Internele şcolesc pe bani grei poliţişti locali în dirijarea circulaţiei

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Primăriile din toată ţara vor achita aproape 3,5 milioane de lei unor instituţii din subordinea Ministerului Afacerilor Interne (MAI) pentru “formarea iniţială” a 675 viitori poliţişti locali.

Ei vor fi şcoliţi  în domeniul ordinii şi liniştii publice şi în domeniul circulaţiei rutiere. În plus, 15 actuali poliţişti locali vor trece printr-un  modul de management. Cursurile vor dura trei luni, perioadă considerată de MAI ca fiind suficientă pentru pregătirea unui agent care poate da amenzi sau dirija circulaţia. La finalul formării se va desfăşura examenul de absolvire, iar cei care îl trec vor intra în posesia unui „certificat de absolvire şi a foii matricole care atestă competenţele profesionale dobândite”, se arată în Ordinului ministrului Afacerilor Interne nr. 13/2019, care se referă la acest program de instruire.

Aceste cursuri se vor face în nouă instituţii de formare ale MAI. Conform documentului MAI, grupele de studiu vor fi compuse din cel puţin 15 şi cel mult 35 de viitori poliţişti locali. Cursurile sunt contra cost, iar, separat, structurile poliţiei locale beneficiare vor achita contravaloarea cazării şi a mesei, în baza contractelor de formare profesională încheiate în acest scop. 

35 de lei va costa masa, pe zi, pentru fiecare cursant

Pentru şcolirea unui poliţist local în dirijarea circulaţiei se vor achita 2.000 de lei, de zece ori mai mult decât pentru formarea şefilor pentru care un curs de management costă numai 180 lei. Hrana va costa 35 de lei, pe zi, pentru fiecare cursant, iar un calcul sumar ne arată că, numai pentru masa învăţăceilor, primăriile din ţară vor achita peste 2,1 milioane de lei. Cazarea se va achita separat, iar tarifele pentru acest serviciu stabilesc de către fiecare instituţie de formare în parte, conform prevederilor  interne al MAI, în funcţie de condiţiile oferite oaspeţilor.

MAI prestează aceste servicii pentru primării cu toate că atribuţiile Poliţiei Locale în domeniul circulaţie rutiere sunt din punct de vedere legal limitate. Conform Legii 155/2010 a Poliţiei Locale, agenţii acestei instituţii au anumite atribuţii, dar limitate, în privinţa circulaţiei rutiere, fără să menţioneze însă că agenţii locali au dreptul să legitimeze şoferul şi să ceară actele vehiculului.

Mai exact, este vorba de constatarea unor contravenţii şi aplicarea de sancţiuni pentru încălcarea normelor legale privind oprirea, staţionarea, parcarea autovehiculelor, având dreptul, la decizia consiliilor locale, de a dispune măsuri de ridicare a autovehiculelor staţionate neregulamentar. Apoi, OUG nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice spune că numai poliţistul rutier din Poliţia Naţională poate opri, legitima şi sancţiona un şofer.

În fine, în 2017, la sesizarea Avocatului Poporului, care a observat că instanţele dădeau decizii diferite în cazuri identice, în care erau contestate amezile date de cei din poliţiile locale, a venit o decizie a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie (ICCJ). Concret, judecătorii Curţii Supreme au stabilit atunci că poliţiştii locali nu au voie să dea amenzi şoferilor în trafic şi nu le pot cere informaţii din care să reiasă cine le-a încredinţat pentru conducere maşinile.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite