De ce mai are nevoie România de încă 40 de avioane de luptă F-16

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ministrul Apărării Naţionale, Mihai Fifor, a anunţat recent că România doreşte să completeze escadrila de F16 Fighting Falcon cu încă patru aeronave şi are în proiecţie achiziţionarea a încă 36 de astfel de aparate de zbor. Cum la această oră Forţele Aeriene Române au în dotare 12 astfel de aparate, la finalul acestui program de înzestrare piloţii români vor opera 52 de astfel de aparate cu o lungă experienţă de luptă în teatrele de operaţii.

Preţul unui astfel de aparat este situat între 15 şi 19 milioane de dolari la care se adaugă alte sume pentru echipamente auxiliare şi muniţie, aşa că valoarea totală a programului nu este de neglijat. Specialiştii militari spun însă că programele de înzestrare ale Armatei sunt obligatorii din două motive. În primul rând, conform expertului Ion Petrescu, este vorba de mişcările militare ale Rusiei din ultimii ani şi, apoi, despre rolul asumat de România în NATO.

Obiectiv strategic asumat

„Întărirea defensivei naţionale vine în contextul dislocărilor de trupe, nave şi aeronave, ale unor state interesate în controlarea evoluţiilor politico-militare din arealul nordic al bazinului Mării Negre, la interferenţa spaţiilor de interes strategic ale NATO, UE şi Federaţiei Ruse“ consideră expertul.

Ion Petrescu susţine că Rusia rămâne imprevizibilă şi că responsabilii de la Bucureşti conştientizează acest fapt. „Înzestrarea cu echipamente moderne militare constituie un obiectiv strategic asumat, la Bucureşti, de cei conştienţi că oricând se poate repeta imprevizibila operaţiune militară răsăriteană, din primăvara anului 2014, a cărei victimă a fost Ucraina, deposedată brutal de Crimeea şi Donbas, ţintele următoare fiind alte teritorii vizate de Moscova“ precizează Petrescu.

Întreţinerea este asigurată

Un alt analist, Aurel Cazacu, crede  că, la această oră, contextul regional nu ne permite o altă linie în domeniul echipării Forţelor Armate. “Acest program de înzestrare a Forţelor Aeriene cu avioane F-16 Fighting Falcon este esenţial dacă vrem să avem de spus un cuvânt în zonă”, spune Cazacu. Expertul consideră că programul F-16 va fi mai puţin costisitor în contiuare pentru că mentenanţa se face în România. “Reparaţiile şi reviziile vor fi mai ieftine pentru că se pot face la Aerostar Bacău care trece de la întreţinerea vechilor MIG 21 la cea a avioanelor americane”, a conchis analistul.

image

FOTO Mediafax 

Polonezii cresc ritmul  de înzestrare

Ion Petrescu susţine că pe lângă avioanele aliaţilor NATO care se află în zonă, apărarea flancului estic al Alianţei cade pe umerii României şi Poloniei. „Cum Slovacia are numai două escadrile tactice, cu aeronave de provenienţă sovietică, precum MiG-29, Ungaria dispune de 12 aeronave multirol, de tipul JAS 39 Gripen (netestat în vreun teatru de război), iar Bulgaria mizează pe 16 avioane de tipul Mig-29, modernizate conform standardelor NATO, este limpede că doar Polonia şi România contează, în situaţii de criză, în defensiva aeriană de la frontiera răsăriteană a Alianţei Nord-Atlantice“, spune analistul.

Petrescu mai arată că polonezii au făcut progrese mari în acest domeniu şi nu au de gând să se oprească. „Forţele Aeriene Poloneze operează o flotă de 48 de avioane de tipul F-16C / D Block 52. 

Ministerul polonez al Apărării vrea înlocuirea aeronavelor de tipul Su-22 şi MiG-29, prin posibila achiziţionare a unor avioane de luptă de tipul F-35 Lightning II sau a unei versiuni mai noi a lui  F-16”, precizează expertul.

Ion Petrescu consideră că achiziţionarea celor 36 de avioane de luptă este aproape obligatorie şi că nu este o extravaganţă pentru că asigură numai minimul necesar pentru Forţele Aeriene. „În acest context, opţiunea Statului Major al Forţelor Aeriene Române, susţinută de şeful Statului Major al Apărării, generalul Nicolae Ciucă, şi promovată de ministrul Apărării Naţionale, Mihai Fifor, de a fi achiziţionate 36 de avioane de tipul F-16, constituie expresia variantei minimale, a întăririi defensivei aeriene”, spune Petrescu. 

F-16 a fost testat în diferite teatre de război şi este mult mai ieftin decât noul F-35. Cele din dotarea forţelor SUA au participat, printre altele, la Războiul din  Irak, Balcani, Afganistan sau Libia. 

Oricum, acest tip de avion este în dotarea forţelor aeriene din 28 de ţări. Până în prezent, Lockheed Martin a livrat aproape 5.000 de avioane F-16.

Ce operează ruşii în zonă

Conform experţilor, în arealul Mării Negre operează bombardiere tactice ruseşti de tipul Su-24, avioane similare fiind şi acum utilizate în operaţiunile aeriene din Siria. Reamintim că un astfel de avion rusesc a fost doborât de un avion de luptă multirol F-16 Fighting Falcon aparţinând Forţelor Aeriene ale Turciei la 24 noiembrie 2015 lângă graniţa siriano-turcă după alte câteva incursiuni ruse, în octombrie 2015, în spaţiul aerian turc. Rusia mai are în zonă şi avioane Su-27 de aceeaşi generaţie cu F-16. În total, Federaţia Rusă are forţe aeriene cu un personal de două ori mai numeros decât întreaga armată română şi un număr de peste 3.000 de aeronave, de la avioane de vânătoare şi bombardament – convenţional şi nuclear –, până la avioane de transport şi elicoptere de atac. 

Date tehnice şi performanţe

Viteză maximă: Mach 2

Rază de luptă: 550 kilometri

Altitudine maximă: 15.240 de metri

Armament: un tun M61A1 Vulcan şi 7,7 tone de diverse rachete ghidate sau neghidate sau bombe convenţionale sau nucleare

Ce opţiuni ar mai fi

Monomotorul F-16 Fighting Falcon este cel mai ieftin avion de luptă aflat în dotarea NATO. Pentru bimotoarele F-15E Strike Eagle şi preţurile cresc si ajung la 31.1milioane de dolari şi, respectiv,  35 de milioane de dolari. Saab Gripen care este în dotarea a patru ţări NATO este scos la vânzare pentru 40 de milioane de dolari pe unitate. Peste 100 milioane de dolari costă mai noile Dassault Rafale (115 milioane), Eurofighter Typhoon (124 milioane), Lockheed Martin F-22 Raptor (142 milioane) şi Lockheed Martin F-35C Lighting II (116 ).

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite