Frăţia tutunului încinge inflaţia

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Scumpirea ţigărilor - provocată nu numai de mărirea accizei şi a TVA, ci şi de o înţelegere între producători, crede Consiliul Concurenţei. Inspectorii de la Consiliul Concurenţei au indicii potrivit cărora British American Tobacco, Philip Morris şi JTI formează un cartel şi scumpesc concertat ţigările.

Accizele mai mari vor provoca scumpiri în lanţ

Criza îi face pe români să îşi înece amarul în băutură şi ţigări

Majorarea simultană şi în aceeaşi măsură a preţurilor la principalele mărci de ţigări vândute pe piaţa românească i-a frapat, deopotrivă, atât pe specialiştii Băncii Naţionale, cât şi pe inspectorii Consiliului Concurenţei (CC). Dacă la nivelul băncii centrale scumpirea ţigărilor este considerată ca fiind principalul factor ce a determinat ratarea ţintelor anuale de inflaţie, la Consiliul Concurenţei preţul tutunului este văzut ca rezultat al unor acţiuni concertate. „Am deschis o investigaţie pe piaţa producerii şi comercializării de ţigarete pentru că ne-a atras atenţia impactul mare al preţurilor în rata totală a inflaţiei. Mai multe autorităţi au tras semnale de alarmă, am analizat şi noi şi am găsit indicii care justifică iniţierea unei investigaţii", a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.

Pondere prea mare în coşul inflaţiei

De cealaltă parte, după ce a interzis fumatul în Banca Naţională (din cauza influenţei nefaste a scumpirii tutunului asupra inflaţiei), guvernatorul Mugur Isărescu n-a ezitat să spună că „parcă românii mănâncă pâine şi ţigări".De altfel, după alimentele de bază (carne, lapte, pâine) şi energie, tutunul ocupă cel mai avansat loc ca pondere în coşul inflaţiei, cu 4,73%, astfel că influenţa acestuia în creşterea mediei preţurilor este extrem de mare. De exemplu, anul trecut, dacă nu am fi avut în coş tutunul sau dacă acesta ar fi avut scumpiri mai moderate, inflaţia era la 2-3% - nu ajungea la aproape 5%, estimează statisticienii.

Reacţii prudente

„Am fost, într-adevăr, vizitaţi de inspectorii de la Consiliul Concurenţei în cursul lunii trecute. Oficialii ne-au comunicat că realizează o investigaţie mai amplă pe piaţa de ţigarete, iar noi suntem parte din companiile care fac obiectul cercetării. Desigur, nu putem rămâne imobili faţă de această anchetă, dar trebuie să precizăm că preţul ţigărilor este presat de o pondere excesiv de mare a taxelor. Acestea reprezintă între 79% (la ţigările premium) şi 87% (la cele din categoria basic), ceea ce înseamnă foarte mult", ne-a declarat Gilda Lazăr, director Corporate Affairs la Japan Tobacco Internaţional (JTI) România.

La rândul său, Andrei Vasilescu, director Corporate Affairs Romania & Bulgaria la Philip Morris, ne-a declarat: „Am luat la cunostinţă de deschiderea de către Consiliul Concurenţei a unei investigatii pe piaţa ţigaretelor din România. Philip Morris România cooperează activ cu autoritatea pe tot parcursul acestei investigaţii". În fine, reprezentantul celei de-a treia companii vizate de investigaţia antitrust (British American Tobacco), Adrian Popa, a precizat: „Este adevărat, Consiliul Concurenţei a demarat o investigaţie a pieţei tutunului, vizând o posibilă încălcare a articolului 5 (1) a Legii concurenţei şi a articolului 101 din Tratatul UE. Reprezentanţi ai CC au fost prezenţi la sediul companiei noastre în zilele de 5 şi 8 noiembrie. British American Tobacco Romania cooperează cu autorităţile pentru a acorda întregul suport în desfăşurarea investigaţiei".

Cum s-au scumpit ţigările

Asupra preţului ţigărilor acţionează atât de mulţi factori (în special de natură fiscală) încât la fiecare „mişcare" a reglementărilor intervin scumpiri. Printre aceşti factori se numără accizele şi TVA, ca şi taxa pe viciu, dar dincolo de ei contează mult şi ordinea în care se aplică. În baza de impozitare intră costurile şi profitul, apoi vine TVA şi abia la final, asupra sumei astfel rezultate, se aplică accizele. Acestea din urmă au o componentă fixă (48,5 euro pe mia de ţigarete) şi una „ad valorem" (22% din preţul de vânzare cu amănuntul), ceea ce denotă un fel de impozitare în cascadă, taxându-se inclusiv plata TVA, arată specialiştii din industria tutunului. De aceea, preţurile cresc în aproape aceeaşi măsură şi în aceeaşi perioadă de timp, ori de câte ori intervin schimbări fiscale, explică ei. Această precizare pare să nu fie, însă, suficientă pentru inspectorii de la Concurenţă, care văd scumpirile ca pe un efect al unor înţelegeri între producători, dar investigaţia e încă în derulare, astfel că deocamdată oficialii Consiliului refuză să detalieze datele anchetei.

Amenzi usturătoare

Consiliul Concurenţei poate aplica amenzi de până la 10% din cifra de afaceri a fiecărei companii în parte - desigur, în cazul în care inspectorii vor dovedi că acestea încalcă legislaţia. Având în vedere că principalii producători de ţigări din România realizează împreună o cifră de afaceri de peste două miliarde de euro, putem spune că totalul amenzilor pe care le-ar putea primi s-ar ridica la cel puţin 200 de milioane de euro. Până în prezent, amenzi similare au mai fost date în industria cimentului, pe piaţa insulinei, în sectorul serviciilor de cablu-TV sau distribuitorilor de gumă de mestecat ai Wrigley România, dar şi asociaţiei contabililor, cu o valoare cumulată de peste 70 de milioane de euro.

De ce sunt acuzaţi producătorii

Articolul 5 din Legea concurenţei, pe care producătorii de ţigări sunt acuzaţi că l-ar fi încălcat, interzice orice înţelegeri între întreprinderi sau decizii ale asociaţiilor de întreprinderi şi orice practici concertate care au ca obiect sau au ca efect împiedicarea, restrângerea sau denaturarea concurenţei pe piaţa românească. Printre faptele incriminate se numără stabilirea unor preţuri, limitarea sau controlul producţiei, împărţirea pieţelor ori a surselor de aprovizionare, aplicarea, în raporturile cu partenerii comerciali, a unor condiţii inegale la prestaţii echivalente, condiţionarea, la încheierea contractelor, de acceptarea de către parteneri a unor prestaţii suplimentare, participarea, în mod concertat, cu oferte trucate la licitaţii sau eliminarea de pe piaţă a altor concurenţi.

"Ne-a atras atenţia impactul mare al preţurilor în rata inflaţiei şi am găsit indicii care justifică iniţierea unei investigaţii."
Bogdan Chiriţoiu preşedintele Consiliului Concurenţei

"Oficialii ne-au comunicat că realizează o investigaţie mai amplă pe piaţa de ţigarete."
Gilda Lazăr reprezentant JTI

"Vom coopera cu autorităţile pentru a acorda întregul suport în desfăşurarea investigaţiei."
Adrian Popa reprezentant British American Tobacco

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite