De ce au loc tot mai multe accidente în care sunt implicate salvări

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Adevarul
FOTO Adevarul

În ultima vreme, accidentele rutiere în care sunt implicate ambulanţe sunt mai dese, atrag atenţia specialiştii. Mare parte din vină aparţine celorlalţi şoferi, care ignoră cu bună ştiinţă semnalele luminoase şi acustice ale maşinilor de intervenţie aflate în misiune.

Indisciplina şoferilor români, neacordarea de prioritate la semnalele luminoase ale maşinilor de intervenţie care se grăbesc să ajungă la numărul mare de solicitări, dar şi nerespectarea unor reguli chiar de către ambulanţieri sunt doar câteva dintre motivele pentru care accidentele în care sunt implicate ambulanţele sunt mai multe faţă de anii precedenţi. 

Doar în acest sfârşit de săptămână, două ambulanţe au fost implicate în incidente în trafic, unul dintre ele soldat cu decesul unei paciente de 83 de ani care, după ce a intrat în stop cardio-respirator în urma impactului cu o altă maşină, nu a mai putut fi salvată. Asistenta de pe salvare nu a scăpat nevătămată, ci a avut nevoie de îngrijiri medicale. 

Cursuri de şofat defensiv pentru ambulanţieri

Cazul de la Dej a fost succedat de un altul, din judeţul Timiş, unde o altă ambulanţă s-a ciocnit cu o maşină de pe contrasens. Şi acest incident s-a soldat cu victime, arată doctorul Raed Arafat, şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, care atrage atenţia asupra motivelor pentru care se ajunge în situaţia în care salvatorii nu pot duce misiunile de urgenţă până la capăt.

„Este nevoie de înăsprirea regulilor, dar este esenţial să fie respectate şi regulile care există deja, ceea ce nu se întâmplă întotdeauna. Din păcate, în ultimele zile au avut loc accidente în care au fost implicate maşini de intervenţie. În primul rând, este necesar ca şoferii de pe ambulanţe, cei de pe maşinile SMURD-ului şi cei de pe maşinile de pompieri să facă inclusiv cursuri de conducere defensivă atunci când merg cu girofar şi sirenă”, a explicat, pentru „Adevărul”, medicul Raed Arafat.  

Deşi a existat o tentativă în acest sens, abia din 2019 şoferii de ambulanţe vor putea beneficia de astfel de cursuri, în contextul în care au fost obţinuţi bani europeni cu o asemenea destinaţie. „Şoferii de ambulanţe, SMURD sau maşini de pompieri au voie să treacă pe roşu sau pe linia continuă. Dacă vrei să ajungi la un caz contracronometru nu aştepţi să se facă verde la semafor. Trebuie totuşi să conducă defensiv”, a completat oficialul.

Ce reguli de circulaţie pot ignora ambulanţierii

De cealaltă parte, Gheorghe Chiş, preşedintele Federaţiei Ambulanţa, spune că, potrivit legislaţiei, şoferul de ambulanţă poate fi pedepsit prin lege, nevoit să îşi plătească amenzile sau chiar să rişte un dosar penal dacă este implicat în vreun incident rutier atunci când e în plină misiune şi ignoră regulile de circulaţie care li se aplică tuturor conducătorilor auto.  

„Nu prea este normal, în restul ţărilor europene nu se face aşa, până la urmă ignori nişte reguli pentru a salva vieţi”, a explicat Chiş, adăugând că în 98% din cazurile în care maşinile de ambulanţă sunt implicate în accidente rutiere e vorba de neacordare de prioritate la semnalele acustice şi luminoase de către ceilalţi participanţi la trafic. 

„Echipajul se supune unor riscuri în momentul deplasării la urgenţă. Şoferii au libertatea ignorării unor reguli de circulaţie, dar o fac pe propria răspundere. Pot să forţeze un semafor, pot să depăşească pe linie continuă, pot să ignore anumite indicatoare, dar dacă se întâmplă un eveniment rutier, ambulanţierii sunt responsabili”, a completat preşedintele Federaţiei Ambulanţa. 

Când vina pentru accident aparţine echipajului

În schimb, medicul Raed Arafat susţine că sunt şi cazuri în care vina pentru accidentele rutiere cu maşini aflate în misiune le aparţine ambulanţierilor. În urmă cu câteva zile, un şofer de ambulanţă din Braşov a urcat băut la volan, provocând un accident rutier.  „Asta înseamnă că noi trebuie să impunem reguli mult mai drastice de control în interiorul serviciilor de urgenţă, măcar prin sondaj, la intrare şi la ieşire din serviciu. Iar cine consumă alcool în timpul serviciului trebuie să rămână fără contract de muncă. Băutură la volanul unei maşini de intervenţii înseamnă ucidere de alţi oameni”, a completat medicul. 

De asemenea, o altă regulă pentru care unele echipaje de pe ambulanţă nu o respectă e utilizarea centurilor de siguranţă. „Nu toată lumea le foloseşte şi din păcate de fiecare dată când facem controale depistăm în drum maşini de intervenţie în care nu se respectă regulile. Ele sunt reguli preventive şi pot salva foarte multe vieţi”, a conchis Raed Arafat.

Evenimente



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite