Fostul ministru Radu Stroe, audiat în cazul tragediei din Munţii Apuseni: „Din punctul de vedere al MAI, nu se putea face nimic altfel”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Fostul ministru al Internelor, Radu Stroe FOTO Mediafax
Fostul ministru al Internelor, Radu Stroe FOTO Mediafax

Fostul ministru de Interne Radu Stroe a declarat vineri, la ieşirea din sediul Parchetului General, că a fost audiat ca martor în dosarul privind accidentul aviatic din Apuseni şi că MAI nu putea proceda altfel decât a făcut-o în cazul intervenţiei de după prăbuşirea avionului. Şi Ramona Mănescu, fostul ministru al Transporturilor, este aşteptată să dea declaraţii la Parchetul General.

Stroe a precizat că a dat o declaraţie de martor, în care a făcut o trecere în revistă a atribuţiilor sale, arată Mediafax.

Întrebat dacă în cazul neîndeplinirii vreunei atribuţii ce îi revenea poate fi găsit responsabil pentru decesele din accident, fostul ministru a spus că nu există nicio atribuţie a sa care, neîndeplinită, să ducă la o astfel de concluzie.

În acelaşi context, întrebat dacă instituţia pe care a condus-o putea proceda şi altfel faţă de cum a făcut-o în cazul intervenţiei de după producerea accidentului, Stroe a răspuns: „Din punctul de vedere al MAI, nu se putea face nimic altfel".

Radu Stroe a demisionat de la şefia Ministerului Afacerilor Interne pe 23 ianuarie, la trei zile după accidentul în care au murit pilotul Adrian Iovan şi studenta Aurelia Ion.

Ramona Mănescu, fostul ministru al Transporturilor, şi Radu Stroe, fostul ministru de Interne, au fost citaţi, iniţial să se prezinte pe 9 decembrie la Parchetul General pentru a fi audiaţi în legătură cu producerea accidentului din munţii Apuseni. Însă cei doi foşti miniştri au anunţat procurorii că, din motive obiective, nu se pot prezenta marţi, astfel că audierea acestora a fost amânată pentru vineri.

Stroe a ajuns la Parchet în jurul orei 12.30.

Şi şeful Serviciului de Telecomunicaţii Speciale (STS), Marcel Opriş, va fi chemat la audieri pentru a da declaraţii în acelaşi dosar, au mai spus sursele citate, fără a precizat o anumită dată.

În acest dosar, procurorii au decis începerea urmăririi penale pentru ucidere din culpă, vătămare corporală din culpă şi neglijenţă în serviciu, dar şi pentru neluare şi nerespectare a măsurilor legale de securitate şi sănătate în muncă şi încălcarea de către personalul aeronautic civil a îndatoririlor de serviciu.

Procurorii l-au audiat, pe 5 decembrie, pe fostul director al Administraţiei Române a Serviciilor de Trafic Aerian (ROMATSA) Aleodor Frâncu.

Mai multe documente au fost ataşate la dosarul procurorilor

În cadrul anchetei desfăşurate de Parchetul General, ROMATSA a trimis, în urma solicitării venite de la procurori, transcrierile convorbirilor purtate de personalul acestei instituţii, în timpul zborului aeronavei. Pe lângă transcrierea convorbirilor, procurorii Secţiei Parchetelor Militare au mai cerut de la ROMATSA şi documente referitoare la briefing-ul meteorologic al zborului.

De asemenea, anchetatorii au solicitat Serviciului de Telecomunicaţii Speciale fişele de caz referitoare la accidentul aviatic şi procedura urmată de operatorii Serviciului 112, de la sesizare şi până la închiderea cazului, potrivit metodologiilor, procedurilor operaţionale şi protocoalelor în vigoare. Procurorii au solicitat STS declasificarea convorbirilor efectuate prin 112 în ziua producerii accidentului aviatic din Apuseni, precum şi relaţii privind tehnicile de localizare a apelanţilor acestui serviciu.

Procurorii au mai solicitat, de la Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), relaţii privind modalitatea tehnică în care furnizorii de servicii publice de telefonie asigură preluarea apelului la serviciul de urgenţă 112 şi facilitează localizarea acestor apeluri de către SNUAU 112.

De asemenea, s-au mai primit de la Consiliul Suprem de Apărare a Ţării documentele prezentate în şedinţa din 2 februarie 2014 privind accidentul aviatic, dar şi , înregistrările video ale aeronavei din momentele anterioare decolării, venite de la Şcoala Superioară de Aviaţie Civilă.

Anchetatorii au la dosar şi raportul preliminar întocmit de inspectorii Centrului de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS), document primit de la Ministerul Transporturilor.

De asemenea, au fost audiaţi ca martori angajaţi ai Ministerului Afacerilor Interne, ai Ministerului Apărării Naţionale, controlori de trafic aerian, conducerea şi personalul Şcolii Superioare de Aviaţie Civilă, ofiţeri de rang superior din Jandarmeria Română şi Inspectoratului General al Aviaţiei Civile, angajaţi ai Serviciului de Ambulanţă Bucureşti - Ilfov.

Părinţii şi sora Aurei Ion au fost, pe 21 martie, când au dat declaraţii în anchetă, iar procurorii le-au pus la dispoziţie dosarul.

Pilotul Adrian Iovan şi studenta Aurelia Ion şi-au pierdut viaţa în accidentul aviatic produs în 20 ianuarie, în munţii Apuseni, într-o zonă accidentată, la peste 1.400 de metri altitudine, la graniţa dintre judeţele Cluj şi Alba. În accident au fost răniţi copilotul Răzvan Petrescu şi medicii Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Spitalul Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul "Sfânta Maria" şi Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuş, judeţul Bihor. Echipa medicală din avion mergea de la Bucureşti la Oradea, unde urma să preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care suferise un accident vascular cerebral.

Epava avionului şi victimele au fost găsite de trei localnici, după căutări care au durat aproximativ cinci ore şi la care au participat pompieri salvatori, jandarmi montani, poliţişti, salvamontişti, angajaţi ai Parcului Naţional Munţii Apuseni şi localnici.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite