Legea Educaţiei, în viziunea lui Cîmpeanu: Se reintroduce treapta a II-a şi se adaugă Bac-ul diferenţiat

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Reintroducerea unei trepte la clasa a X-a, Bacalaureatul diferenţiat şi salarizarea profesorilor în funcţie de rezultatele elevilor la examene reprezintă câteva puncte ale viziunii ministrului Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, cu privire la o nouă Lege a Educaţiei, al cărui proiect este în dezbatere publică.

Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a anunţat, miercuri, că instituţia pe care o conduce îşi va asuma coordonarea dezbaterilor pentru noua Lege a Educaţiei, pe care o vede gata cel mai devreme pentru anul şcolar 2016/2017. Declaraţia a venit la puţin timp după ce, premierul Victor Ponta îl avertizase pe Cîmpeanu să nu cadă în capcana altor foşti miniştri, care s-au grăbit să schimbe legea.

„Am văzut că a început iarăşi agitaţia, că schimbăm legea. Eu nu sunt de acord să schimbăm nicio lege a Educaţiei până nu stă toată lumea la masă, până nu o gândeşte pe termen lung, până nu o facem ca în Europa sau ca în America, mai bine zis“, îi spusese Ponta ministrului ieri în şedinţa de guvern.

Totuşi, câteva ore mai târziu, ministrul insista că o nouă Lege a Educaţiei este necesară datorită evoluţiei societăţii şi a enumerat şi câteva dintre schimbările pe care le va propune pentru a reforma sistemul. „O nouă Lege a Educaţiei este necesară datorită evoluţiei societăţii, pentru a asigura un cadru în care să poată fi realizate dezideratele şcolii şi nu poate fi decât rezultatul unei dezbateri largi, profesioniste şi transparente”, este viziunea ministrului Sorin Cîmpeanu cu privire la noul proiect lansat în dezbatere.

Treapta a II-a în clasa a X-a

Acesta a explicat că se opune vehement propunerii din proiectul trimis spre consultare de Comisia pentru Învăţământ a Senatului, care se referă la introducerea admiterii la liceu în paralel cu Evaluarea Naţională. El consideră că admiterea la liceu ar trebui să se realizeze ca şi până acum, prin repartiţie computerizată.
„Ponderea de 25% a mediilor din gimnaziu este firească în calcularea mediei de admitere, pentru ca elevii să fie pregătiţi la toate disciplinele. Dacă se insistă pentru concurs de admitere la liceu, acesta poate fi reprezentat de Evaluarea Naţională la care să nu se mai adauge mediile din gimnaziu, însă aşteptăm opinia majoritară”, a explicat ministrul.

Pe de altă parte, Sorin Cîmpeanu crede că ar trebui introdus un nou examen la finalul clasei a X-a, similar celei de a doua trepte care se susţinea în perioada comunistă.

„Ar fi bine-venită o evaluare la sfârşitul clasei a X-a, care poate ierarhiza elevii, oferindu-le posibilitatea alegerii celor care obţin rezultate mai bune la treapta a II-a”, a arătat ministrul. Potrivit unor surse din minister, Sorin Cîmpeanu doreşte să lanseze în discuţie şi introducerea Bacalaureatului diferenţiat, care să includă examen special pentru absolvenţii de şcoală profesională, care ar putea începe din clasa a XI-a, încurajând astfel această formă de învăţământ.

Profesorii, plătiţi în funcţie de rezultatele elevilor

Sorin Cîmpeanu mai susţine o salarizare diferenţiată a cadrelor didactice, în funcţie de dezvoltarea profesională şi de rezultatele elevilor la examene. Mai mult, ministrul doreşte debirocratizarea sistemului şi încurajarea profesorilor să contribuie la realizarea unor manuale şcolare de calitate.

Curriculă modernă

Un alt punct fierbinte în dezbaterile pentru noua lege va fi reforma curriculară, a mai anunţat ministrul. Sorin Cîmpeanu consideră că noua lege trebuie să ofere un cadru legal în care să poată fi implementate noile curricule care se află în lucru.

„Avem curricula aprobată pentru clasele I-IV şi se lucrează intens la curricula pentru clasele V-XII. Astfel, noua lege trebuie să ofere cadru pentru promovarea învăţământului centrat pe elev şi pe învăţare, nu pe predare şi pentru promovarea competenţelor cheie şi a spiritului de iniţiativă”, a mai menţionat Sorin Cîmpeanu.

Reclasificarea universităţilor

În ceea ce priveşte învăţământul superior, Cîmpeanu este un susţinător al autonomiei universitare în paralel cu responsabilizarea acestor instituţii de învăţământ. Mai mult, ministrul doreşte o reclasificare a universităţilor.
„Nu facem abstracţie de lucrurile viabile din Legea 1/2011, cum este nevoia de clasificare a universităţilor, doar că ea trebuie făcută într-o manieră profesionistă şi transparentă. Clasificarea se va face pe grupe pentru că nu poţi compara Artele cu Politehnica”, a spus Sorin Cîmpeanu. Printre criteriile care vor fi luate în calcul se numără activitatea  de cercetare, rolul specific pe care îl joacă în societate, relevanţa calificărilor pe piaţa muncii şi nivelul de internaţionalizare.

Ce propunea Andronescu

Una dintre cele mai importante modificări din proiectul de lege al Ecaterinei Andronescu este introducerea concursului de admitere la liceu, pe lângă Evaluarea Naţională. Astfel, proiectul care se află acum în dezbatere – admiterea la liceu – ar urma să se desfăşoare în două etape. La liceele bune se va organiza concurs, iar elevii vor intra în funcţie de media compusă din nota de la examen (50%), media de la Evaluarea Naţională (30%) şi mediile anilor de gimnaziu (20%). În plus, elevii din ani terminali vor putea susţine probele de Evaluare Naţională şi probele orale de la Bacalaureat în timpul anului şcolar.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite