Codul Adminsitrativ, adoptat prin OUG de Guvernul Orban, declarat constituţional. Ce se întâmplă cu pensiile speciale pentru primari

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Curtea Constituţională este aşteptată să se pronunţe
Curtea Constituţională este aşteptată să se pronunţe

Curtea Constituţională a respins miercuri, cu majoritate de voturi, sesizarea depusă în august anul trecut de Avocatul Poporului împotriva Codului Administrativ, declarând actul normativ constituţional. La precedenta sesizare a CCR, Codul Administrativ fusese declarat neconstituţional. Aleşii locali vor putea beneficia de pensii speciale începând cu 2021.

UPDATE Curtea Constituţională a respins sesizarea Avocatului Poporului privind neconstituţionalitatea Codului Administrativ. 


 Renate Weber consideră că nu se justifică urgenţa adoptării acestui document, care ”tinde la inversarea raporturilor constituţionale dintre Parlament şi Guvern”. În plus, Avocatul Poporului a vorbit despre ”fragilizarea statutului membrilor Guvernului şi a instituţiei în ansamblu”, prin înlăturarea condiţiei incompatibilităţii.

Atunci, Curtea Constituţională a anunţat că a amânat pronunţarea, pentru 12 februarie, "pentru a solicita de la Guvernul României o serie de informaţii suplimentare legate de conţinutul Expunerii de motive ce însoţeşte actul normativ criticat în această cauză".

În 28 august 2019, Avocatul Poporului a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul Administrativ, invocând în principal trei motive.

Primul dintre acestea este că OUG contravine art. 115 alin. (4) din Constituţie, deoarece nu răspunde exigenţelor Constituţiei privind delegarea legislativă, astfel cum aceasta a fost dezvoltată prin jurisprudenţa Curţii Constituţionale

”În urma analizării actului normativ, Avocatul Poporului a constatat, între altele, că în cuprinsul ordonanţei sunt reglementate o serie de aspecte care nu au legătură şi nu sunt nici interdependente cu motivele invocate de Guvern în susţinerea urgenţei şi situaţiei extraordinare care motivează adoptarea unei asemenea ordonanţe. Avocatul Poporului consideră că maniera aleasă pentru soluţionarea situaţiei administraţiei publice centrale şi locale din România nu este adecvată, întrucât mecanismul legislativ al ordonanţei de urgenţă prezintă un regim aparte, care ar trebui să fie folosit în situaţii extraordinare, urgente şi a căror reglementare nu poate fi amânată. Or, situaţia care a generat adoptarea acestei ordonanţe de urgenţă este deja de notorietate şi a cunoscut anterior mai multe iniţiative legislative, ultima fiind, în acest sens, cea iniţiată în Parlamentul României, în cursul anului 2018 (PL-x nr. 369/2018 Proiect de Lege privind Codul administrativ al României), care a încetat prin respingerea definitivă de Camera Deputaţilor a proiectului de lege”, a transmis Avocatul Poporului.

Totodată, avocatul Poporului consideră că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 contravine prevederilor constituţionale ale art. 69 privind mandatul reprezentativ, ale art. 109 referitoare la răspunderea membrilor Guvernului şi ale art. 111 alin. (1) privind controlul parlamentar al activităţii Guvernului.

”Din examinarea argumentelor utilizate de Guvern pentru justificarea demersului legislativ în calitate de legiuitor delegat, Avocatul Poporului constată că se tinde la inversarea raporturilor constituţionale dintre Parlament şi Guvern. Niciodată situaţia extraordinară si urgenţa unui demers legislativ delegat nu pot fi acceptate ca o sancţiune a eşecului procesului de legiferare derulat de Parlament, acesta fiind reprezentantul poporului şi unica autoritate legiuitoare. Principiul colaborării loiale dintre instituţiile şi autorităţile statului nu înlătură funcţia de control pe care Parlamentul o are asupra Guvernului şi nu inversează acest control”, a mai transmis Avocatul Poporului.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite