Manualele digitale, o intenţie bună pusă în practică pe genunchi

Manualele digitale, o intenţie bună pusă în practică pe genunchi

Manualele digitale ar putea fi disponibile din acest an şcolar FOTO Shutterstock

Ministerul Educaţiei a lansat săptămâna trecută, cu o întârziere de peste trei luni, calendarul şi documentele pentru licitaţia de manuale noi, care ar trebui să ajungă până pe 15 septembrie pe băncile elevilor din clasa I şi a II-a. Este vorba despre deja celebrele cărţi care vor fi disponibile în paralel în format clasic şi digital pentru Religie, Matematică, Ştiinţele Naturii şi Comunicare.

Ştiri pe aceeaşi temă

Despre manualele digitale, ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, a spus că „vor cuprinde atât conţinutul celor tipărite, cât şi exerciţii interactive, jocuri educaţionale, animaţii, filme şi simulări“. 
 
Editorii însă susţin că ,„e o utopie să credem că le vom realiza în şase săptămâni, că învăţătorii vor evalua manualele în luna iulie, când ei sunt în vacanţă, ca să nu mai vorbim că avem o lună la dispoziţie pentru realizarea tirajului şi distribuirea noilor manuale“, arată Claudiu Istrate, reprezentantul Uniunii Editorilor din România. 
 
Această părere este împărtăşită şi de purtătorul de cuvânt al PDL, Adriana Săftoiu. 
 
„În ţările democratice, editorii au la dispoziţie un an pentru a realiza manuale noi, iar după ce le termină sunt introduse mai întâi ca proiect pilot în şcoli. Perioada de şase săptămâni, cât au la dispoziţie editurile din România să realizeze noile manuale, este inumană. Există două explicaţii în acest caz: ori nu îţi pasă deloc cum va arăta acel manual, ori deja ştii cine este câştigătorul licitaţiei“, spune Săftoiu. 
 
Ea a mai atras atenţia şi asupra conţinutului noilor manuale despre care precizează că ar trebui schimbat total.
 
„Va câştiga manualul cu cel mai mic preţ, ceea ce înseamnă că editurile nu vor mai investi în manuale pentru care trebuie să plătească drepturi de autor. Trăim în secolul XXI şi cu toate acestea, elevii învaţă din texte vechi de acum 50 de ani precum „Stejarul din Borzeşti“ sau „Dumbrava minunată“, după care învăţau şi părinţii noştri. Este foarte bine că se introduc manualele digitale, dar degeaba avem tablete dacă manualele sunt slabe din punct de vedere calitativ“, a mai arătat Săftoiu.
 
Şi expertul în educaţie Tincuţa Apăteanu susţine că o reeditare a manualelor este obligatorie. 
 
„Manualele şcolare actuale sunt o mare problemă a sistemului educaţional românesc – multe dintre ele sunt foarte vechi, nu au mai fost reeditate de ani de zile, conţin informaţii neactualizate. Manualele digitale pot fi un mare pas înainte – gândiţi-vă doar că actualizarea textului, împrospătarea acestuia, adăugarea de exerciţii sau aplicaţii suplimentare presupun un simplu update care poate fi realizat de către orice copil, într-un minut“, spune Apăteanu. 
 
În replică, reprezentanţii Ministerului Educaţiei susţin că noile manuale sunt dictate de construcţia programei şcolare, elaborată potrivit unui nou model de proiectare curriculară, centrat pe competenţe.
 
„Practic, noile programe sunt construite pe competenţe generale, respectiv, pe competenţe specifice şi exemple de activităţi de învăţare. De aceea, disciplinele limba română/limba maternă vor fi înlocuite cu studiul disciplinelor comunicare în limba română/comunicare în limba maternă, iar matematica şi explorarea mediului vor face parte din aria curriculară Matematică şi Ştiinţe ale naturii, realizând o abordare integrată a conceptelor specifice celor două domenii“, au explicat oficialii.
 
 Manuale noi, pe fugă
 
Dincolo de aceste detalii la care oficialii trebuie să găsească soluţii, editorii mai spun că este practic imposibil ca în şase săptămâni să realizeze manualele noi, în loc de cele şase luni cât ar fi fost nevoie.
 
„Pentru a realiza un manual bun îţi ia în jur de trei luni, iar editurile au la dispoziţie şase săptămâni. Sincer, cred că multe edituri nici măcar nu vor veni la licitaţie“, este de părere Paul Balogh. 
 
La rândul său, reprezentantul Uniunii Editorilor din România, Claudiu Istrate atrage atenţia că multe edituri renumite s-au retras din cursa manualelor pe parcurs din cauza dificultăţilor birocratice întâmpinate. Este vorba de edituri precum Nemira, Polirom, Rao sau Teora. „Se duce de râpă industria manualelor, gândiţi-vă că în 2006 a fost ultima achiziţie de manuale noi făcută de minister“, a mai spus Istrate.
 
Pricopie: Unii editori nu vor să se schimbe nimic, pentru că pierd bani
 
În schimb însă, reprezentanţii Centrului Naţional de Evaluare şi Examinare arată că „programele pentru clasele I şi a II-a au fost aprobate prin ordin de ministru în martie 2013, iar pregătirea conţinutului manualelor şcolare a putut fi declanşată imediat după publicarea acestor programe pe www.edu.ro, mai ales în contextul în care se anunţase intenţia Ministerului Educaţiei de a introduce manuale şcolare noi“.
 
Întrebat de "Adevărul" dacă noile manuale vor ajunge la timp pe băncile şcolilor, Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, susţine că editorii au avut, de fapt, mai mult de şase luni la dispoziţie având în vedere că programele şcolare au fost anunţate acum un an. "Editorii (unii dintre ei) nu vor să se schimbe nimic, pentru că pierd bani. Programele au fost anunţate acum un an, condiţiile de redactare au fost anunţate în iulie. Prin urmare, au avut la dispoziţie mai mult de şase luni", a declarat Pricopie.
 
Şcoli încă neconectate la internet
 
Manualele digitale vor putea fi accesate online, pe platforma manuale.edu.eu pe baza unui cont de utilizator. Aici intervine unul dintre impedimentele din proiectul de digitalizare a educaţiei din România: nu toate şcolile din ţară sunt conectate la internet. 
 
În acest moment, din cele 20.000 de clădiri, şcoli şi licee, din preuniversitar, doar 11.000 sunt deja conectate la internet, iar până în 2020 vor fi conectate alte 7.000 de şcoli. Toate 20.000 au însă calculatoare în laboratoare de informatică. 
 
„În primul rând, Ministerul Educaţiei ar trebui să le pună la dispoziţie elevilor şi profesorilor o platformă care să fie şi colaborativă, nu numai interactivă. Ideal ar fi ca toate şcolile din ţară să fie dotate cu tablete, dar cum lucrul acesta este puţin probabil să se întâmple, cel mai probabil elevii vor utiliza manualele digitale de pe calculatoarele din laboratoarele informatice din şcoli“, este de părere Paul Balogh, cofondatorul firmei Read Forward, care a realizat primul manual digital din România. 
 
De altfel, ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, declara în mai 2013 că nu vor fi cumpărate tablete pentru elevi. 
 
“Vom dezvolta software-uri educaţionale care să fie folosite de profesori în clasă, iar manualele digitale vor fi introduse după ce se vor conecta la internet toate şcolile din ţară “, spunea anul trecut Pricopie.
 
Cum ar trebui să arate manualul digital
 
Dacă ar fi să descriem un manual digital, putem spune că se aseamănă cu un site interactiv, cu jocuri şi lecţii explicate într-un mod mai captivant şi distractiv decât se poate realiza pe hârtie, explică Paul Balogh.
 
Copiii au la îndemână, pe tablete, aplicaţii educaţionale precum Learn and Play, prin intermediul căreia pot învăţa cum se pronunţă anumite cuvinte în limba engleză, cu ajutorul reprezentărilor grafice.
 
De asemenea, aplicaţia „English for kids with Benny“, în care un personaj animat îi ajută pe copii să înveţe cuvinte de bază, cu ajutorul imaginilor, este un alt mod distractiv de a învăţa limba engleză. Cât despre posibilele pericole ale noilor tehnologii asupra dezvoltării copiilor, specialiştii spun că tablelete sau calculatoarele sunt un pericol numai dacă sunt folosite în exces. 
 
„Dacă nu sunt folosite pentru foarte mult timp, nu este o problemă, însă copiii tind să exagereze şi să stea foarte mult în faţa calculatorului care, la fel ca televizorul, le dă o senzaţie că nu sunt singuri în cameră, dar este o senzaţie falsă. De fapt, ei ajung să se adâncească în singurătate, iar copiii cu personalităţi introvertite devin şi mai retraşi. Copiii nu au suficient discernământ în acest sens şi aici trebuie intervenit“, spune psihologul şcolar Diana Ioaneş.
 
Citeşte mai multe ştiri pe aceeaşi temă:
 
 
Ministerul Educaţiei Naţionale a anunţat vineri că a demarat procedura de evaluare şi licitaţie pentru noile manuale de clasa I şi a II-a, care ar trebui să ajungă pe băncile elevilor, atât în variantă tipărită, cât şi cea digitală, până pe 15 septembrie 2014. Editorii spun că timpul acordat realizării de manuale nu este suficient şi că se poate finaliza noul manual digital doar pentru o materie.
 

ANALIZĂ Cum vor fi digitalizaţi primii doi ani de şcoală, începând din 2014

De anul viitor, elevii din clasele I şi a II-a vor învăţa să scrie, să citească, să calculeze, dar şi despre natură şi religie din manuale digitale. Mai marii de la Educaţie speră să le capteze astfel atenţia copiilor, însă învăţătorii nu ştiu cum vor face faţă predării online.

Noile manuale la română, religie, limba modernă, matematică şi explorarea mediului de la clasele I şi a II-a vor ajunge în şcoli până pe 5 septembrie 2014

De anul viitor, elevii din clasele întâi şi a II-a vor avea parte de manuale noi la materiile obligatorii Comunicare în limba română/maternă, Matematică şi explorarea mediului, Limba modernă, dar şi la Religie, inclusiv în format digital, o premieră aşteptată în învăţământul românesc. Noile manuale electronice vor fi accesate atât de elevi şi de profesori, cât şi de părinţi, pe conturi diferite, potrivit documentelor Ministerului Educaţiei.

Editorii susţin că lansarea noilor manuale, inclusiv cele digitale, ar putea fi din nou amânată

Editorii sunt îngrijoraţi că nici anul viitor nu vor fi scoase noile manuale pentru clasele I şi a II-a, spunând că nu au mai primit niciun semn de la Ministerul Educaţiei, după ce Remus Pricopie a anunţat că metodologia a fost finalizată şi va fi aprobată cel mai probabil în septembrie, termen depăşit. Ca atare, ar putea fi amânată şi introducerea manualelor digitale.

Costoiu: peste 2.400 de şcoli, conectate la internet în 2013. Restul, în 2014

Ofertele pentru conectarea la Internet a peste 2.400 de şcoli se află în stadiul final de evaluare, în perioada următoare urmând să fie anunţat câştigătorul, a declarat miercuri ministrul delegat pentru învăţământul superior, cercetare şi dezvoltare tehnologică, Mihnea Costoiu, prezent la conferinţa Future Communities. Oficialul a anunţat că anul viitor ar trebui să fie conectate toate şcolile din ţară.

Metodologia pentru noile manuale şcolare, finalizată până la 1 septembrie

Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, a explicat joi că introducerea noilor manuale pentru clasele I şi a II-a respectă ultimul calendar convenit cu editorii: metodologia va fi gata până la 1 septembrie 2013, urmând ca în termen de şase luni să fie gata şi primele manuale-pilot. Ceea ce înseamnă că noua generaţie de şcolari va învăţa după manualele de anul trecut.

INTERVIU Ministrul Educaţiei: „De anul viitor vom avea manuale digitale“

Primele manuale digitale, pentru clasa I şi a II-a, vor fi pe băncile elevilor de anul viitor, în timp ce problema şcolilor care se dărâmă ar putea fi soluţionată abia în doi-trei ani. Aşa a anunţat ieri ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, într-un interviu pentru Adevărul Live.

Liceul Kretzulescu. Cum se învaţă în prima clasă „inteligentă“ din România. „Cursurile sunt ca un teambuilding”

Prima clasă digitală, inaugurată la începutul anului, este locul unde elevii şi profesorii comunică şi învaţă împreună pe tablete şi manuale digitale. În timp ce dascălii sunt timoraţi de experienţă, tinerii spun că se simt ca în teambuilding

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările