False oferte gratuite şi clauze contractuale abuzive sau cum mai este înşelat consumatorul român

False oferte gratuite şi clauze contractuale abuzive sau cum mai este înşelat consumatorul român

Statutul de cetăţean european conferă o serie de drepturi consumatorilor români şi din ţările UE, pe care aceştia nu le cunosc şi astfel, le exercită în mică măsură. Publicitatea înşelătoare, clauzele contractuale abuzive şi pachetele turistice neconforme sunt printre cele mai puţin cunoscute practici prin care se încalcă drepturile consumatorilor din România, conform unui studiu realizat pentru Comisia Europeană (CE).

"Campania #YourEUright promovează drepturile consumatorilor, în România, dar şi în celelalte state membre ale UE. Iniţiată de departamentul pentru justiţie (DG JUST) al Comisiei Europene, aceasta se desfăşoară simultan în zece ţări din Uniunea Europeană şi se adresează în special tinerei generaţii, cu vârste cuprinse între 18 şi 35 de ani, care are un interes ridicat pentru tehnologie şi sunt utilizatori activi ai reţelelor de socializare", se arată într-un comunicat al CE.

„Consumatorii români, în calitate de cetăţeni europeni, trebuie să îşi cunoască drepturile atunci când cumpără şi folosesc produse şi servicii, dar mai ales aceştia trebuie să fie informaţi despre modul în care pot să şi le exercite. Cadrul legislativ european stabileşte un set ferm de măsuri care să protejeze consumatorii atunci când întâmpină probleme cu comercianţii.” a menţionat conf. univ. dr. Costel Stanciu, preşedinte Asociaţia Pro Consumatori (APC), membră a Organizaţiei Europene a Consumatorilor (BEUC).

Deşi un număr mare de consumatori români (61%) au întâmpinat probleme la cumpărarea/utilizarea de bunuri şi servicii în ultimul an, 17% dintre aceştia nu au luat nicio poziţie. Cele mai cunoscute drepturi europene la care apelează consumatorii români sunt: returnarea produselor achiziţionate online în termen de 14 zile calendaristice şi garanţia gratuită de doi ani pentru produsele achiziţionate online sau în magazin. 

Reprezentanţii APC subliniază riscurile la care se expun cetăţenii în ceea ce priveşte publicitatea înşelătoare, cel mai puţin cunoscut drept al consumatorilor atât în România, cât şi la nivelul Uniunii Europene. În cazul achiziţiilor online, publicitatea trebuie să fie precisă în ceea ce priveşte disponibilitatea produsului şi a componentelor acestuia. Consumatorii trebuie să verifice pe site datele de identificare ale comerciantului, stocul existent, preţul afişat cu menţiunea dacă conţine sau nu TVA-ul sau dacă acesta include şi costul de livrare.

Consumatorii trebuie să fie atenţi la formele de prezentare a produselor. Publicitatea capcană este printre cele mai frecvente practici neloiale, prin care comercianţii promovează produse/servicii la un preţ foarte mic, cu un stoc disponibil limitat. Consumatorii au dreptul să fie informaţi asupra articolelor disponibile şi în privinţa perioadei de valabilitate a ofertei. O altă practică neloială constă în promovarea de false oferte gratuite, prin care comerciantul pretinde că oferă anumite servicii adiţionale gratuite, deşi acestea sunt deja incluse în preţul normal. De asemenea, publicitatea mascată în aşa-zisele materiale informative este considerată o încălcare a drepturilor consumatorilor. Materialele publicate în presa scrisă, radio sau TV, care promovează produsele unei companii, trebuie să fie marcate ca fiind sponsorizate, prin imagini, cuvinte sau sunet. În plus, comercianţii nu au voie să facă publicitate la premii sau cadouri „gratuite", solicitând ulterior cumpărătorului să le plătească pentru a intra în posesia lor. 

Legislaţia europeană se adaptează la noilor cerinţe de consum, odată cu utilizarea tot mai frecventă a tehnologiilor digitale în viaţa de zi cu zi, iar scopul campaniei „You’re right” este de a promova drepturile consumatorilor împotriva practicilor neloiale ale comercianţilor din spaţiul european, online şi offline. Totodată, campania subliniază eforturile susţinute ale Uniunii Europene în reglementarea măsurilor de protecţie pentru apărarea acestor drepturi, se mai arată în comunicat.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: