Evazioniştii scapă de urmărirea penală dacă achită prejudiciul integral, plus 20% din sumă - proiectul lui Cătălin Rădulescu, avizat de deputaţii jurişti

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Catalin Radulescu FOTO Mediafax
Catalin Radulescu FOTO Mediafax

Comisia juridică a adoptat marţi un raport de admitere pentru proiectul iniţiat de deputatul PSD Cătălin Rădulescu, modificat de deputaţii jurişti PSD şi UDMR, astfel încât persoanele acuzate de evaziune fiscală scapă de urmărirea penală dacă achită prejudiciul integral, la care se adaugă 20% din suma datorată, prevedere de care se poate beneficia o singură dată.

Comisia juridică a Camerei Deputaţilor a adoptat un raport favorabil, cu 13 voturi pentru (PSD, ALDE, UDMR), 3 împotrivă (USR) şi 3 abţineri (PNL) pe proiectul de lege al deputatului PSD Cătălin Rădulescu, proiect care prevede că persoanele care comit evaziune fiscală şi nu sunt recidiviste pot scăpa de urmărirea penală dacă plătesc prejudiciul la timp.

Clemenţa se aplică şi în cursul judecăţii penale, până la finalizarea procesului, în aceleaşi condiţii, după cum informează Hotnews

De asemenea, cei care primesc o condamnare cu închisoare pentru evaziune fiscală scapă de executarea acestei pedepse, care se transformă în pedeapsă sub supraveghere dacă achită prejudiciul, plus 20% din suma datorată şi penalităţi, într-un termen de până la 3 ani. 

Proiectul de lege a fost iniţiat de deputatul PSD Cătălin Rădulescu, prevede că persoanele care au fost condamnate pentru evaziune fiscală pot scăpa de închisoare dacă achită prejudiciul creat. În expunerea de motive a acestui proiect de lege, deputatul PSD afirmă că o astfel de măsură este necesară pentru că închisorile din România sunt aglomerate şi pentru că statul român a fost a fost condamnat de instanţele internaţionale pentru aceste condiţii.

În plus, Rădulescu susţine că statul român va avea de câştigat de 2 ori dacă evazioniştii vor fi iertaţi. ”Având în vedere starea sistemului judiciar românesc în ce priveşte condiţiile de detenţie şi gradul de aglomerare, cât şi numeroase cauze în care România a fost condamnată de instanţele internaţionale pentru aceste condiţii, dar şi faptul că, în cazul infracţiunilor de evaziune fiscală, cel mai important este recuperarea prejudiciului suferit de stat, iniţiatorii propun o motivare a celor care comit astfel de fapte pentru a acoperi prejudiciul creat.

În plus, trebuie avut în vedere că scopul pedepselor este prevenţia, reeducarea, dar şi recuperarea prejudiciilor şi nu menţinerea unei persoane în detenţie, fapt ce atrage şi mai multe cheltuieli din partea statului. Dacă înculpatul acoperă în totalitate prejudiciul şi nu mai execută pedeapsa efectivă cu închisoarea, statul va avea de câştigat de două ori: va recupera prejudiciul creat integral într-un timp relativ scurt şi nu va mai efectua cheltuieli cu detenţia condamnatului. Astfel, se vor evita situaţiile actuale în care statul nu recuperează prejudiciul ori îl recuperează foarte greu şi într-un timp îndelungat” se arată în expunerea de motive.

Deputatul USR Stelian Ion afirmă că  acest proiect de lege pare făcut ”în folosul anumitor persoane”. ”Neavând un astfel de fundament, tot ceea ce facem acum se poate considera că este în folosul anumitor persoane, se poate considera că este făcut după ureche, neprofesionist şi nu putem gira un astfel de demers, chiar dacă unele dintre ele poate că ar fi potrivite. Eu personal nu am găsit măsuri potrivite, pentru că la primul aliniat se înlocuieşte posibilitatea diminuării limitelor de pedeapsă pentru achitarea până la primul termen de judecată, cum este în prezent. Se înlocuieşte această posibilitate cu renunţarea obligatorie la urmărirea penală”, a afirmat deputatul USR, potrivit ProTV.

Proiectul va intra cel mai probabil miercuri la votul final al plenului Camerei Deputaţilor, care este for decizional. Concret, iniţiativa modifică art. 10 din Legea nr. 241 din 15 iulie 2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, care în prezent prevede astfel:

Articolul 10 

(1) În cazul săvârşirii unei infracţiuni de evaziune fiscală prevăzute la art. 8 şi 9, dacă în cursul urmăririi penale sau al judecăţii, până la primul termen de judecată, inculpatul acoperă integral pretenţiile părţii civile, limitele prevăzute de lege pentru fapta săvârşită se reduc la jumătate. 

(2) Dispoziţiile prevăzute la alin. (1) nu se aplică dacă făptuitorul a mai săvârşit o infracţiune prevăzută de prezenta lege într-un interval de 5 ani de la comiterea faptei pentru care a beneficiat de prevederile alin. (1).

În forma adoptată la Senat, majorarea prejudiciului era de 50%, iar acesta putea fi plătit în termen de un an, iar un judecător putea extinde motivat acest termen până la trei ani.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite