Cum este posibilă fabricarea submarinelor militare „Made in Romania“. Ce performanţe şi preţ vor avea şi care ar putea fi rivalul rusesc

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Catalogată de unele voci ca total fantezistă, intenţia de a dota Forţele Navale Române cu un submarin de producţie românească, intenţie exprimată de ministru Mihai Fifor, este perfect posibilă, susţin analiştii militari consultaţi de “Adevărul”.  Cel mai probabil, submarinul va fi fabricat, în ţară, în cadrul unui program de offset  cu un partener străin cum se intenţionează şi în cazul celor patru corvete multifuncţionale.

 “Acest tip de navă este necesar Forţelor Navale Române pentru că suntem unul dintre aliaţii NATO care asigurăm securitatea flancului estic al organizaţiei. Cel mai bine, ca şi în cazul corvetelor, achiziţia să se facă în offset”, susţine analistul Aurel Cazacu.

Oricum, există posibilitatea ca Forţele Navale Române să aleagă submarinul german 214 Type  pus la punct de Howaldtswerke-Deutsche Werft GmbH care a intrat şi în dotarea  forţelor Greciei, Portugaliei sau Turciei. Sau un model similar.

Analistul militar Ion Petrescu crede că anunţul de achiziţie a submarinelor este unul foarte serios. “Precizarea ministrului Apărării, Mihai Fifor, privind întărirea, pe viitor, a Forţelor Navale Române şi cu un submarin, ce ar urma să fie construit în România, trebuie privită cu seriozitate, în contextul în care dialogul profesional al acestuia cu şeful Statului Major al Apărării, generalul Nicolae Ciucă, este unul constant, context în care prioritizarea programelor de înzestrare ale Armatei României este temeinic analizată, în raport de finanţările previzibile şi de priorităţile strategice” a spus Petrescu.

Fabricarea navelor în România cere însă obligatoriu colaborarea cu o entitate dintr-o ţară parteneră NATO, crede analistul. “Opţiunea pentru viitoarea construire a submarinului în România este una politică, cu evidente implicaţii sociale pozitive. Dar, pentru succesul unui asemenea demers, pornind de la experienţa altor state aliate, cel mai probabil se va opta pentru implicarea, într-o anumită formulă de cooperare bilaterală, a unui partener economic străin, dintr-o ţară membră a NATO, cu notorietate în domeniul construcţiei de submersibile militare performante” arată Ion Petrescu.

Companiile româneşti vor face faţă

Aurel Cazacu este sigur că firmele româneşti pot face faţă unui asemnea program dacă primeşte un transfer de tehnologie. “Dacă se găseşte un  partener şi se face un contract de offset, industruia românească este în stare să realizeze submarine. Şi aici nu vorbim numai de şantierul naval. Coca navei constituie numai aproximativ 20 la sută din costurile unor astfel de nave. Restul vorbim de echipamente electronice, hidraulice şi de propulsie. Se va lucra pe industria orizontală aşa cum se lucrează acum în industria auto”, spune Cazacu.

Mentenanţa se va face mai uşor

Analistul crede că, pentru dotarea cu  un submarin,  de conceptie germană cel mai probabil, există şi posibilitatea accesării de credite de la Agenţia Europeană de Armamente. “Dacă găsim un partener serios cum este cel german am putea, în cadrul acelui contract de offset, să producem, mai apoi, acest tip de navă şi pentru forţele navale ale unor ţări aliate. Oricum, pe lângă cheltuielile substanţiale aduse la buget,  avantajul achiziţionării unui submarin fabricat în România este procesul de mentenanţă mult mai facil. Tehnicienii români se vor descurca mult mai bine în lucrările de întreţinere sau reparaţie ale navei pentru că ei sunt cei care au şi fabricat-o”, a conchis Aurel Cazacu.

Dezirabile, dintr-o perspectivă pragmatică, ar fi Germania şi Olanda. Dacă s-ar opta pentru achiziţionarea externă a unui submarin militar, preţurile ar fi de 550 milioane de dolari   Ion Petrescu, analist militar

Ofertă variată

Ion Petrescu arată că, pe piaţa submarinelor, preţurile pleacă de la 550 de milioane de dolari şi se opresc la aproape 4 miliarde de dolari. “Dezirabile, dintr-o perspectivă pragmatică, ar fi Germania şi Olanda. Dacă s-ar opta pentru achiziţionarea externă a unui submarin militar, preţurile ar fi între 550 milioane de dolari, precum în contractul de achiziţionare a unui submarin german de Portugalia şi de 1,3 miliarde de dolari, pentru toate cele trei submersibile produse de Germania pentru Israel.  În schimb, SUA, Marea Britanie şi Franţa au în dotare submarine moderne cu preţuri estimate la circa 2,4 miliarde de dolari, în cazul americanilor şi britanicilor şi 3,8 miliarde de dolari, dacă avem în vedere opţiunea franceză”, spune analistul.

Ce ar putea alege România

Unul dintre submarinele aflate în fabricaţie acum este cel de tip 214 conceput de Howaldtswerke-Deutsche Werft GmbH. “Orientativ, submarinul german de Tipul 214 este unul cu un sistem de propulsie independentă de aer, care utilizează celule de combustie cu hidrogen cu membrană electrolitică Siemens. 214 se poate scufunda până la 400 de metri şi asigură autonomia echipajului – compus din 27 de militari, dintre care cinci ofiţeri - timp de 12 săptămâni. Acest tip de submarin are o lungime de 65 de metri fiind dotat cu 8 tuburi de torpilă, pentru care sunt ambarcate 16 torpile”, arată Ion Petrescu.

Care este necesarul şi care ar fi rivalul rusesc

Forţele Navale Române au nevoie de trei submarine operative,  care vor avea drept misiune principală descurajarea convenţională semnificativă a unor intenţii agresive din partea unei flote militare aparţinând unui stat deloc amical, susţine analistul.

image

“Submarinul de Tipul 214 poate fi comparat cu cel rusesc de clasă Amur, care este unul dintre cele mai recente modele de submarine ruseşti. Amur dispune de un sistem stealth îmbunătăţit acustic, sisteme noi de luptă şi o opţiune pentru propulsia independentă de aer. Navele noi sunt a patra generaţie a familiei de submarine Kilo. Submarinul Amur are 58,8 metri lungime, o autonomie de acţiune pentru  45 de zile, patru tuburi de torpile şi 16 torpile la bord. Se scufundă până la 250 de metri”, a precizat Ion Petrescu.

A produs şi submarine U-boat în cel de-Al Doilea Război Mondial

Compania Howaldtswerke-Deutsche Werft, cu sediul în Keil, produce nave din anul 1838. A fost una dintre companiile care au produs în cel de-al doilea război mondial o parte din “haita” de submarine, celebrele, U-boat. Pe lângă nave civile de diverse clase, compania produce la această oră  şi cinci modele de fregate şi unul de corvete.

Te-ar putea interesa şi:

Submarinul-himeră al ministrului Fifor, desfiinţat de experţi: „Noi nu l-am putut repara nici măcar pe cel pe care-l avem“

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite