Cum piratează traficanţii de arme comerţul cu materiale sanitare

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Pentru a evita orice probleme, în cea mai mare parte, materialele sanitare pentru combaterea COVID-19 sunt aduse în România cu avioane militare
Pentru a evita orice probleme, în cea mai mare parte, materialele sanitare pentru combaterea COVID-19 sunt aduse în România cu avioane militare

În plină pandemie, intermediarii din tranzacţiile cu armament s-au reprofilat şi, „înarmaţi” cu bani cash, vânează deturnarea transporturilor de materiale sanitare către diverse state. Totul, în schimbul unor sume de câteva ori mai mari faţă de valoarea iniţială

Pe fondul epidemiei globale cu noul coronavirus, „lorzii războiului” s-au reprofilat rapid şi au trecut la vânarea efectivă a stocurilor de materiale medicale necesare combaterii COVID-19. Mai grav este că nu vorbim de cazuri isolate, ci de un adevărat fenomen semnalat de autorităţile din Franţa sau Germania, dar recunoscut şi de oficialii români. „Se poartă o adevărată luptă de gherilă comercială contra-cronometru pentru fiecare cantitate de măşti, combinezoane, teste PCR, ventilatoare mecanice şi alte echipamente medicale în care se folosesc toate «armele» şi resursele politice şi diplomatice posibile”, a scris şeful cancelariei prim-ministrului, Ionel Dancă, pe Facebook.

„Tot procesul de achiziţie, contractare, transport, livrare şi distribuţie a materialelor sanitare şi medicale necesare din această perioadă a căpătat conotaţiile unui război internaţional pentru resurse limitate. Au fost situaţii fără precedent în care contracte ferme de achiziţii internaţionale au fost anulate cu restituirea avansurilor fără ezitare la prima contra-ofertă mai mare. Alte contracte, aflate în plină procedură de livrare, erau blocate cu marfa încărcată ca urmare a deciziilor naţionale de interzicere a exporturilor”, a mai scris Dancă.

Potrivit acestuia, asigurarea coridoarelor de transport şi a culoarelor de zbor a devenit mai dificilă în acest timp decât trecerea unor convoaie umanitare prin zone de conflict armat deschis. „S-au folosit toate resursele militare şi civile de transport disponibile, de la autocamioane şi aeronave până la acorduri militare de zbor. Au fost scoase chiar şi scaunele din unele aeronave de transport civil aerian pentru a face loc unor zeci de tone de materiale sanitare şi medicale”, a mai afirmat şeful cancelariei premierului. 

Negocieri pe pistă

Declaraţia oficialului român vine după ce, cu câteva zile în urmă, măştile comandate în China de Franţa au fost cumpărate de americani pe pistele aeroporturilor chineze, înainte de plecarea avioanelor de aprovizionare, conform lui Jean Rottner, preşedintele regiunii franceze Grand Est, foarte afectată de epidemia de coronavirus. Practic, materialele au fost mutate dintr-un avion în altul. „Pe piste, americanii scot bani cash şi plătesc de trei sau de patru ori mai mult pentru comenzile pe care noi le-am făcut. E complicat, ne batem 24 de ore din 24 pentru ca măştile să fie livrate”, a spus Rottner, la radio RTL, care a susţinut că avioanele pleacă apoi spre Statele Unite, şi nu spre Franţa.

Confiscate în Thailanda sau „pierdute în Kenya”

La rândul său, Germania a pierdut în favoarea SUA mai multe încărcături în această nemiloasă competiţie desfăşurată la nivel global. O comandă de 200.000 de măşti de protecţie împotriva coronavirusului, destinate poliţiei din Berlin, a fost „confiscată” la Bangkok, au anunţat autorităţile germane, care suspectează o intervenţie americană. Comanda de măşti de tip FFP2 „efectuată pe lângă un fabricant american” (3M) fusese plătită deja, dar a fost confiscată pe aeroportul din capitala Thailandei. „Considerăm că este vorba despre un act de piraterie modernă”, a denunţat ministrul de de interne al Berlinului, Andreas Geisel. 

Într-un incident oarecum similar, Germania a pierdut pur şi simplu un transport de şase milioane de măşti în timp ce acesta străbătea Kenya. Încărcătura a dispărut în mod misterios, fără a exista dovezi că ar fi fost implicat guvernul ţării tranzitate.

Banii cash se dau la valiză

Surse din industria de apărare au explicat pentru „Adevărul” cum o parte din intermediarii de pe piaţa de armament s-au reprofilat şi s-au apucat de afaceri cu materiale sanitare necesare combaterii noului coronavirus.

  S-a încercat chiar şi intrarea pe piaţa medicamentelor dedicate acestei maladii, dar manevra nu a reuşit. surse din industria de apărare

 „S-a încercat chiar şi intrarea pe piaţa medicamentelor dedicate acestei maladii, dar manevra nu a reuşit. Pe aeroporturile din China se fac adevărate licitaţii ad-hoc chiar la scara avioanelor. Intermediarii care dispun de fonduri generoase se bat pe marfa comandată chiar şi de entităţi statale, iar producătorii chinezi se văd în situaţia de a deturna marfa de la destinaţia iniţială după ce primesc sume cash, la valiză, chiar şi de patru ori mai mari faţă de cea din contractul iniţial”, au precizat sursele „Adevărul”. 

Intervenţie la cel mai înalt nivel pentru 100.000 de măşti

Guvernul României a întâmpinat, în ultima perioadă, probleme cu livrarea echipamentelor de protecţie, chiar dacă contractele au fost semnate din timp. Astfel, 80% din termenele menţionate în contracte încheiate cu firme din China, Turcia sau Germania nu au fost respectate. Pe relaţia cu Turcia, de exemplu, s-a intervenit pe linie politico-diplomatică. Inclusiv preşedintele Klaus Iohannis l-a contactat pe preşedintele Turciei, Recep Tayyip Erdogan. În urma acestor intervenţii s-a deblocat o tranzacţie cu 100.000 de măşti de protecţie tip FFP2 şi FFP3, care ulterior au ajuns în ţară cu o aeronavă MApN.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite