cazul contestării în instanţă.

2. Că măsurile restrictive trebuiau să se ia în baza unei legi date de Parlament, nu prin OUG: „Reţinând că actul normativ care restrânge/afectează drepturi şi libertăţi fundamentale ale cetăţenilor sau instituţii fundamentale ale statului cade în sfera interdicţiei prevăzute de art.115 alin.(6) din Constituţie, Curtea a constatat că, în actualul cadru constituţional, un atare act nu poate fi decât o lege, ca act formal al Parlamentului, adoptată cu respectarea dispoziţiilor art.73 alin.(3) lit.g) din Constituţie, în regim de lege organică”.

Această a doua decizie este mai importantă pentru că spune că, în cazul decretării Stării de Alertă sau a continuării Stării de Urgenţă, Parlamentul va trebui să adopte o lege în baza căreia să se restrângă drepturile şi libertăţile cetăţeneşti.

Practic, este ceea ce PMP şi Preşedintele Băsescu au susţinut de la început – că Parlamentul poate opera asupra decretului prezidenţial. De altfel, în comunicatul de presă accesoriu deciziei de astăzi, CCR constată că: „Restrângerea exerciţiului unor drepturi nu se realizează prin decretul Preşedintelui”.


 

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite