Metoda italiană, un exemplu pentru eliminarea modei româneşti de înmatriculare a maşinilor în Bulgaria ca să ocoleşti taxele

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Peste 20.000 de  maşini inmatriculate în Bulgaria circulă în România
Peste 20.000 de  maşini inmatriculate în Bulgaria circulă în România

Printr-o lege similară cu cea dată în Italia, care interzice rezidenţilor să aibă în folosinţă maşini înmatriculate în alte ţări, autorităţile de la Bucureşti pot rezolva rapid problemele legate de zecile de mii de autoturisme care sunt înregistrate în Bulgaria, dar care circulă în România.

Mai exact, în Italia, pe 4 decembrie, a intrat în vigoare „Decretul cu privire la siguranţă”, care poartă numele vicepremierului Matteo Salvini. Concret, în decret sunt introduse schimbări ale Codului Rutier Italian (articolul 93), prin care se limitează drastic circulaţia maşinilor înmatriculate în străinătate de către şoferii care au reşedinţa în Italia de cel puţin 60 de zile. Mai precis, după cum informează Ambasada României în Italia, se interzice „persoanelor care au rezidenţa în Italia de mai mult de şaizeci de zile să circule cu un vehicul înmatriculat în străinătate. Sunt exceptate de la această interdicţie anumite cazuri de concesiune în leasing, închiriere sau în comodat”.

Şi, în pofida unor voci, conform legislaţiei europene, o astfel de reglementare nu încălcă dreptul la liberă circulaţie. Prevederile Uniunii Europene, în materie, sunt clare. Iată referirea la Germania:„Dacă vă mutaţi, ca cetăţean al UE, în Germania, trebuie să vă înmatriculaţi automobilul acolo, dacă prezenţa sa e justificată. (…) Puteţi să îl folosiţi vreme de un an, în timp ce este înmatriculat în fosta ţară de reşedinţă“. La stabilirea pe termen lung, dispoziţia de înmatriculare e clară şi cu aplicare imediată. „Ca cetăţean UE cu dublă reşedinţă, trebuie să o înmatriculaţi în Germania, dacă prezenţa maşinii în Germania este necesară“, se mai arată în reglementarea UE. 

  

Probleme de asigurări

Conform unor date, peste 23.000 de mii de automobile înmatriculate în Bulgaria circulă în România, dar  mulţi dintre proprietarii acestora au „uitat” să se deplaseze anual la sud de Dunăre pentru a-şi reînnoi poliţa de răspundere civilă auto. În aceste condiţii, atunci când se produce un accident de circulaţie pagubele sunt plătite, în mod excepţional, de fondul de garanţie menţinut de companiile bulgare de asigurări, procedură extrem de greoaie pentru păgubit, care trebuie să aştepte emiterea unor avize. În plus, este obligatorie o deplasare în Bulgaria pentru demararea procedurilor. 

Potrivit europalibera.org, asigurarea de răspundere civilă auto costă în Bulgaria între 75 şi 400 de euro pe an în funcţie de capacitatea cilindrică a motorului, a oraşului înmatriculării, a vârstei şi a numărului de accidente provocate de proprietarul maşinii. 

Poluezi, dar plăteşti şi taxe

Specialistul în piaţa auto Mihai Cune susţine că au fost tentative de a se emite o reglementare care ar fi dus la dispariţia maşinilor înmatriculate în ţara vecină, dar acestea nu s-au concretizat. 

Şoferii de maşini înamtriculate în Bulgaria plătesc taxe în ţara vecină şi poluază la noi Mihai Cune Specialist în piaţa auto

„Pe lângă problema litigiilor legate de asigurări,  o astfel de măsură ar rezolva şi chestiunile legate de poluare. Adică proprietarii acestor maşini înmatriculate în Bulgaria care, de obicei, sunt poluante vor fi obligaţi să-şi plătească taxele în România. Acum plătesc taxe în Bulgaria şi poluază la noi. În cazul în care ar fi obligaţi să le înmatriculeze la noi şi în contextul în care, în curând,  se  va introduce o taxă de poluare, o astfel de reglementare este echitabilă. Atât poluezi, atât plăteşti. Mai ales dacă se impune un termen rezonabil, de un an să spunem, de punere în aplicare. Dacă nu îşi mai doreşte respectiva maşină, omul o poate vinde în acest timp”, a precizat Mihai Cune. 

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite