Despăgubiri de 60 de mii de lei pentru clienta unui taxi implicat într-un accident

Despăgubiri de 60 de mii de lei pentru clienta unui taxi implicat într-un accident

Imagine de arhivă

Într-o decizie inedită, ce ar putea avea repercusiuni şi asupra companiilor de car-sharing, o instanţă din Capitală a acordat despăgubiri morale pasagerei unui taxi rănită într-un accident.

Ştiri pe aceeaşi temă

Premieră în Justiţie: O tânără ce se afla într-un taxi implicat într-un accident rutier din cauza şoferului care vorbea la telefon ar putea primi despăgubiri materiale de 2.100 de lei şi daune morale de 60.000 de lei de la firma de asigurări. Aşa a decis în primă instanţă Judecătoria Sectorului 1, şi Tribunalul Bucureşti, urmând ca decizia definitivă în acest caz să fie dată de Curtea de Apel Bucureşti. Dacă decizia rămâne definitivă, potrivit specialiştilor în Drept, speţa ar putea constitui un precedent important care să dea naştere unei noi practici juridice, ce ar putea avea implicaţii pentru firmele ce oferă servicii de car-sharing.  
 
„Speţa este foarte interesantă, iar în măsura în care se va finaliza cu o decizie definitivă ar putea conduce la o nouă practică judiciară, în special în contextul în care asistăm la apariţia pe piaţă a noilor servicii de tip car-sharing. Practic, vorbim de responsabilitatea firmei la ale cărei servicii am apelat pentru fapta angajaţilor săi. O astfel de decizie s-ar putea să ridice semne de întrebare cu privire la modul în care aceste firme, şi nu numai, îşi selectează angajaţii”, este de părere avocatul Adrian Cuculis.
 
Vinovat pentru accident: taximetristul care vorbea la telefon
 
Ancheta poliţiei în acest caz a stabilit că vinovat pentru accidentul produs în urmă cu doi ani este şoferul de taxi care vorbea la telefon şi nu s-a asigurat în momentul unui viraj. Potrivit publicaţiei Ziare.com, care citează date de la dosar, accidentul s-a produs în zona Pieţei Ferentari, imediat după plecarea de pe loc, tânăra aflându-se pe bancheta din spate a maşinii. „Şoferul a efectuat o manevră la stânga, încercând să întoarcă, fără a se asigura. În acel moment, taxiul a fost lovit din partea stânga de un alt autoturism cu număr de Bulgaria”, arată sursa citată. Potrivit concluziilor anchetei, atât înaintea accidentului, cât şi în momentul impactului, taximetristul era într-o convorbire telefonică, fără a fi utilizat un dispozitiv hands-free.
 
În urma acestui accident, pasagera a fost internată la spital trei zile, la terapie intensivă, a avut nevoie de 60-70 de zile de îngrijiri medicale. Ulterior a fost imobilizată la pat mai multe săptămâni, fiind nevoită să-şi ia concediu medical timp de două luni, pentru a depăşi traumele fizice şi psihice. Tot din cauza accidentului, tânăra nu a putut să se prezinte la examenul de disertaţie pe care trebuia să-l susţină după terminarea cursurilor de master.
 
Asigurătorul: tânăra poartă o parte din vină
 
În instanţă, tânăra a cerut a cerut daune morale de 200.000 lei şi daune materiale de 2.167,77 lei, susţinând că prin fapta culpabilă a taximetristului a suferit un prejudiciu. Ea a făcut trimitere şi la OUG 54/2016 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţelor persoane. Actul normativ prevede că asigurătorul RCA acordă despăgubiri pentru prejudiciile produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie şi pentru cheltuielile făcute de aceştia în procesul civil, plus, normele de aplicare evidenţiază faptul că asigurătorul RCA are obligaţia de a despăgubi partea prejudiciată, inclusiv pentru prejudicii fără caracter patrimonial.
 
În cadrul procesului, firma de asigurări a fost de acord cu plata despăgubirilor materiale şi a daunelor morale, însă până la suma de 40.000 de lei, susţinând că pasagera poartă o parte din vină pentru ce a suferit. Astfel, avocaţii companiei au susţinut că tânăra este vinovată pentru că a acceptat să urce în taxi, chiar dacă a observat că şoferul vorbea la telefon, plus că, aceasta nu a folosit centura de siguranţă.
 
Ţinând cont însă că avem un precedent bine-cunoscut, unde o instanţă a acordat un milion de euro unei tinere care şi-a pierdut un braţ, ţinând cont de gravitatea acestui accident, suma acordată aici mi se pare extrem de mică
Adrian Cuculis, avocat
 
Judecătorii au considerat ca „insuficientă” suma oferită de compania de asigurări pentru a acoperi în integralitate prejudiciul moral cauzat, însă aceştia au considerat că gravitatea leziunilor suferite nu este atât de ridicată încât să justifice acordarea sumei de 200.000 de lei. „În ceea ce priveşte suma solicitată de reclamanta, instanţa o consideră într-un cuantum mult prea ridicat, care nu este justificat de probele administrate în cauza, instanţa atrăgând atenţia, cu această ocazie, că plata pentru prejudiciul nepatrimonial nu trebuie văzută că o sursă de îmbogăţire, ci, aşa cum s-a reţinut mai sus, că o modalitate de compensare a neajunsurilor aduse de suferinţă morală”, se arată în motivarea instanţei. Instanţa a considerat suma de 60.000 de lei ca suficientă să asigure o reparare integrală şi echitabilă a suferinţei cauzate de accidentul rutier, în urmă căruia s-a produs vătămarea sănătăţii şi integrităţii corporale.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: