Codul Rutier, tras pe dreapta în Parlament. Care sunt noutăţile din ultima variantă a proiectului de legislaţie rutieră

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Codul Rutier, 
tras pe dreapta 
în Parlament     FOTO Adevărul
Codul Rutier, tras pe dreapta în Parlament     FOTO Adevărul

Premierul Victor Ponta a trimis proiectul noului Cod Rutier la Parlament, dar senatorii şi deputaţii nu ştiu dacă vor vota o lege sau dacă proiectul se va întoarce la Guvern, pentru ordonanţă de urgenţă. Premierul Victor Ponta s-a ţinut de cuvânt şi potrivit proiectului  şoferii nu vor mai fi amendaţi dacă se urcă puţin băuţi la volan.

Guvernul continuă povestea fără sfârşit a noului Cod Rutier. Premierul Victor Ponta a renunţat, pe moment, la ideea unei ordonanţe de urgenţă şi a pasat responsabilitatea pe umerii senatorilor şi deputaţilor.

„Îl trimitem spre Parlament. Nu vreau să fie codul lui Stroe şi al lui Ponta, şi toată lumea contra. Eu vreau să fie vorba despre o asumare comună a lucrurilor esenţiale pe care trebuie să le rezolvăm cât mai rapid (…) Dacă nu, am discutat cu domnul Stroe şi o să ne asumăm doar noi doi şi o să fim doar noi doi, cei răi, şi toţi ceilalţi, cei buni“, a fost anunţul-surpriză al lui Ponta din şedinţa de miercuri a Guvernului.

Declaraţia premierului a complicat şi mai mult lucrurile deoarece Ponta nu a precizat clar în ce formă va fi trimis proiectul noii legislaţii rutiere. Mai exact, dacă îl va trimite la Biroul Permanent al Parlamentului, ca proiect de lege iniţiat de Guvern, sau dacă îl va trimite direct către grupurile parlamentare. Diferenţa este una substanţială.

Adică, dacă Guvernul va trimite noua legislaţie rutieră cu scopul de a deveni lege, proiectul intră în procedură parlamentară normală. Mai precis, ajunge la comisia juridică, apoi la votul din plen şi, în final, la preşedintele Traian Băsescu pentru promulgare, procedură care necesită timp. 

Însă, dacă Ponta încă se mai gândeşte la varianta ordonanţei de urgenţă, atunci va trimite proiectul direct la grupurile parlamentare. În această situaţie, aleşii pot modifica proiectul iniţial, dar acesta nu va mai trece prin plenul Parlamentului, ci va fi trimis direct pe masa Guvernului, care îl va adopta ca ordonanţă de urgenţă.

DILEMĂ: LEGE SAU ORDONANŢĂ?

În Parlament, deocamdată nu ştie stânga ce face dreapta. „Noi îl vom discuta în comisie, dar încă nu ştim sub ce formă va ajunge. Depinde ce va dori Guvernul“, a spus Bogdan Ciucă, preşedintele Comisiei juridice din Camera Deputaţilor. 

Colegul său de comisie, deputatul PSD Ioan Adam, crede că proiectul va sfârşi ca ordonanţă. „Cred că îl va trimite direct la grupurile parlamentare, care îşi vor spune părerea, iar Guvernul va trebui să ţină cont de acestea la ordonanţă“, este de părere Adam.

MODIFICĂRILE DIN PROIECTUL PONTA/STROE

În ultima variantă a proiectului noului Cod Rutier a mai apărut o clasă de sancţiuni: clasa a VII-a (de la 121 la 200 puncte amendă) după criteriile căreia vor fi sancţionate persoanele juridice. Iniţiatorii au făcut astfel loc altor două clase de sancţiuni pentru şoferi: clasa a V-a şi a VI-a după care vor fi amendaţi cei care încalcă grav şi cu intenţie legea.

Dacă va trece în forma actuală şi de Parlament cea mai aspră sancţiune care îi viza direct pe conducătorii auto este aceea de suspendare a permisului de conducere pe o perioadă de 2 ani şi o amendă de 9.600 de lei, aplicată în cazul accidentelor grave, cu victime, produse de consumul de alcool, depăşirea cu peste 60 km/h a limitei de viteză, circulaţia pe contrasens, trecerea nepermisă a căii ferate sau şofatul fără carnet sau cu permisul suspendat.

Pentru abaterile rutiere menţionate mai sus, soldate însă numai cu pagube materiale, şoferii riscă amenzi de 4.000 de lei şi cu suspendarea permisului pe o perioadă de un an.

Şi cea mai dezbătută propunere din noul Cod, cea în care şoferii se pot urca puţin băuţi la volan se regăseşte în proiect.

Astfel, potrivit acestuia „se interzice conducerea unui autovehicul sau tramvai pe drumurile publice de către o persoană aflată sub influenţa substanţelor ori produselor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare acestora sau sub influenţa băuturilor alcoolice cu o îmbibaţie alcoolică de peste 0,15 mg/l alcool pur în aerul expirat, respectiv 0,20 g/l alcool pur în sânge. Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul sau tramvai de către o persoană care are o îmbibaţie alcoolică de peste 0,50 g/l alcool pur în sânge se pedepseşte cu închisoare de la unu la 5 ani“, se arată în proiect.

Iată cum motivează autorităţile competente, în expunerea de motive postată pe site-ul Ministerului Afacerilor Interne, decizia luată în privinţa consumului de alcool şi renunţarea la toleranţa zero, aşa cum prevede actuala Legislaţie Rutieră: „Completarea este necesară avându-se în vedere faptul că în actualul text normativ nu este prevăzută în mod distinct şi imperativ această interdicţie, ea fiind dedusă din existenţa unei norme de sancţionare cu caracter penal sau contravenţional, după caz“.

ATENŢIE LA CÂTE CONTRAVENŢII COMITEŢI

Potrivit proiectului noului Cod Rutier, în cazul săvârşirii a două sau a mai multor contravenţii care atrag şi suspendarea exercitării dreptului de a conduce, constatate prin acelaşi proces-verbal, perioada de suspendare se calculează prin însumarea perioadelor prevăzute pentru fiecare faptă, perioadă care poate depăşi 90 de zile.

CELE CINCI CONTRAVENŢII CU PERICOL SOCIAL DEOSEBIT

Proiectul de lege scoate în evidenţă setul de sancţiuni pentru cele 5 fapte care au un pericol social deosebit şi care influenţează direct siguranţa traficului.

Astfel, pentru nerespectarea normelor privind trecerea la nivel cu calea ferată, conducerea unui autovehicul de către o persoană aflată sub influenţa alcoolului, conducerea unui autovehicul pe autostradă pe contrasens, depăşirea vitezei maxime admise cu mai mult de 60 km/h şi conducerea unui autovehicul a cărui înmatriculare este suspendată  a fost introdusă o nouă limită a valorii sancţiunii prin modificarea clasei a - V-a de sancţiuni de la 21-100 puncte-amendă (un maxim de 8000 de lei), la 21-50 (4000 de lei) puncte amendă aplicabilă în legislaţia anterioară numai persoanelor juridice.

În plus, concomitent cu majorarea sancţiunii amenzii, acestei clase de sancţiuni îi corespunde şi aplicarea sancţiunii complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce autovehicule pentru o perioadă de 180 de zile.

În cazul în care fapta a avut ca urmare producerea unui accident soldat numai cu pagube materiale, a  fost introdusă încă o clasă de sancţiuni, clasa a VI-a (de la 51 la 120 puncte amendă) fiind stabilită corelativ aplicarea sancţiunii complementare a exercitării dreptului de a conduce autovehicule pentru un an de zile.

DUPĂ TREI ANI DE STAT PE BARĂ FĂRĂ CONDUS, DOVEDEŞTI CĂ EŞTI APT MEDICAL

Totodată, pentru a evita posibilitatea intrării în trafic a unei persoane care pentru o perioadă lungă de timp (3 ani) a avut suspendată exercitarea dreptului de a conduce autovehicule, a fost introdusă obligativitatea probării faptului că aceasta este aptă medical.

Mai exact, şoferul se va putea urca din nou la volan după promovarea unui examen constând în susţinerea unei probe teoretice şi practice de conducere, la autoritatea competentă în eliberarea permiselor de conducere. Condiţiile şi procedura pentru susţinerea examenului vor fi stabilite prin ordin al Ministrului Afacerilor interne.

SE CAUTĂ CONT UNIC PENTRU COLECTAREA BANILOR DIN AMENZI

Proiectul mai prevede şi stabilirea unui cont unic la nivel naţional în care se încasează amenzile aplicate pentru nerespectarea prevederilor în materie de circulaţie pe drumurile publice de către conducătorii de autovehicule sau tramvaie.

„Un astfel de demers legislativ este de natură a facilita plata amenzii prin extinderea modalităţile de plată (aspect reclamat de societate) şi în acelaşi timp de a asigura diminuarea riscului de neîncasare corelativ cu reducerea costurilor ocazionate de executarea silită şi urmăririi situaţiei sancţiunilor respective prin utilizarea unor platforme electronice“, se explică în expunerea de motive de pe site-ul MAI.

NU PLĂTEŞTI AMENDA ÎN 30 DE ZILE, RĂMÂI FĂRĂ PERMIS

Totodată, în noul proiect este prevăzută şi introducerea unui mecanism complementar celui de executare silită, în situaţia în care conducătorul de autovehicul sau tramvai nu face dovada achitării amenzii contravenţionale aplicate pentru nerespectarea normelor rutiere, în termen de 30 de zile de la data comunicării procesului verbal.

În acest caz, poliţia rutieră iniţiază procedura de suspendare a exercitării dreptului de a conduce autovehicule sau tramvaie. Astfel, în 5 zile de la expirarea termenului de 30 de zile, Şeful Poliţiei Rutiere îi notifică în scris contravenientului faptul că nu şi-a achitat amenda şi îi transmite dispoziţia scrisă de suspendare a exercitării dreptului de a conduce autovehicule sau tramvaie, care va opera după expirarea termenului de 15 de zile de la data comunicării acesteia, în cazul netransmiterii dovezii achitării amenzii.

NOILE CLASE DE SANCŢIUNI

a) clasa I - 2 sau 3 puncte-amendă;

b) clasa a II-a - 4 sau 5 puncte-amendă;

c) clasa a III-a - de la 6 la 8 puncte-amendă;

d) clasa a IV-a - de la 9 la 20 puncte-amendă;

e) clasa a V-a - de la 21 la 50 puncte-amendă;

f) clasa a VI-a - de la 51 la 120 puncte-amendă

g) clasa a VII-a - de la 121 la 200 puncte-amendă  (doar pentru persoanele juridice)

Mai multe despre noul Cod Rutier:

 EDITORIAL Economiştii, amenzile şi noul cod rutier: cât de periculoşi sunt şoferii beţi?

„Rănirea sau uciderea acestor persoane nevinovate reprezintă, din punct de vedere economic, costuri pe care şoferul beat nu le ia în calcul. Amenzile şi pedepsele fac şoferii să ia în calcul aceste costuri şi să fie mai puţin dispuşi să conducă sub influenţa alcoolului, deci internalizează externalitatea”, scrie Ioana Petrescu,  profesoară de economie la Facultatea de Politici Publice de la Universitatea Maryland, pe blogul său de pe adevarul.ro.

O idee proastă: Guvernul ne lasă băuţi la volan! Medic psihiatru: Dacă nu e o idee bună, vom afla, dar cu sânge!

Dacă noul proiect de lege al Codului Rutier va fi aprobat miercuri prin ordonanţă de urgenţă, şoferii cu o alcoolemie până în 0,2 mg/l nu vor mai fi sancţionaţi. Specialiştii sunt de părere că propunerea guvernanţilor este una proastă. ”La noi există deja abuz de alcool. Dacă nu e o măsură bună, vom afla, dar nu oricum, ci cu sânge. Este riscant, mai ales că oamenilor ar trebui să li se explice ce înseamnă acel 0,2 mg/l”.

VIDEO Codul Rutier va fi adoptat miercuri în şedinţa de Guvern. Premierul şi ministrul de Interne vor să-i lase pe şoferi să se urce băuţi la volan

Guvernul va adopta miercuri noul Cod Rutier. Aşa a anunţat premierul Victor Ponta care a menţionat că şoferii se vor putea urca la volan cu o alcoolemie de până la 0,2 miligrame alcool pur în aerul expirat. La şedinţa de săptămâna trecută, miniştrii PSD nu s-au înţeles cu cei de la PNL în ceea ce priveşte noul Cod Rutier, chiar dacă atât premierul Victor Ponta, cât şi ministrul Radu Stroe anunţaseră că vor fi adoptate noile reglementări.

Ponta, despre studenta omorâtă pe trecerea de pietoni în prima zi de facultate: „Iată de ce viteza, alcoolul la volan trebuie sancţionate mai aspru“

Premierul României, Victor Ponta, a scris un mesaj prin care îşi exprimă profunda tristeţe faţă de tragedia prin care mureşanca Francesca Belea (19 ani), a murit la câteva ore după ce a fost lovită, marţi seară, chiar pe trecerea de pietoni de un şofer de 47 de ani aflat sub influenţa alcoolică. Premierul arată că tragedia studentei nu este decât încă un exemplu trist pentru care Noul Cod Rutier trebuie votat.

Ponta, despre noul cod rutier: „Eu vreau ca de astăzi să nu mai conduci dacă ai dosar penal“

Premierul Victor Ponta a indicat miercuri, la RTV, cele trei modificări care trebuie avute în vedere în noul cod rutier.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite