Adoptarea noului Cod Rutier a fost amânată o săptămână. Ce le pregătiseră guvernanţii şoferilor

Adoptarea noului Cod Rutier a fost amânată o săptămână. Ce le pregătiseră guvernanţii şoferilor

Guvernul va adopta miercuri, prin Ordonanţă de Urgenţă, un nou Cod Rutier   FOTO Adevărul

Potrivit unor surse guvernamentale, adoptarea noii legislaţii rutiere a fost amânată astăzi în şedinţa de Guvern. Miniştrii PSD nu s-au înţeles cu cei de la PNL privind noul Cod Rutier, chiar dacă atât premierul Victor Ponta, cât şi ministrul Radu Stroe anunţaseră că miercuri vor fi adoptate noile reglementări.

UPDATE  Victor Ponta i-a cerut ministrului de Interne să introducă în Codul rutier şi alte modificări decât cele legate de amenzi, precum asigurări că autorul unui accident grav nu va rămâne în posesia permisului până la o decizie definitivă a instanţei, spunând că altfel nu va accepta proiectul.

Premierul i-a mai cerut ministrului de Interne, Radu Stroe, să detalieze modul în care autorităţile locale vor comunica cu reprezentanţii poliţiei pentru încasarea sumelor provenite din amenzi, afirmă surse guvernamentale. Discuţia a avut loc în şedinţa de Guvern.

UPDATE Crin Antonescu : „Înţeleg că Guvernul a amânat luarea unei decizii. Nu este nico nenorocire. Este un bun prilej de a mai discuta“.

UPDATE Adoptarea noului Cod rutier a fost amânată de Guvern, după o discuţie în şedinţa de miercuri, afirmă surse oficiale.

"Momentul adoptării Codului rutier a fost amânat cu o săptămână pentru a mai rămâne în dezbatere publică. Cel mai probabil noul Cod va mai suferi unele modificări", au declarat sursele citate. 

UPDATE Premierul Victor Ponta a declarat miercuri, la începutul şedinţei de Guvern de la Palatul Victoria, că doreşte să facă o precizare în ce priveşte banii proveniţi din amenzile introduse în noul Cod Rutier.

“Există, într-adevăr, unele sancţiuni mai aspre, dar vreau să precizez că nu se strange niciun leu din amenzi la buget”, a afirmat Ponta, adăugând că aceşti bani vor merge la autorităţile locale.

La rândul lui, ministrul de Interne Radu Stroe a comentat criticile referitoare la sancţiunile introduse în noul Cod Rutier, arătând că acestea sunt necesare şi “nu se poate lucra cu jumătăţi de măsură”. 

Ministrul Radu Stroe a anunţat miercuri dimineaţă că noul Cod rutier prevede o amendă maximă de 16.000 de lei pentru administratorii de drumuri care nu îşi îndeplinesc atribuţiile, o amendă maximă pentru şoferi de 9.600 lei şi o perioadă maximă de doi ani în cazul suspendării permisului de conducere.

Ministrul Afacerilor Interne a spus că aceste sancţiuni sunt între prevederile finale incluse în proiectul noului Cod Rutier, care va fi promovat sub forma unei Ordonanţe de Urgenţă şi adoptat miercuri în şedinţa de Guvern.

Codul Rutier, forma „îmblânzită“ cu ordin de la partid

În forma revizuită a proiectului, publicată pe 20 septembrie 2013 pe site-ul MAI, sancţiunile din noua legislaţie rutieră au fost modificate substanţial faţă de proiectul de act normativ postat iniţial. Astfel, dacă iniţial cea mai mare amendă era de 16.000 de lei, acum aceasta este de 9.600 de lei. De asemenea, suspendarea permisului, după un accident grav, va fi pe o perioadă de cel mult doi ani, faţă de cinci, aşa cum anunţase Stroe iniţial.

Vânzarea unui autovehicul trebuie declarată în cinci zile lucrătoare

Noile reglementări rutiere  stabilesc că fostul proprietar are obligaţia de a notifica autorităţii competente, în scris, înstrăinarea vehiculului, în termen de 5 zile lucrătoare de la data transmiterii dreptului de proprietate, urmând ca aceasta să facă menţiunea corespunzatoare în evidenţe şi să înscrie noul proprietar ca utilizator al vehiculului.

„Notificarea înstrăinării se face prin declaraţie pe proprie răspundere din care să rezulte datele de identificare ale noului proprietar, însoţită de copia actului translativ de proprietate şi de copia documentului eliberat de organul fiscal al administraţiei publice locale care confirmă radierea de pe rolul fiscal al fostului proprietar“, se precizează în proiect.

Mai mult, în situaţia în care noul proprietar nu solicită transcrierea transmiterii dreptului de proprietate în termen de 30 de zile de la data dobândirii dreptului de proprietate asupra vehiculului, se suspendă dreptul de  înmatriculare a vehiculului.

Proba practică a examenului auto va fi filmată

Ca şi în propunerea iniţială, MAI a inclus şi în forma revizuita a proiectului de OUG dispoziţiile potrivit cărora proba practică a examenului pentru permisul de conducere va fi filmată, pentru asigurarea şi verificarea legalităţii examenului.

„Pentru proba practică, sistemele tehnice de monitorizare se instalează pe  autovehiculele folosite la susţinerea probei practice.Vehiculele utilizate la proba practică pentru categoriile AM, A1, A2 si A sunt exceptate de la aceste dotări“, se precizează în propunerea de act normativ.

Conform documentului citat, înregistrarea se stochează de către serviciul public al Direcţiei Înmatriculări Permise  care organizează examenul de obţinere a permisului de conducere pe o perioada de cel mult 6 luni de la data desfăşurării acestuia. Accesul la aceste materiale va fi permis numai serviciului public comunitar regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor care a organizat examenul de obtinere a permisului de  conducere, precum si Directiei Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV).

Şoferii, obligaţi să pună centurile de siguranţă minorilor

Noile prevederi rutiere îi obligă pe şoferi să se asigure că persoanele minore poartă centurile de siguranţă. Lipsa centurii de siguranţă în maşină sau a căştii pe motocicletă sau pe scuter este considerată contravenţie şi se va sancţiona cu 4-5 puncte amendă, adică între 320 şi 400 de lei.

Amenzile din forma revizuită a Codului Rutier

Permis suspendat 180 de zile şi amendă până la 4.000 de lei pentru:

 1. şoferii care nu opresc la trecerile de cale ferată   

  2. cei care sunt prinşi circulând pe autostradă pe contrasens

  3.  care circulă cu o viteză care depăşeşte viteza maximă legală cu mai mult de 60 km/h

  4.  cei care conduc sub influenţa alcoolului

  5.  şoferii aflaţi la volanul unui autovehicul neînmatriculat.

În plus, şoferii vor primi o amendă de 4.000 de lei şi vor rămâne fără permis timp de un an pentru aceste încălcări ale codului rutier dacă ele se soldează numai cu pagube materiale.

Veţi rămâne fără permis timp de 2 ani - pentru aceleaşi încălcări ale codului rutier enumerate mai sus, dar care se soldează cu un accident cu victime. Mai mult, în acest caz amenda primită se încadrează în clasa a VI-a de sancţiuni ajungând până la 9.600 de lei.

Amenzi pentru depăşirea vitezei

1. depăşirea vitezei între 11 şi 20 km/h - amendă 160 lei

 2. depăşirea vitezei între 21 si 30 km/h - amendă între 160 şi 240 lei

3.  depăşirea vitezei între 31 si 40 km/h - amendă între 320 şi 400 lei + suspendarea permisului pe 30 de zile

4.  depăşirea vitezei între 41 si 50 km/h - amendă între 480 şi 640 lei + suspendare permisului 60 de zile

5.  depăşirea vitezei între 51 si 60 km/h - amendă între 720 şi 1.600 lei + suspendarea permisului 90 de zile

6. depăşirea cu peste 60 km/h - amendă între 1.680 lei şi maximum 4.000 lei + suspendarea permisului pentru 180 de zile

Clasele de amenzi: un punct-amendă este 10% din valoarea salariului minim pe economie

Clasa I prevede 2 sau 3 puncte-amendă

Clasa a II-a - 4 sau 5 puncte-amendă

Clasa a III-a - de la 6 la 8 puncte-amendă

Clasa a IV-a - de la 9 la 20 puncte-amendă

Clasa a V-a - de la 21 la 50 puncte-amendă

Clasa a VI-a - de la 51 la 120 puncte-amendă

Alba-neagra cu Codul Rutier

După ce iniţial ministrul Radu Stroe anunţase cu surle şi trâmbiţe că pregăteşte schimbări rutiere drastice pentru şoferi, şeful de la Interne a revenit - la presiunea colegilor săi din PNL- înaintând în dezbatere publică o formă revizuită a Codului Rutier, cu sancţiuni ceva mai blânde.

Liderul liberal Crin Antonescu a declarat, vineri că PNL a luat decizia politică potrivit căreia proiectul ministrului de Interne, Radu Stroe, în forma nouă, să nu fie introdus pe ordinea de zi a Guvernului în următoarele două săptămâni, acest timp urmând a fi destinat dezbaterilor.

„Ideea de a înăspri trebuie totuşi calibrată cumva mai gradual. Adică există sentimentul, am vorbit cu mulţi oameni în aceste zile, care nu m-au sunat să mă întrebe dacă m-am certat sau dacă m-am împăcat cu Ponta, m-au sunat să-mi explice că e totuşi prea mult pentru o greşeală pe care o poţi comite să-ţi pierzi permisul patru ani“, a afirmat liderul PNL.

În replică, premierul Ponta i-a cerut lui Stroe să ţină cont mai ales de numărul mare al deceselor în accidente şi amenzilor neplătite.„O să fim impopulari pentru o parte dintre cei care sunt supuşi unei legislaţii mult mai dure, dar cred că suntem din nou într-un moment, ca şi în alte zone, în care trebuie să luăm decizii“, i-a spus premierul ministrului, într-o şedinţă de guvern.

Reprezentanţii Uniunii Transportatorilor: amenda de 16.000 lei însumează 20 de salarii

La rândul lor, reprezentanţii din cadrul Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) consideră abuzive sancţiunile propuse în proiectul noului Cod Rutier, cerând modificarea acestora.
 

„Se propun amenzi de până la 16.000 lei, ceea ce însumează valoarea a 20 de salarii, în condiţiile în care salariul minim garantat în plată este de 800 lei. Având în vedere acest aspect, UNTRR solicită ca sancţiunile să fie progresive şi proporţionale“.

Citeşte şi:

PNL schimbă iar modificările la Codul Rutier. Alba-neagra cu noile propuneri de modificare a legislaţiei pe şosele

Sancţiunile din noua legislaţie rutieră au fost modificate substanţial faţă de proiectul de act normativ iniţial, cea mai mare amendă fiind stabilită la 9.600 lei, faţă de 16.000 lei, iar suspendarea permisului, după un accident grav, urmând să vizeze o perioadă de cel mult doi ani, faţă de cinci.

Neplata amenzilor rutiere în 30 de zile ar putea duce la suspendarea permisului. Ce mai pregăteşte MAI conducătorilor auto

Neplata amenzilor rutiere în termen de 30 de zile ar putea duce la suspendarea permisului de conducere, iar în anumite cazuri şoferii care produc accidente grave ar putea rămâne fără permis până la trei-patru ani. Sunt doar câteva dintre prevederile unui proiect de modificare a Legislaţiei Rutiere, iniţiat de Ministerul Afacerilor Interne (MAI)- aflat în aceste zile în dezbatere publică.

Prima zi în trafic cu noul Cod Rutier. Ce spun bicicliştii, scuteriştii şi şoferii

Pe 8 august au intrat în vigoare modificările aduse Codului Rutier care îi vizează, în special,  pe biciclişti, pe şoferi, dar şi pe conducătorii de mopede. Nu toţi însă erau la curent cu noile reguli din trafic.

DOCUMENT Scuteriştii pot, după patru luni de ilegalitate, să-şi ia permis. Statul a publicat metodologia obţinerii carnetului

La patru luni fără câteva zile de la intrarea în vigoare a noului Cod Rutier, care îi obligă pe cei care deţin scutere să aibă şi permis pentru a le conduce, Ministerul Transporturilor a reuşit, în sfârşit, să realizeze normele în baza cărora şcolile de şoferi vor fi autorizate să-i pregătească pe candidaţii la categoria AM.

Ponta cere înăsprirea Codului Rutier: „Este inadmisibil câţi oameni şi-au pierdut viaţa în aceste zile“. România, ţara fără buget alocat siguranţei rutiere

Premierul Victor Ponta a declarat, marţi, că numărul de accidente care au avut loc în ultimele zile este inadmisibil. Mai mult, Ponta a precizat că  doreşte o înăsprire urgentă a Legislaţiei Rutiere.În mini-vacanţa de 1 Mai şi de Paşte, 22 de persoane şi-au pierdut viaţa în accidente, iar 80 au fost rănite. România este însă singura ţară din UE fără un buget clar alocat siguranţei şi strategiilor rutiere.

INTERVIU Lucian Diniţă, şeful Direcţiei Rutiere despre noua legislaţie rutieră:  „Vom face analize medicale ori de câte ori ne vom pierde permisul”

Comisarul şef Lucian Diniţă, şeful Direcţiei Poliţiei Rutiere, face o radiografie a peisajului rutier din România. Într-un interviu pentru „Adevărul”, el vorbeşte despre noua legislaţie rutieră care va intra în vigoare din 19 ianuarie, dar şi despre aglomeraţia de sărbători de pe DN1. Diniţă abordează şi tema cozilor de la Direcţia Permise şi Înmatriculări arătând că „statul la cozi a devenit sport naţional”.

 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: