Niciun român amendat nu va putea beneficia de decizia CCR până nu e publicată în Monitorul Oficial. Avocat: Doar caracterul sancţionator este „în aer”

Niciun român amendat nu va putea beneficia de decizia CCR până nu e publicată în Monitorul Oficial. Avocat: Doar caracterul sancţionator este „în aer”

Imagine: Politia Română

Ordonanţele militare nu au fost declarate neconstituţionale, ci modul în care s-a găsit o metodă legislativă de a da amenzi, avertizează avocatul Vlad Soare. Niciun român amendat nu va putea beneficia de decizia CCR care a declarat OUG 34/2020 ca fiind neconstituţională, până când această decizie nu va fi pubicată în Monitorul Oficial.

Ştiri pe aceeaşi temă

 
„Aş vrea să se înţeleagă foarte clar că românii care nu au respectat ordonanţele militare au greşit. Diferenţa este că în mometul de faţă pot contesta sancţiunile şi vor avea câştig de cauză”, a spus avocatul Vlad Soare la Digi24.
 
Curtea Constituţională a României (CCR) a decis miercuri că prevederile art. 28 din OUG 1/1999, prin care au fost stabilite amenzile pentru nerespectarea restricţiilor în perioada stării de urgenţă, sunt lipsite de claritate, precizie şi previzibilitate, iar stabilirea faptelor a căror săvârşire constituie contravenţii este lăsată, în mod arbitrar, la libera apreciere a poliţiştilor.
 
Tot miercuri, CCR a decis că OUG nr. 34/2020 pentru modificarea şi completarea OUG nr.1/1999 privind regimul stării de asediu şi regimul stării de urgenţă este neconstituţională, în ansamblul său.
În esenţă, CCR declară că restrângerea unor drepturi şi libertăţi fundamentale nu se poate face prin ordonanţe de urgenţă, ci printr-o lege organică adoptată în Parlament.
 
În acest context, avocatul Vlad Soare, specialist în drept constituţional, a făcut precizări în legătură cu cele două acte normative declarate ca fiind neconstituţionale de către judecătorii CCR:
 
  • „În momentul de faţă încă  sunt în vigoare şi produc efecte, deci în continuare putem fi sancţionaţi la fel cum am fost şi până acum. Doar de la momemntul publicării în Monitorul Oficial a deciziei cu tot cu motivare vom afla inclusive argumentele pentru care aceste ordonanţe – în speţă 34/2020 şi un articol din OUG 1/1999 – au fost declarate neconstituţionale. 
  • Din comunicatul Curţii şi din experienţa mea în drept constituţional vă pot spune că Ordonanţa 34/2020 a fost declarată neconstituţională pentru simplul fapt că este o jurisprudenţă a Curţii Constituţionale în sensul în care nu poţi să afectezi în sens negativ drepturi şi libertăţi fundamentale prin Ordonanţe de Urgenţă. Este o încălcare a art. 115 aliniatul 6 din Constituţie. Ăsta este un motiv pentru care acestă Ordonanţă de Urgenţă care a mărit cuantumul amenzilor a fost declarată neconstituţională.
  • În ceea ce priveşte art. 28 din OUG 1/1999, cel care reprezintă temeiul juridic al aplicării amenzilor, şi acesta a fost declarat neconstituţional pentru simplul fapt că norma ar fi impredictibilă şi neprecisă şi, astfel, s-ar încălca un alt articol din Constituţie privind predictibilitatea legii.
  • Acestea sunt aspect tehnice. Ceea ce ar trebui să înţeleagă românii este un lucru care ar trebui lămurit foarte clar: faptul că ele (n.r. – ordonenţele) au fost declarate neconstituţionale nu reprezintă motiv de nerespectare a Ordonanţelor militare.
  • Ordonanţele militare nu au fost declarate neconstituţionale, ci modul în care s-a găsit o metodă legislativă de a da amenzi. Acest aspect a fost declarat neconstituţional. Deci, practic, în momentul de faţă doar caracterul sancţionator este în aer. Şi nu este  în aer pentru că este ceva ocult. Este în aer pentru că modalitatea prin care s-a decis să se aplice aceste sancţiuni nu a respectat nişte norme de tehnică legislative şi nu au respectat Constituţia. 
  • Cu alte cuvinte, dacă s-ar fi aplicat aceste amenzi în temeiul legii şi nu în temeiul unei ordonanţe de urgenţă, în continuare am fi putut fi sancţionaţi.
  • Aş vrea să se înţeleagă foarte clar că românii care nu au respectat ordonanţele militare au greşit. Diferenţa este că în mometul de faţă pot contesta sancţiunile şi vor avea câştig de cauză.
  • Vor putea să conteste amenzile din momentul în care se ridică starea de urgenţă în termenul legal (n.r. – de 15 zile).
  • În acea perioadă – că nu e suficient să conteşti – trebuie să nu termine procesul până la momentul publicării deciziei (CCR – n.r.) în Monitorul Oficial. Deci nu beneficiază nimeni de efectele deciziei CCR dacă aceasta nu este publicată în Monitorul Oficial. Dacă nu conteşti amenda şi trece termenul de 15 zile poate să se publice în MO…la un moment dat”. 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările