Marca „Ceauşescu“, şanse slabe în Justiţie

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Horaţiu Răcuciu, directorul OSIM, spune că Centrul de la Cluj va atrage inventatori din Cluj şi din judeţe limitrofe
Horaţiu Răcuciu, directorul OSIM, spune că Centrul de la Cluj va atrage inventatori din Cluj şi din judeţe limitrofe

Valentin Ceauşescu are şanse minime să câştige în instanţă procesul pe care l-a intentat Teatrului Odeon cu scopul de a opri reprezentaţiile spectacolului „Ultimele ore ale lui Ceauşescu".

Experţii în proprietate intelectuală de la OSIM invocă două motive: protecţia cerută nu acoperă şi o operă artistică şi faptul că spectacolul se joacă în străinătate.

Devenit brand după înregistrarea la OSIM de către Valentin Ceauşescu şi de către Mircea Oprean, fostul soţ al Zoiei Ceauşescu, numele „Ceauşescu" nu poate fi folosit de nimeni „în scop comercial". Însă purtătorul de cuvânt al OSIM, Ovidiu Dinescu, susţine că în cazul unei piese de teatru trebuie făcută diferenţa între marcă şi drepturi de autor.

„Nicăieri nu o să găsiţi în aceste clase supuse protecţiei o operă literară. Dacă ar acoperi marca o operă literară, drepturile de autor ce ar mai fi?", a subliniat Dinescu. „Nu poţi să înfiinţezi, de exemplu, un teatru cu numele Ceauşescu sau să organizezi un festival Ceauşescu la Scorniceşti dacă marca apără dreptul de utilizare pentru titular, dar protecţia nu se aplică şi în cazul unei opere literare", susţine Dinescu.

Valabil doar în România

Pe de altă parte, marca este protejată numai pe teritoriul României, astfel încât solicitarea în instanţă a lui Valentin Ceauşescu de a se opri reprezentaţiile piesei „Ultimele ore ale lui Ceauşescu" este neîntemeiată. Piesa s-a jucat în România doar la10 şi 11 decembrie 2009, înainte ca Valentin Ceauşescu să deschidă procesul împotriva teatrului Odeon, după care a plecat într-un turneu internaţional.

Potrivit directorului OSIM, Horaţiu Răcuciu, rudele lui Nicolae Ceauşescu, sau alte persoane interesate, indiferent dacă îi cheamă Ceauşescu sau nu, aveau la dispoziţie o perioadă, în faza de analiză a dosarului, în care puteau face opoziţie.

„Nimeni nu a făcut opoziţie în acest caz. Persoana interesată înseamnă o persoană care se consideră lezată de apariţia în piaţă a dreptului exclusiv cu privire la marca Ceauşescu", a explicat Răcuciu. Potrivit acestuia, Valentin Ceauşescu şi cumnatul său au întâietate deoarece ei au calitate de moştenitori legali ai lui Nicolae Ceauşescu.

Brandul „Zoia Ceauşescu" stă la coadă

Marca „Ceauşescu" a devenit proprietatea lui Valentin Ceauşescu şi a lui Mircea Oprean în decembrie 2007, după ce iniţial OSIM i-a dat aviz negativ provizori, pentru ca cei doi să poată face dovada de moştenitori ai cuplului dictatorial Elena şi Nicolae Ceauşescu. „Ceauşescu" este proprietatea lui Valentin Ceauşescu şi a lui Mircea Oprean pentru o perioadă de zece ani.

La 16 decembrie 2009, Mircea Oprean a cerut la OSIM înregistrarea ca marcă a numelui fostei sale soţii, Zoia Ceauşescu. Cererea a fost înregistrată pentru patru clase de servicii, printre care: telecomunicaţie, divertisment, activităţi sportive şi culturale, publicitate, papetărie, materiale pentru învăţământ.

În 1994, societatea comercială „Amado" a înregistrat la OSIM marca „Nicolae Ceauşecu" cu două clase: băuturi alcoolice şi comercializarea băuturilor alcoolice. După 10 ani, marca a decăzut automat din drepturi, deoarece nu a mai fost reînnoită. În februarie 2009, o persoană fizică a vrut să înregitreze marca „The Dead Ceausescus", clasele de servicii şi produse: publicitate, educaţie, instruire, activităţi sportive şi culturale, dar această cerere a fost respinsă.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite