Cum a ajuns metroul o capcană de oameni

Cum a ajuns metroul o capcană de oameni

Mii de oameni au fost, miercuri, blocaţi  pe peroanele Magistralei 2

Numărul defecţiunilor înregistrate la trenurile sau căile de rulare ale metroului bucureştean creşte exponenţial în aşa fel încât producerea unei tragedii majore este numai o chestiune de timp. Conform unor surse, în ultima vreme, defecţiunile majore au început să aibă o periodicitate îngrijorătoare.

Ştiri pe aceeaşi temă

Ultimul eveniment de acest fel a avut loc miercuri dimineaţă, în jurul orei 8:20, când, din cauza unui macaz defect din apropierea staţiei de metrou Constantin Brâncoveanu, trenurile de metrou au întârziat zeci de minute. Practic, timp de 40 de minute, trenurile nu au mai circulat pe aglomerata  Magistrală 2 Berceni-Pipera.  Mii de oameni au rămas blocaţi în staţii până când defecţiunea a fost remediată de lucrătorii Metrorex.
 
„Pe Magistrala a 2-a, trenurile de metrou nu au circulat conform graficului de circulaţie obişnuit. Echipele de intervenţie Metrorex au lucrat pentru remedierea defecţiunii şi reluarea circulaţiei. Călătorii au fost informaţi prin sistemul de sonorizare din staţiile şi în trenurile de metrou“, a anunţat compania.
 
Şi tot în această săptămână, luni, un alt incident a avut loc în staţia Mihai Bravu. „Stimaţi călători, din cauza unor probleme tehnice în staţia Mihai Bravu, trenurile vor staţiona în staţii câteva minute. Ne cerem scuze pentru disconfortul creat“, a fost mesajul comunicat  în staţiile de metrou. Trenul a staţionat 5 minute, dar nu numai în staţia Mihai Bravu, ci şi în cele care au urmat.
 
„Trenul de ieri putea deraia“
 
Surse apropiate Metrorex au declarat pentru „Adevărul“ că societatea are insuficienţi bani alocaţi pentru întreţinerea echipamentelor. „Metrorex nu a primit subvenţiile în 2017 şi, cel mai probabil, nu le va vedea nici în acest an. Astfel, resursele financiare pentru reparaţii sunt mai mult decât limitate. Ca să nu mai vorbim de cele alocate pentru schimbarea unor echipamente cu versiuni mai moderne“, a arătat sursa citată.
 
La rândul său, preşedintele Uniunii Sindicatelor Libere din Metrou (USLM), Ion Rădoi, a declarat pentru „Adevărul“ că aceste incidente s-au înmulţit foarte mult din cauza lipsei acute de personal specializat. „Am trimis conducerii zeci de adrese prin care informam că se pune în pericol siguranţa circulaţiei din cauza faptului că nu mai avem personal calificat pentru întreţinere. În final, au acceptat că trebuie făcute angajări pentru a ajunge la un număr minim de 359 de astfel de lucrători specializaţi în mentenanţă, dar au spus că vedem la anul, că acum nu sunt bani“, spune Ion Rădoi.
 
În plus, preşedintele Uniunii Sindicatelor Libere din Metrou susţine că nu există nici fonduri pentru reparaţii. „Pe lângă deficitul de personal, societatea se confruntă şi cu o acută lipsă a banilor. Din banii din încasări nu se alocă la întreţinere nimic. Probabil ţin aceste încasări pentru a  achita despăgubirile (de 188 de milioane de lei - n.red.) câştigate în instanţă de firma italiană Astaldi, constructorul Magistralei 5 Drumul Taberei“, spune Ion Rădoi.
 
Sindicalistul avertizează că, din aceste motive,  în acest moment la metroul bucureştean se poate petrece un accident grav oricând. „Sunt incidente în fiecare săptămână. Şi nu vorbim de un cablu care se strică, ci de defecţiuni grave ca cea de astăzi (ieri - n.red.) în urma căreia aproximativ 1.000 de oameni au fost în pericol. Din cauza macazului defect, trenul putea deraia, iar consecinţele sunt greu de imaginat“, a încheiat Ion Rădoi.
 
Luaţi în vizor de ISU Bucureşti 
 
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Bucureşti Ilfov a făcut o serie de controale la metrou în anul 2016, când a aplicat şi mai multe amenzi celor de la Metrorex după ce au depistat o serie de nereguli care îi puneau pe călători în pericol. Între altele, la momentul respectiv, specialiştii de la ISU au descoperit că în cazul unui incendiu, călătorii nu puteau fi scoşi la suprafaţă în condiţii de siguranţă. Au mai fost depistate nereguli la panourile electrice, gurile de evacuare erau blocate în unele cazuri. Ulterior, au fost făcute modernizări la sistemul de turnicheţi, printr-o investiţie a Metrorex
 
Surse Metrorex: defecţiunile nu sunt mai multe, ci semnalate mai des de călătorii nemulţumiţi
 
Surse din Metrorex au declarat pentru „Adevărul“ că instalaţia de siguranţa circulaţiei trebuie să funcţioneze în sens restrictiv. „Asta e regulă sine qua non. Astfel, dacă apare un risc cât de mic, fie şi ipotetic, trenul stă. E de preferat să stea, decât să se dea de pereţii tunelului. Oricât ar fi de deranjant şi de inconfortabil pentru călători. Instalaţia de siguranţa circulaţiei are peste 15 ani de funcţionare. Va veni momentul ca ea să fie înlocuită, nu e cea mai fiabilă din câte există, iar la momentul achiziţiei era deja utilizată moral. Totuşi, eu zic că instalaţia funcţionează la parametri buni, iar trenurile sunt bune“, au arătat sursele citate. Potrivit acestora, defecţiunile care există acum nu sunt mai multe decât de obicei, doar că ele sunt semnalate în presă mai des de călătorii nemulţumiţi de întârzieri. 
 
Criza transportului de suprafaţă ne condamnă la subteranele metroului
 
Conform statisticilor, în total, serviciile Metrorex sunt folosite zilnic de 600.000 de persoane. Peste 300.000 de oameni se înghesuie numai în trenurile de metrou care străbat cei 18 kilometri dintre Berceni şi Pipera. La primele ore ale dimineţii şi după-amiaza, trenurile sunt pline. La fel şi staţiile. Se dă o luptă – aproape la propriu – pentru urcarea în garnitură. 
 
Oficialii Metrorex recunosc că în orele de vârf sunt depăşiţi de numărul mare de călători, dar promit un program care va reduce timpul dintre trenuri la un minut şi jumătate, la orele de vârf. 
 
„Nu poţi restricţiona accesul oamenilor la metrou, nu ai voie să faci asta. Pe de altă parte, o problemă majoră este că nu avem transport eficient la suprafaţă. Ar putea fi organizat ca în străinătate, unde îţi potriveşti ceasul după tramvai. Cum? Mergând la cei care au reuşit să facă asta şi cerând sprijin logistic. Bani avem, dar nu există voinţă politică. La noi, lumea fuge către metrou, e singurul care merge bine“, arată un specialist de la metrou.
 
„Diferenţele între ceea ce oferă metroul bucureştean şi cele din străinătate sunt majore. E un haos total, nimeni nu ştie cum să se comporte, nu există un sistem prin care să se interzică accesul la metrou atunci când numărul călătorilor e prea mare. O educaţie a călătorilor este esenţială pentru a preveni haosul. Şi, în plus, la metrou anunţurile sunt doar în limba română. E inadmisibil pentru o capitală europeană“, a conchis psihologul Mihai Copăceanu.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările