Incendiu în Clubul Colectiv. Când se activează planul de cod roşu pentru dezastre. Neregulile depistate în actele de funcţionare a clubului

Incendiu în Clubul Colectiv. Când se activează planul de cod roşu pentru dezastre. Neregulile depistate în actele de funcţionare a clubului

Imagini din clubul Colectiv

Potrivit primelor date ale anchetei deschise după incendiul la Clubul Colectiv, localul nu deţinea toate autorizaţiile de funcţionare de la Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă. De asemenea, la controalele făcute de autorităţi de-a lungul vremii s-au depistat şi probleme cu actele angajaţilor. Parchetul General face cercetări pentru omor calificat şi distrugere calificată, iar autorităţile au activat cod roşu de dezastru.

Ştiri pe aceeaşi temă

Autorităţile au activat planul de cod roşu în momentul în care primele echipaje de poliţie şi de salvare au ajuns la Clubul Colectiv, unde vineri noapte a avut loc cea mai mare tragedie din ultimii ani, soldată cu 27 de morţi şi 186 de răniţi. Concret, secretarul de stat Raed Arafat a declarat că intervenţia după incendiu s-a făcut pe cod roşu, plan prevăzut în actele normative şi care se activează atunci când sunt mai multe victime decât capacitatea de intervenţie imediată, rapidă.

„Trebuie punctat de la bun început că în situaţie de dezastru cererea este mai mare decât ceea ce pot oferi, iar miracole în timpul unui dezastru nicio ţară nu poate să facă, oricât de avansată ar fi. Dezastru înseamnă ca eu am un dezechilibru între ce pot oferi şi ce nevoi sunt. Aici intervine conceptul de triaj şi de stabilire a priorităţilor. Noi am creat planul roşu care a fost activat de mai multe ori în mai multe judeţe. Într-un dezastru, primele ore sunt ale evaluării şi ale reacţiilor punctuale imediate, după care este intervenţia în forţă, care automat înseamnă o intervenţie coordonată”, a declarat, într-un interviu recent pentru „Adevărul”, secretarul de stat Raed Arafat.

Incendiu la Clubul Colectiv: cum se activează codul roşu 

Când este activat planul de cod roşu, Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă preia în coordonare inclusiv ambulanţele, sistemul fiind unul cu comandă unică.

Potrivit actelor normative în vigoare, planul de cod roşu asigură un răspuns coordonat al tuturor structurilor cu atribuţii de intervenţie în cazul producerii unor accidente colective sau calamităţi, cu manifestări deosebit de rapide şi efecte limitate în timp, având ca rezultate victime multiple sau având potenţialul de a produce victime multiple.

Planul roşu se elaborează de inspectorul-şef al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Bucureşti şi implică următoarele instituţii: Ministerul Afacerilor Interne, instituţiile prefectului, jandarmeria, SMURD, spitalele de urgenţă şi serviciile publice de ambulanţă. Concret, legislaţia arată că panul de cod roşu este coordonat de Ministerul Afacerilor Interne şi Ministerul Apărării Naţionale.

Primul echipaj cere ajutorul 

În funcţie de gravitatea evenimentelor, primul echipaj sau de prim ajutor ajuns la locul intervenţiei face propunerea de activare a planului roşu de intervenţie. În momentul în care se declanşează planul roşu, serviciile de ambulanţă trec sub coordonarea Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă. Inclusiv ambulanţele private ar putea fi obligate să acorde asistenţă medicală în caz de urgenţă, dacă situaţia o impune.

„Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă a adus sub aceeaşi umbrelă toate structurile care lucrează în urgenţă. Concret, ele sunt sub o coordonare unitară, într-un minister puternic. Există o colaborare excelentă cu Ministerul Sănătăţii şi cu Ministerul Apărării. Crearea acestui departament a fost un mare pas înainte pentru sistemul de urgenţe. În cadrul lui este o direcţie generală care se ocupă de asistenţa medicală de urgenţă, formată din 30 de oameni, dar tot la noi se află şi Inspectoratul General de Aviaţie şi Inspectorul pentru Situaţii de Urgenţă. Într-o situaţie de dezastru, sistemul va fi depăşit, cine crede contrariul greşeşte. Din cauza asta se numeşte situaţie de dezastru. Dacă sistemul nu e depăşit, atunci nu mai am dezastru”, a conchis Arafat.

Incendiu la Clubul Colectiv: Pubul nu avea toate autorizaţiile de funcţionare

Secretarul de stat în MAI Raed Arafat a declarat, sâmbătă dimineaţă, că la Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă nu există niciun document de autorizare pentru activităţile din Clubul Colectiv.

Practic, pentru funcţionarea unui club sunt necesare autorizaţii şi avize emise de mai multe instituţii: Protecţiei Mediului, Sanitar, Sanitar- Veterinar, sau de la ISU-  PSI (prevenirii şi stingerii inncendiului) şi de la Protecţia a muncii.

Procurorii vor stabili şi dacă organizatorul concertului avea dreptul să folosească materiale pirotehnice şi dacă în acest sens exista un aviz de la Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă.

În anchetă se va avea în vedere şi dacă organizatorii aveau un plan de evacuare în cazuri de urgenţă, şi dacă aveau suficiente uşi de evacuare, care potrivit legii, ar fi trebuit să fie şi uşor accesibile. Se va mai stabili şi dacă în club erau mai multe persoane decât permite suprafaţa sălii. 

Care este procedura 

Potrivit procedurii, atunci când se înfiinţează o firmă la Registrul Comerţului administratorul semnează mai multe declaraţii pe propria răspundere (printre care şi una în domeniul PSI), conform cărora sunt îndeplinite toate conditiile cerute de legi specifice fiecarui domeniu (PSI-SU, mediu, securitate şi sanatate în munca, sanitar, sanitar-veterinar, etc.) pentru a se functiona în conditii de siguranta. După acest pas, pompierii -dar şi celelate instituţii ale statului,  vor veni să verifice dacă totul corespunde adevărului.

Care sunt obligaţiile administratorului

Legea arată şi ce trebuie să facă administratorul unei firme:

  • sa stabileasca, prin dispozitii scrise, responsabilitatile si modul de organizare pentru apararea impotriva incendiilor in unitatea sa, sa le actualizeze ori de cate ori apar modificari si sa le aduca la cunostinta salariatilor, utilizatorilor si oricaror persoane interesate;
  • sa asigure identificarea si evaluarea riscurilor de incendiu din unitatea sa si sa asigure corelarea masurilor de aparare impotriva incendiilor cu natura si nivelul riscurilor;
  • sa solicite si sa obtina avizele si autorizatiile de securitate la incendiu, prevazute de lege, si sa asigure respectarea conditiilor care au stat la baza eliberarii acestora; in cazul anularii avizelor ori a autorizatiilor, sa dispuna imediat sistarea lucrarilor de constructii sau oprirea functionarii ori utilizarii constructiilor sau amenajarilor respective;
  • sa elaboreze instructiunile de aparare impotriva incendiilor si sa stabileasca atributiile ce revin salariatilor la locurile de munca;
  • sa verifice daca salariatii cunosc si respecta instructiunile necesare privind masurile de aparare impotriva incendiilor si sa verifice respectarea acestor masuri semnalate corespunzator prin indicatoare de avertizare de catre persoanele din exterior care au acces in unitatea sa;
  • sa asigure utilizarea, verificarea, intretinerea si repararea mijloacelor de aparare impotriva incendiilor cu personal atestat, conform instructiunilor furnizate de proiectant;
  • sa asigure pregatirea si antrenarea serviciului de urgenta privat pentru interventie

 

Legea arată că în cazul în care nu sunt respectate aceste dispoziţii, persoanele fizice si juridice răspund, potrivit legii, de stabilirea si aplicarea masurilor de aparare impotriva incendiilor, precum si de consecintele producerii incendiilor.

Incendiu la Clubul Colectiv: Pubul nu avea personal calificat

Potrivit datelor oficiale, clubul Colectiv era autorizat să funcţioneze din ianuarie, iar ultimul control la local a avut loc pe 21 octombrie, ocazie cu care s-a constatat lipsa personalului calificat. Clubul avea autorizaţie de funcţionare de la Primăria Sectorului 4 din 14 ianuarie 2015, potrivit reprezentanţilor primăriei, iar Poliţia Locală a efectuat ultima oară un control la local pe 21 octombrie, ocazie cu care agenţii au întocmit un proces-verbal pentru lipsă calificare personal.

Colectiv Club a fost înfiinţată în 2014 şi a fost înregistrată ca plătitor pe venit pe 8 octombrie 2014. În 2014, societatea avea 5 angajaţi. Tipul de activitate: baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor.

Cine este acţionarul principal al Clubului Colectiv

Acţionarul principal al Colectiv Club SRL, firma care deţine clubul în care s-a produs tragedia, este Alin Anastasescu, acesta mai are alţi doi asociaţi. Acionarii firmei sunt Alin Anastasescu - 47%, Paul Catalin Gancea - 30% si Costin Mincu - 23% .

Pe pagina sa de Facebook, Alin Anastasescu menţionează că este managing partner şi co-fondator al clubului, iar pe contul Linkedin Alin Anastasescu precizează este absolvent al Facultăţii de Arte.

Din mai 2013, el este co-fondator şi managing partner la Clubul Colectiv, iar din ianuarie 2011 este şi producător la Cevadevis.ro., unde a realizat matriale de publicitate pentru branduri cunoscute şi a mai organizat evenimente la firma Sasquatch pentru brandul Mountain Dew. Anastasescu a mai lucrat pentru compania Emagic Entertainment/Danube Event Services la organizarea unor concerte pe care renumite trupe internaţionale le-au susţinut în România.

   Mai multe ştiri despre incendiul de la Clubul Colectiv 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: