Decizie a Curţii Europene de Justiţie: Poliţa RCA, obligatorie şi pentru maşinile care nu circulă, dacă nu au fost radiate

Decizie a Curţii Europene de Justiţie: Poliţa RCA, obligatorie şi pentru maşinile care nu circulă, dacă nu au fost radiate

Pagubele produse de un autovehicul parcat pot fi acoperite de RCA FOTO Shutterstock

Poliţa RCA este obligatorie atâta timp cât maşina nu a fost radiată din circulaţie, chiar dacă autoturismul este nefuncţional, a decis joi Curtea de Justiţie a UE.

Ştiri pe aceeaşi temă

Cât timp o maşină nefuncţională nu a fost retrasă din circulaţie, proprietarul acesteia trebuie să aibă încheiată o asigurare obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) pentru ea, potrivit unei decizii de joi a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE). Decizia recentă a CJUE e similară uneia din 2018, ce stabileşte că cei care au maşini înmatriculate funcţionale sunt obligaţi să încheie o asigurare RCA chiar dacă nu mai vor să le conducă şi le ţin parcate în curte sau în garaj, transmit potrivit AvocatNet.ro.

Astfel, potrivit deciziei de joi a CJUE, “[î]ncheierea unui contract de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto este obligatorie atunci când vehiculul în cauză este înmatriculat într-un stat membru şi nu a fost retras în mod legal din circulaţie”.
    
Decizia CJUE vizează un litigiu din Polonia, în care o colectivitate locală a devenit proprietar (în baza unei decizii de confiscare) al unei maşini nefuncţionale, care a fost casată şi radiată ulterior. După ce maşina a fost radiată, Fondul de Garantare a Asigurărilor din Polonia a amendat entitatea cu aproape 1.000 de euro pentru neîncheierea unei poliţe RCA pe toată perioada în care a fost proprietar, chiar dacă maşina nu era funcţională.

Pagubele produse de un autovehicul parcat pot fi acoperite de RCA
 
- Curtea aminteşte că noţiunea de „vehicul” este obiectivă şi independentă de utilizarea care se dă sau care se poate da vehiculului în cauză ori de intenţia proprietarului sau a unei alte persoane de a-l utiliza în mod efectiv. (...) În consecinţă, dacă simplul fapt că, la un moment dat, un vehicul nu este apt să circule ar fi suficient să îl lipsească de calitatea sa de vehicul şi să îl excepteze de la obligaţia de asigurare, caracterul obiectiv al acestei noţiuni de „vehicul” ar fi repus în discuţie.
 
- „Curtea statuează că obligaţia, de principiu, de a asigura un vehicul înmatriculat într-un stat membru (...) pe de o parte, pentru a asigura protecţia victimelor accidentelor rutiere, având în vedere că intervenţia organismului de despăgubire a pagubelor materiale sau a vătămărilor corporale cauzate de un vehicul neasigurat este prevăzută numai în cazurile în care încheierea asigurării este obligatorie”, potrivit aprecierilor CJUE.
 
Deciziile date de CJUE sunt obligatorii pentru toate instanţele din Uniunea Europeană care se confruntă cu cazuri asemănătoare, dar autorităţile trebuie, de asemenea, să ţină cont de ele, în vederea ajustării legislaţiei interne.
 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările