FOTO VIDEO Cine sunt cele patru victime ale tragediei din Siutghiol, unde s-a prăbuşit elicopterul SMURD

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Doi piloţi din cadrul Inspectoratului General de Aviaţie al Ministerului Interne şi două cadre medicale SMURD Constanţa au murit după ce elicopterul în care se aflau s-a prăbuşit, luni seara, în lacul Siutghiol din judeţul Constanţa. Cei patru se întorceau dintr-o misiune aero-medicală. Parchetul Militar a deschis un dosar penal în acest caz, iar şeful ISU din Constanţa a fost demis. S-a cerut şi demiterea prefectului de Constanţa.

UPDATE Ministerul de Interne a prezentat marţi, la 23 de ore de la producerea accidentului filmul evenimentului. Cu această ocazie, oficialii de la Interne au anunţat că vicepremierul Gabriel Oprea l-a demis pe şeful Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Constanţa. de asemenea, acesta a cerut şi demiterea prefectului din Constanţa.

UPDATE Preşedintele ales al României, Klaus Iohannis, a transmis un mesaj de condoleanţe în urma accidentului aviatic din Constanţa şi a exprimat speranţa că se va afla cât mai repede, în urma anchetei, care au fost cauzele care au dus la producerea acestei tragedii.

„Vă chem să le fim alături celor aflaţi în durere prin gândurile noastre de solidaritate şi compasiune. Sper, totodată, că vom afla cât mai repede, în urma anchetei, care au fost cauzele care au dus la producerea acestei cumplite tragedii”, se arată în mesajul transmis de Klaus Iohannis.

De asemenea, şi premierul Victor Ponta a transmis un mesaj de condoleanţe pentru familiile victimelor accidentului aviatic şi asigură că autorităţile vor acţiona pentru a afla, cât mai rapid, cauzele acestuia.

„Ţin să le mulţumesc, şi pe această cale, tuturor celor care, aflaţi în serviciile de urgenţă, îşi riscă zilnic viaţa şi depun eforturi supraomeneşti, în mod necondiţionat, pentru a-şi ajuta semenii. Îi asigur pe toti românii că autorităţile vor acţiona pentru a afla, cât mai rapid, cauzele acestei cumplite tragedii!”, afirmă Ponta.

UPDATE Procurorii militari continuă şi marţi cercetările în zona în care s-a prăbuşit elicopterul SMURD ieri, aceştia fiind sprijiniţi de specialişti criminalişti din cadrul Poliţiei Române.

În cursul zilei de ieri, Parchetul Militar de pe lângă Tribunalul Militari Bucureşti s-a sesizat din oficiu şi a deschis un dosar penal în cazul accidentului aviatic din Constanţa.

"În cursul zilei de astăzi, 16 decembrie 2014, la faţa locului continuă cercetările efectuate de procurori cu sprijinul unor specialişti criminalişti din cadrul Poliţiei Române", arată Parchetul instanţei supreme, într-un comunicat de presă.

Anestezist: „Creierul rezistă cel mult cinci minute la hipoxie”

Doctorul Carmen Panţiş, anestezist în cadrul Spitalului Judeţean de Urgenţă Oradea, susţine că medicul care făcea parte din echipajul SMURD avea şanse să fie salvată dacă era recuperată de salvatori mai devreme. „Căutarea a fost dificilă, s-a întâmplat la fel ca în cazul avionului medical prăbuşit în munţii Apuseni. Din punctul meu de vedere, este o copie la indigo, doar că nu s-a întâmplat în munţi, ci pe apă”, a explicat, pentru adevarul.ro, medicul Carmen Pantiş.

 
Potrivit anestezistei, creierul rezistă maximum cinci minute la hipoxie, însă resuscitarea se face după protocoale diferite. „Şansele ca femeia să fi rămas în viaţă existau, dar era puţin probabil să fi fost sănătoasă neurologic. Probabil ar fi rămas în stare vegetativă”, a completat Pantiş.

Anestezista mai spune că chirurgii implicaţi în accidentul din Apuseni sunt încă în stare de şoc după incidentul aviatic de la începutul anului. „Cred, totuşi, că anul acesta lucrurile vor merge mai repede, există precedent”, a mai spus medicul.

Doctorul Sorin Ianceu: „Dacă am fi căzut şi noi în apă, am fi avut aceeaşi soartă!”

Medicul Sorin Ianceu, unul dintre supravieţuitorii accidentului aviatic din munţii Apuseni, spune că autorităţile au intervenit „infinit mai repede” în cazul tragediei de pe lacul Siutghiol. În opinia chirurgului, cele două incidente aviatice nu pot fi comparate, singurul element comun fiind faptul că ambele echipaje se aflau în misiuni de salvare. În momentul în care a aflat că elicopterul SMURD s-a prăbuşit, doctorul Ianceu vorbea la telefon cu medicul Valentin Calu, chirurg la Spitalul Elias din Bucureşti, un alt supravieţuitor al tragediei din Apuseni. Vestea a venit ca un şoc pentru ambii.

„Diferenţele între cele două accidente sunt de la cer la pământ. S-a intervenit rapid, în 40 de minute deja resuscitau prima victimă, în condiţiile în care la noi a durat cinci ore şi jumătate până ce ne-au găsit. Neşansa lor a fost să cadă în apă. Adâncimea de şase metri a lacului şi leziunile provocate de impact au dus la moartea colegilor noştri. În niciun caz nu putem da vina doar pe frig”, a povestit, pentru adevarul.ro, medicul Sorin Ianceu.

Chirurgul, care a fost operat săptămâna trecută la picior, spune că, din acest punct de vedere, ei au fost nişte norocoşi. „Dacă am fi căzut şi noi în apă, cu siguranţă am fi avut aceeaşi soartă. Ne-am fi înecat. Am avut <<norocul>> să cădem pe sol. Noi am supravieţuit cinci din şapte, am fost un caz fericit”, a mai spus Ianceu.

În ceea ce priveşte aparatul de zbor, chirurgul de la Spitalul din Beiuş (judeţul Bihor), arată că elicopterul SMURD era unul aproape nou, comparativ cu avionul de mic dimensiuni prăbuşit în luna ianuarie.

„În acest caz nu putem da vina pe calitatea echipamentelor. S-au mai schimbat nişte lucruri după tragedia în care am fost noi implicaţi. S-a făcut tot ce s-a putut pentru siguranţa echipelor, cel puţin pe linie de transport de organe”, a comentat chirurgul, adăugând că, dacă s-ar fi intervenit mai rapid, pilotul Adrian Iovan ar fi supravieţuit. „A stat o oră şi jumătate în fiarele contorsionate. Şi el şi Aura Ion ar fi avut o şansă dacă s-ar fi intervenit mai rapid”, a conchis Ianceu.

Cine se afla în elicopterul prăbuşit

image

Pilotul elicopterului, comandor Petre Corneliu Cătuneanu (47 de ani, căsătorit, un copil - foto dreapta) a absolvit Şcoala Militară în urmă cu 23 de ani şi era angajat al Ministerului Afacerilor Interne de 10 ani. Avea la activ 2.900 de ore de zbor, dintre care aproximativ 2.000 pe elicopter de tip EC 135.

   

image

Copilotul, căpitan comandor Ginel Claudiu Crăcănel (42 ani, căsătorit, un copil minor - foto dreapta) avea la activ 1.600 de ore de zbor, dintre care 500 pe acest tip de elicopter. Era angajat al Ministerului Afacerilor Interne de şapte ani şi absolvise cursurile Şcolii Militare în urmă cu 18 ani.

Medicul din cadrul SMURD Constanţa, Laura Vizireanu avea 39 de ani, şi avea un copil minor. Aceasta lucra la SMURD încă din 2008.

Asistenta medicală Gabriela Camelia Harton era în vârstă de 38 de ani şi avea un copil minor. Ea lucra din 2008 în cadrul SMURD, iar în timpul liber mai lucra la o clinică medicală de la un hotel din staţiunea Mamaia.

image


Laura Vizireanu (stânga), alături Gabriela Camelia Harton FOTO Facebook.com/ Laura Vizireanu

UPDATE Şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă din cadrul Ministerului de Interne, medicul Raed Arafat, a declarat că astăzi se va face filmul intervenţiei, urmând ca acest raport să fie prezentat de către ministrul Oprea premierului Victor Ponta.

„La Ministerul de Interne se face tot filmul intervenţiei. Din informaţiile mele, timpii de reacţie au fost în timpi reali. Primele maşini de intervenţie au ajuns în maxim 10 minute. La 16.17 minute a ajuns prima ambulanţă, la 16.25 au ajuns pompierii”, a spus Arafat.

„Din timpii pe care îi am şi care au fost daţi, da, nu există mai repede decât atât să intervii în condiţiile organizării existente, care a permis ca sub 16 minute să ai toate echipajele de intervenţie la faţa locului. Avem apelul la 16.11 şi la 16.30 deja era toată lumea acolo şi şefa SMURD a spus că atunci când a sosit la faţa locului, adică la 16.35-16.40, pe apă erau deja două ambarcaţiuni ale pompierilor”, a declarat Arafat, întrebat dacă el consideră că s-a intervenit la timp.

Întrebat, de asemenea, cum s-ar fi putut interveni pentru ca cele patru persoane să fie salvate, Raed Arafat a răspuns: ”Sunteţi convinşi că aceste patru persoane puteau fi salvate imediat, în viaţă? Eu nu ştiu acest lucru”.

Legat de vasul Ministerului Transporturilor care a acţionat în zonă, Arafat a precizat că nu s-a apelat iniţial la el pentru că este o navă operaţională numai în timpul sezonului estival după care intră în conservare.

În legătură cu starea elicopterului, medicul a specificat că are puţine ore de zbor, iar înainte de a fi utilizat de SMURD a fost făcută mentenanţa. 

La locul accidentului sunt în continuare echipele de procurori militari şi criminalişti, care fac investigaţii privind cauza accidentului în care şi-au pierdut viaţa pilotul, copilotul, medicul şi asistenta medicală din elicopterului SMURD prăbuşit luni în lacul Siutghiol din judeţul Constanţa, iar alături de forţele Ministerului Afacerilor Interne, în zonă a rămas secretarul de stat Raed Arafat.

Ultima victimă scoasă din lac după aproape 12 ore de la prăbuşirea elicopterului

La aproximativ 12 ore de la prăbuşirea elicopterului SMURD de tip EC 135, scafandrii au reuşit să găsească şi trupul celei de-a patra persoane care se afla în aparatul de zbor. Este vorba despre asistenta medicală Gabriela Harton, în vârstă de 38 de ani, care tocmai aflase este însărcinată.

Trupul acesteia a fost găsit dimineaţă, în jurul orei 04.30, decesul femeii fiind declarat chiar la faţa locului.

Ceilalţi trei membri ai echipajului - medicul, pilotul şi copilotul - au fost găsiţi pe rând, la intervale de câteva ore, până la miezul nopţii, decesul acestora fiind declarat la spital, după ce cadrele medicale au încercat zeci de minute să îi resusciteze.

La operaţiunile de căutare a victimelor accidentului au participat forţe din cadrul Ministerului Afacerilor Interne şi Ministerului Apărării Naţionale, printre care scafandri, pompieri salvatori, jandarmi, poliţişti şi poliţişti de frontieră din Garda de Coastă. În intervenţie au fost implicate în total peste 180 de forţe, căutările fiind îngreunate, potrivit scafandrilor, de temperatura scăzută a apei şi cantitatea mare de mâl de pe fundul lacului.

Scafandrii au reuşit să găsească şi mare parte din elicopter, care a fost adus la mal pe bucăţi, unele nu mai mari de câteva zeci de centimetri.

Elicopterul care s-a prăbuşit luni după-amiază a fost achiziţionat de Consiliul Judeţean Constanţa în noiembrie 2012 şi a fost transferat în urmă cu o lună pentru a fi utilizat de SMURD, valoarea aparatului fiind de aproximativ cinci milioane de euro, fonduri europene. Acest elicopter se afla în operare la Constanţa de pe 26 noiembrie 2014.

Elicopterele operate de SMURD, de tipul celui implicat în accident, au fost oprite la sol.

Ancheta cu privire la accident a fost preluată de Parchetul Militar, procurorii încercând să stabilească acum cauzele care au dus la producerea tragediei. 

Se întorceau din misiune

Elicopterul SMURD s-a prăbuşit în Lacul Siutghiol luni după-amiază, în jurul orei 16.10, după ce transportase un pacient cu embolie pulmonară de la Tulcea la Spitalul Judeţean din Constanţa şi se întorcea de la Aeroportul „Mihail Kogălniceanu”, unde alimentase cu combustibil.

Ministerul de Interne a anunţat că accidentul a fost semnalat prin sistemul de urgenţă 112 la ora 16.11, iar la 16.30 primele echipaje ale Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) Dobrogea au început operaţiunile de căutare. 

Laura Vizireanu, medicul aflat în elicopterul SMURD prăbuşit, a fost prima persoană recuperată de pompieri din apă, aceasta fiind scoasă din apă în jurul orei 16.45. Aceasta a fost resuscitată iniţial de medicii de pe ambulanţă timp de aproximativ 45 de minute, ea răspunzând manevrelor de resuscitare. Ulterior, femeia a fost transportată la Spitalul Judeţean de Urgenţă Constanţa şi internată în stare critică la secţia de terapie intensivă, unde a murit câteva ore mai târziu.

A doua persoană găsită, după peste trei ore de căutări, a fost copilotul elicopterului, care a fost adus cu şalupa la mal în jurul orei 21.30, la aproximativ cinci ore de la prăbuşirea elicopterului. Medicii i-au făcut masaj cardiac şi apoi l-au transportat la spital, unde au continuat manevrele de resuscitare timp de peste o oră, cadrele medicale făcând tot posibilul să-l resusciteze, încălzind corpul şi încercând repornirea inimii, însă fără rezultat.

A treia persoană, pilotul elicopterului, a fost adusă la mal la miezul nopţii, şi în cazul acesteia fiind făcute manevre de resuscitare timp de câteva zeci de minute, tot fără rezultat.

Directorul ARSVOM: „Nu ne-a anunţat nimeni. Am văzut întâi pe televiziuni şi m-am autosesizat”

Reprezentanţii Agenţiei Române de Salvare a Vieţii Omeneşti pe Mare (ARSVOM) au precizat că dacă ar fi fost anunţaţi despre prăbuşirea elicopterului SMURD ar fi putut ajunge la locul tragediei în cel mult zece minute, pentru că aveau o şalupă pe lacul Siutghiol, în apropierea locului tragediei.

Iulian Creţu, director în cadrul ARSVOM, a declarat, marţi, că a aflat despre accidentul aviatic de la televizor şi că imediat la locul tragediei a fost trimisă şalupa instituţiei, care se afla pe lac.

„Nu ne-a chemat nimeni acolo. Nu am fost alarmaţi. În momentul în care m-am autosesizat, am trimis în zonă echipajul cu şalupa Jupiter de pe lacul Siutghiol şi cu trei scafandri. (...) Am văzut întâi pe televiziuni şi m-am autosesizat. Am anunţat directorii, şalupa şi scafandrii, pe care i-am trimis acolo. Am intervenit benevol. Nu am mai aşteptat să fim solicitaţi. Sunt situaţii de forţă majoră în care noi nu aşteptăm să fim solicitaţi, trimitem oameni. De la ora 16.50 şi până dimineaţă la 04.30, când s-a recuperat ultimul trup, şalupa a stat în zonă”, a spus Iulian Creţu.

El a precizat că ARSVOM nu a fost anunţată prin 112 despre producerea accidentului, alerta fiind dată numai la intervenţiile pe mare, dar dacă s-ar fi întâmplat acest lucru şalupa putea ajunge în cel mult zece minute la locul prăbuşirii elicopterului SMURD.

”Suntem arondaţi la serviciul de urgenţă 112, dar pe parte maritimă, prin Centrul Maritim de Coordonare. Dacă 112 ne-ar fi anunţat pe noi, în 5, maxim 10 minute, eram în zonă. Dar noi nu am fost anunţaţi. Nimeni nu şi-a imaginat că noi, fiind agenţie de salvare pe mare, avem o şalupă şi pe lac. (...) De unde se afla şalupa, puteam ajunge în maximum 10 minute în zonă”, a mai spus Iulian Creţu, precizînd că imediat după ce a aflat despre accident a sunat la Căpitănia Mamaia, dar nu i-a răspuns nimeni.

ROMATSA: Elicopterul s-a prăbuşit la nouă minute după ce anunţase decolarea la turnul de control

Elicopterul SMURD s-a prăbuşit la ora 16.16 minute, la nouă minute după ce anunţase decolarea la turnul de control de la Aeroportul „Mihail Kogălniceanu” din Constanţa, iar un minut mai târziu a început intervenţia de căutare şi salvare, în urma unui apel la 112 făcut de localnici. Asta potrivit reprezentanţilor Administraţiei Române a Serviciilor de Trafic Aerian (ROMATSA).

Aceştia au menţionat că planul de zbor al elicopterului, valabil pentru ziua de luni, fusese depus la ROMATSA duminică la ora 20.59 LT, planul de zbor fiind prelucrat de ROMATSA, arată Mediafax.

Conform sursei citate, luni, la ora 16.07, elicopterul SMURD a decolat de la Constanţa spre Tuzla, urmând procedurile de management al traficului aerian. Elicopterul se afla la Constanţa pentru a fi alimentat.

La ora 16.16, elicopterul s-a prăbuşit în lacul Siutghiol, în Mamaia, la aproximativ 500 de metri de mal.

„La ora 16.17, conform Hotărârii de Guvern 741/2008 a fost declanşată procedura de căutare şi salvare, în urma apelului telefonic la 112 făcut de localnici. Bilanţul anunţat era de un supravieţuitor şi trei persoane dispărute, epava scufundată”, mai spun reprezentanţii ROMATSA.

Aceştia au mai precizat că ultima convorbire cu pilotul elicopterului SMURD a avut loc la decolare, când s-a luat legătura cu turnul de control de la Aeroportul „Mihail Kogălniceanu”, iar potrivit procedurilor în cazul zborurilor sub 3.000 de metri, următorul apel de raportare urma să fie făcut la ora 16.20 din localitatea Agigea.

ROMATSA mai precizează că la momentul decolării condiţiile meteo erau bune, vizibilitatea de peste 6 kilometri, iar elicopterul SMURD efectua un zbor cu vizibilitatea solului, ceea ce înseamnă că zbura sub 3000 de metri altitudine.

Reprezentanţii ROMATSA mai spun că, potrivit atribuţiilor care îi revin, instituţia a asigurat asistenţă specializată de la momentul depunerii planului de zbor pentru elicopterul EC 135 SMURD -348 şi până la decolare.

STS: Datele despre accident, comunicate de cei care au sunat la 112

Datele despre accidentul aviatic din Constanţa au fost comunicate de persoanele care au văzut accidentul şi au sunat la numărul 112, nu de către personalul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, potrivit Biroului de presă al STS.

Sursa citată a precizat că apelul persoanelor care au sunat luni la numărul 112 pentru a anunţa prăbuşirea, în lacul Siutghiol, a elicopterului SMURD a fost transferat la ISU - SMURD, care a preluat informaţiile comunicate de acestea.

Ulterior, informaţiile au fost transmise Poliţiei, Ambulanţei şi Jandarmeriei, fiind alertate serviciile de urgenţă.

STS a aplicat întocmai metodologia referitoare la incidente de acest fel, a mai arătat Biroul de presă al Serviciului de Telecomunicaţii Speciale.

Conform Metodologiei privind cooperarea agenţiilor specializate de intervenţie în cazul urgenţelor primite prin Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă, care a intrat în vigoare în 15 septembrie, sesizarea cazurilor de urgenţă de către cetăţeni se realizează direct la Centrele unice pentru apeluri de urgenţă ale STS, care le transferă, în vederea realizării intervenţiei, dispeceratelor de urgenţă ale agenţiilor competente.

Operatorii acestor Centre unice - după identificarea urgenţei, localizarea evenimentului în baza datelor referitoare la adresă şi a informaţiei de localizare a apelului din reţelele mobile de telefonie, a datelor apelantului sau victimei şi stabilitarea responsabilităţilor pentru soluţionarea evenimentului, conform indexului de incidente - apelează şi transferă fişa de caz dispeceratelor de urgenţă ale agenţiilor specializate de intervenţie.

La preluarea urgenţei, operatorul dispeceratului de urgenţă al agenţiei cu competenţă în soluţionarea cazului primeşte fişa de caz cu datele achiziţionate de operatorul 112 şi legătura de voce cu apelantul.

În cazul urgenţelor care necesită acţiunea mai multor agenţii, operatorul 112 transferă evenimentul la toate dispeceratele de urgenţă ale agenţiilor implicate, realizează legătura în sistem de conferinţă cu acestea şi acordă prioritate agenţiei stabilită prin indexul de incidente ca responsabilă cu natura cazului respectiv. Odată cu transferul legăturii este transferată şi funcţia de coordonare a conferinţei.

Orice informaţie ulterioară primită de la cetăţeni sau agenţii din teren referitoare la cazul semnalat va fi transferată către operatorii centrelor unice pentru apeluri de urgenţă agenţiilor implicate în soluţionarea urgenţei semnalate.

Vizualizarea poziţionării evenimentului pe hartă şi a informaţiei de localizare a apelului din reţelele mobile de telefonie este realizată separat de către fiecare agenţie.

După preluarea urgenţei, dispeceratul agenţiei, care devine din acel moment coordonatorul conferinţei, va prelua datele specifice structurii proprii, specializate, necesare intervenţiei, apoi va transfera legăturea către o altă agenţie pentru colectarea de către aceasta a datelor specifice. Ulterior, fiecare agenţie va aloca resurse şi va coordona intervenţia.

„Este interzis operatorului dispeceratului de urgenţă care coordonează conferinţa să închidă legătura înainte de a pemite dispeceratelor de urgenţă să achiziţioneze datele specifice", se mai arată în metodologie.

În situaţia în care, din datele furnizate de către apelanţi, operatorii 112 nu au suficiente informaţii pentru clasificarea apelului ca urgenţă sau non-urgenţă, această clasificare va fi realizată în cooperare cu dispecerii agenţiilor specializate de intervenţie.

După preluarea urgenţei, fiecare dispecerat de urgenţă poartă responsabilitatea aplicării planurilor proprii de acţiune implementate în sistemul 112.

Elicopterul, cumpărat de Consiliul Judeţean Constanţa

Elicopterul EC 135 este un elicopter bi-motor, fiind echipat cu două motoare Pratt & Whitney PW 206 B2 sau Turbomeca ARRIUS 2B2 dotate cu sistem de control digital FADEC (Control digital autonom al motorului). Elicopterele pot fi echipate pentru executarea misiunilor de sprijin a forţelor care menţin ordinea şi siguranţa publică cu: FLIR (sistem de observare electro-optic pe timp de zi şi de noapte), NVG (ochelari de vedere pe timp de noapte), proiector pentru căutare şi salvare (sunlight), megafoane pentru adresare publică, flotoare pentru zborul deasupra mării, troliu, echipament transport sarcini exterioare, dispozitiv pentru coborârea în rapel a luptătorilor.

Viteza continuă maximă care poate fi atinsă de acest tip de elicopter este de 287 de kilometri la oră, altitudinea maximă de operare este de 6.500 de metri, iar greutatea totală maximă este de 2.835 de kilograme.

Nicuşor Constantinescu a declarat, marţi, că elicopterul a fost achiziţionat de Consiliul Judeţean în 2013, prin Programul Transfrontalier România-Bulgaria, iar destinaţia lui era să salveze vieţi omeneşti din România şi Bulgaria, conform programului transfrontalier.

Constantinescu l-a acuzat pe secretarul de stat în MAI Raed Arafat că a schimbat destinaţia acestui elicopter.

„Din păcate, destinaţia acestui elicopter a fost schimbată de către domnul Arafat, care l-a preluat, i-a schimbat destinaţia contractului şi s-a întâmplat nenorocirea pe care aţi văzut-o ieri. Ăsta este adevărul pe care nu vrea nimeni să-l spună (...) Am refuzat să predau în 2013 acest elicopter structurilor Ministerului de Interne, domnului Arafat, fără să îşi asume cineva responsabilitatea schimbării destinaţiei. Eu, Nicuşor Constantinescu, nu pot, că s-a trezit domnul Arafat, să schimb destinaţia elicopterului, care este România-Bulgaria, care este configurat, pregătit (...) I-am spus: «domnule Arafat, domnule secretar de stat, dacă vrei semnează dumneata pe contract, anulează-l, semnează, răspunde în faţa lumii, ia aprobare de la Uniunea Europeană şi eu ţi-l dau”, a susţinut preşedintele CJ Constanţa.

El a mai spus că atunci când a fost preluat de SMURD elicopterul avea flotoare, care i-ar fi putut permite să aterizeze pe apă. „Acest elicopter nu mai are flotoare, acest elicopter are două motoare, ca dacă se opreşte unul să funcţioneze celălalt (...) Să răspundă cine a tăiat flotoarele”, a mai susţinut Constantinescu.

Nicuşor Constantinescu a transmis încă de luni seară un comunicat de presă în care a susţinut că elicopterul care a căzut în lacul Siutghiol ar fi fost preluat de SMURD fără acceptul său şi că achiziţia acestuia este anchetată de DNA.

„Elicopterul Eurocopter are două motoare, sisteme de zbor pe timp de noapte, flotoare, proprietatea Consiliului Judeţean Constanţa. A fost achiziţionat prin Programul Transfrontalier România-Bulgaria în 2013, operat de Aerodromul Tuzla. În urma unei licitaţii publice a fost preluat în noiembrie 2014 de SMURD, fără acceptul meu, schimbându-i-se destinaţia pentru achiziţia pe fonduri UE. Achiziţia elicopterului şi costurile mentenanţei lui (inclusiv orele de zbor minimale pe lună în număr de 5 ore zbor/pilot) sunt anchetate de DNA”, a afirmat Nicuşor Constantinescu.

El a mai susţinut că, deşi este şi vicepreşedintele Comitetului Judeţean de Urgenţă Constanţa, nu s-a putut implica în operaţiunile de căutare şi salvare întrucât instanţa i-a interzis să ia legătura cu angajaţii CJ Constanţa.

Raed Arafat: „Acuzaţiile sunt nefondate. Destinaţia elicopterului este medicală”

În replică, doctorul Raed Arafat, şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă din cadrul Ministerului Afacerilor Interne spune că acuzaţiile aduse de preşedintele Consiliului Judeţean Constanţa sunt nefondate.

„Acuzaţia este nefondată. Destinaţia elicopterului nu putea fi schimbată, asta pentru că el a fost cumpărat cu fonduri europene. Singura modificare a fost trecerea lui de la un operator privat la aviaţia Ministerului Afacerilor Interne. Chiar ieri am avut o delegaţie la Consiliul Judeţean Constanţa în care urma să stabilim în ce condiţii va fi folosit elicopterul. Aparatul de zbor avea destinaţie medicală şi a început să facă misiuni medicale conform unui protocol, urma să realizeze inclusiv misiuni transfrontaliere cu Bulgaria. Nu aveam cum să schimbăm ceva parafat printr-un contract”, a declarat, pentru adevarul.ro, medicul Raed Arafat.

Potrivit acestuia, elicopterul nu avea dotările necesare pentru a survola marea, însă el putea zbura peste lacuri. „Facem asta în mod frecvent. Din ce mi-au spus piloţii, acele flotoare sunt folosite pentru ieşirea în largul mării, nu pentru lac, prin urmare ele nu erau necesare. Însă am înţeles de la ei că nici măcar atunci când elicopterul se afla în subordinea Consiliului Judeţean Constanţa şi l-am preluat de la operatorul privat acele flotoare nu erau montate”, a conchis medicul.

Şi reprezentanţii Inspectoratului General de Aviaţie al MAI din care fac parte şi cei care pilotează elicopterele SMURD au explicat că flotoarele se montează pe un aparat de zbor atunci când misiunea în care pleacă echipajul este una care se va desfăşura pe apă sau deasupra apei. 

„Folotoarele sunt ca şi cauciucurile de iarnă. Le folosim atunci când este nevoie. Nu stau tot timpul pe elicopter pentru că nu ajută”, au explicat experţii.

Mai multe ştiri pe aceeaşi temă:

Elicopter SMURD prăbuşit. Toţi cei patru membri ai echipajului au murit

Un elicopter SMURD s-a prăbuşit în lacul Siutghiol din Constanţa. Aparatul de zbor, care se îndrepta spre Mihail Kogălniceanu, efectua o misiune medicală. Medicul Laura Vizireanu a fost resuscitată, dar a murit la spital. Aceeaşi soartă au avut-o şi copilotul Ginel Claudiu Crăcănel, precum şi pilotul Petre Cătuneanu. Spre dimineaţă, scafandrii au găsit şi trupul neînsufleţit al asistentei, cel de-al patrulea membru al echipajului.

Evenimente



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite