Mecanici chinezi pentru service-urile auto din România

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Mecanici auto din China plătiţi cu până la 800 de euro pe lună, plus cazare şi masă. Este soluţia propusă de service-uri pentru reducerea deficitului de forţă de muncă pregătită în domeniul reparaţiilor auto. Numai că legislaţia europeană nu permite angajarea expaţilor decât pe salariu mediu.

Deficitul de forţă de muncă pregătită în România în domeniul reparaţiilor auto, depăşeşte în prezent 20 000 de persoane, opt din zece service-urile auto din România lucrând sub capacitatea proiectată din această cauză.

Este motivul pentru care Asociaţia Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI) vrea să „naturalizeze“ în România mecanici auto din China şi nu numai.

ASSAI a transmis, recent, către Ambasada Republicii Populare Chineze o scrisoare de intenţie în vederea derulării unui program de recrutare şi relocare de forţă de muncă în România pentru cetăţenii chinezi, în domeniul reparaţiilor auto.

„Industria de reparaţii auto din România se confruntă de peste 5 ani cu un deficit în creştere de forţă de muncă pregătită în acest domeniu. Numărul în creştere de înmatriculări auto din România presupune şi asigurarea unui număr suficient de angajaţi calificaţi în acest domeniu care să presteze activităţile specifice de reparare şi întreţinere a parcului auto national. Romania are în prezent un parc auto de peste 7,5 milioane de autovehicule, cu o vârstă medie de 14 ani, iar aceste autovehicule vechi sunt puternic uzate tehnic din cauza unei infrastructuri primitive, aşa cum este cea românească şi au nevoie de intervenţii dese în service“, se arată într-un comunicat al ASSAI.

Proiect-pilot

În aceste condiţii, ASSAI intenţionează să deruleze un program-pilot de recrutare şi relocare a 80 de mecanici din China, iar dacă se dovedeşte că aceste persoane se pot integra şi fac performanţă în service-urile auto care au acceptat să între în acest proiect, programul va continua până când se va rezolva problema deficitului de personal.

Programul-pilot este destinat exclusiv membrilor ASSAI, iar unităţile reparatoare care vor angaja aceste persoane sunt atât service-uri auto multi-marcă, cât şi reprezentanţe auto din diverse oraşe precum Bucureşti, Iaşi, Baia Mare, Sebeş, Roman, Suceava şi Tulcea. Angajatorii vor plăti între 250 – 300 de euro net pentru spălătorii auto - domeniu în care nu este necesară experienţa, şi între 500 - 800 euro net pentru specialiştii cu minim 3 ani de experienţă din celelalte categorii: tinichigerie, vopsitorie, mecanică, electrică şi diagnoză auto. În afară de aceste salarii, angajatorii asigură suplimentar cazare şi mâncare pentru expaţi.

Cristian Muntean, preşedintele ASSAI, a explicat cum s-a ajuns la această situaţie:

„Angajaţii solicită sume mai mari decât pot oferi angajatorii. Mulţi mecanici preferă să plece în străinătate să muncească pe salarii duble. În România, nu mulţi patroni de service îşi pot permite să plătească, de exemplu, 7.000 de lei net pe lună unui vopsitor auto. Alte service-uri lucrează ilegal şi nu plătesc taxe, nu oferă nici garanţie pentru lucrările efectuate“.

Cum vor fi selectaţi mecanicii chinezi

Una dintre problemele importante pe care trebuie să o rezolve service-urile este depăşirea măsurilor protecţioniste de pe piaţa europeană a muncii, care obligă angajatorii să le asigure expaţilor (persoane care nu au cetăţenia unui stat al Uniunii Europene ori al Spaţiului Economic European sau a Confederaţiei Elveţiene) un salariu cel puţin echivalent cu salariul mediu brut pe economie, adică peste 3.100 de lei.

O soluţie ar fi recrutarea forţei de muncă prin firme de leasing. „Se poate opta pentru o variantă de leasing de personal. Practic, se plăteşte o factură lunară către o societate care a angajat aceste persoane şi care pot desfăşura activităţile acestea într-un regim care le este şi favorabil şi service-urilor. Se vor factura nişte servicii prestate. Chiar am fost contactaţi de o agenţie de plasare a forţei de muncă din Filipine, interesată să vină în România. Le-am transmis o listă cu câţi mecanici şi vopsitori avem nevoie, precum şi cu salariile oferite“, a explicat, pentru „Adevărul“,Cristian Muntean, preşedintele ASSAI.

Şeful service-urilor a spus şi cum va decurge procesul de selecţie a mecanicilor.

„Într-o primă etapă, vom primi de la candidaţi un CV. Ulterior, vor fi intervievaţi pe Skype, după care se va lua o decizie, dacă se califică sau nu. Contractul de angajare va fi, mai întâi, pe o perioadă determinată de 3 luni, să vedem cum se descurcă acele persoane, iar dacă lucrurile sunt în regulă, vor fi angajate pe perioadă nedeterminată. De aceşti mecani sunt interesate inclusiv reprezentanţe auto precum Audi, Volkswagen sau Kia. La aceste service-uri, mecanii vor face nişte cursuri pregătitoare, în special de respectare a procedurilor specifice interne“, a precizat Cristian Muntean.

În ceea ce priveşte modul în care vor fi depăşite barierele de comunicare, acesta spune că limbajul tehnic nu este atât de dificil.  

„Limbajul tehnic nu este atât de greu de învăţat. În service este nevoie de puţine vorbe, nu este ca la Parlament. mecanicul i-a piesa şi o montează, i se explică şi prin puterea exemplului“, a mai spus liderul ASSAI.

Principalele probleme cu care se confruntă service-urile auto

Astfel, opt din zece service-uri auto din România lucrează sub capacitatea proiectată din cauza lipsei de personal calificat.

Potrivit ASSAI, piata muncii din acest domeniu se confruntă cu cinci fenomene:

1.       În multe situaţii, salariile solicitate depăşesc posibilităţile patronilor de service. „Angajatii cu experienţă au ajuns să şantajeze efectiv patronii de service-uri, profitând de lipsa de forţă de muncă pregătită în acest domeniu şi nu acceptă salarii sub 1000 - 1400 de euro net. Este dificil să asiguri unui angajat un astfel de salariu luna de luna, în condiţiile de instabilitate şi lipsa de predictibilitate legislativă şi fiscală, aşa cum se prezintă mediul de afaceri românesc. În astfel de situaţii, în relaţia dintre angajat şi angajator, mecanismele de cerere şi oferta eşuează, pentru că apar dezechilibre între pretenţile angajaţilor şi posibilităţile angajatorului“, a declarat Cristian Muntean, preşedintele ASSAI.

2.       Optiunea angajaţilor calificaţi de a munci în afară Romaniei. Angajatii calificaţi aleg să plece şi să muncească pe bani mai mulţi în ţări precum Olanda, Anglia, Irlanda, Italia, etc.

3.       Înfiinţarea de ateliere de reparaţii clandestine, generatoare de evaziune fiscală. Lipsa de implicare a instituţiilor cu rol de control în acest domeniu şi în special fiscal, stimulează dezvoltarea activităţilor fără autorizaţie în acest domeniu.

„O parte dintre angajaţii cu experienţă îşi încropesc un atelier clandestin şi fără autorizaţie în curtea casei, ştiind că nu vor fi niciodată deranjaţi de către instituţiile cu rol de control, care verifică exclusiv firmele autorizate, fără a le trece pragul celor care fac evaziune fiscală şi lucrează fără niciun fel de autorizaţii. Pentru mai mult de 10 000 de ateliere clandestine, România a devenit un paradis fiscal şi legislativ“, a precizat Cristian Muntean.

4.       Lipsa unui program naţional de pregătire profesională în acest domeniu. Dacă până la sfârşitul anilor ’90 mai existau în România şcoli de meserii care pregăteau tinichigii, mecanici auto şi vopsitori auto, reformele fără coerenţă şi de multe ori contradictorii din învăţământul românesc au condus la distrugerea şi a acestei oportunităţi sănătoase şi necesare, pe care se baza această industrie.

5.       Somajul voluntar în rândul tinerilor. În spaţiul european, doar Italia depăşeşte România din punct de vedere al şomajului voluntar în rândul tinerilor. Neimplicarea persoanelor tinere şi active în piaţa muncii din România conduce inevitabil la ratarea obiectivelor de dezvoltare a acestei tari.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite