Cu fondurile UE blocate, Compania de Autostrăzi a scos la licitaţie noi sectoare de autostradă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Dacă nu vor fi deblocate fondurile europene,
lucrările la autostrada Timişoara-Deva ar putea fi compromise FOTO:
Adevărul
Dacă nu vor fi deblocate fondurile europene, lucrările la autostrada Timişoara-Deva ar putea fi compromise FOTO: Adevărul

Oficialii Companiei Naţionale de Autostrăzi pun carul înaintea boilor. În loc să se pregătească de corecţii de peste 100 milioane de euro, trasate de Comisia Europeană pentru construcţia unor loturi de autostradă din Coridorul IV  rutier, CNADNR se grăbeşte să atribuie alte tronsoane, de cel puţin un miliard de euro, a căror finanţare este incertă în condiţiile presuspendării fondurilor europene.

Construcţia celor aproximativ 100 de kilometri de autostradă între Timişoara şi Deva, aflaţi în licitaţie, este în pericol. Asta pentru că finanţarea acestei autostrăzi depinde strict de măsurile de ridicare a presuspendării fondurilor europene pentru Coridorul IV rutier.

Compania Naţională de Autostrăzi, condusă de interimarul Mircea Pop, nu ştie de unde să facă rost de cele peste 100 milioane de euro, reprezentând corecţii trasate de Comisia Europeană pentru construcţia mai multor loturi de autostradă din Coridorul IV, unde sunt suspiciuni de fraudă. Cu toate acestea, oficialii CNADNR se grăbesc să atribuie încă patru tronsoane,  în valoare de cel puţin un miliard de euro.

Suspiciuni de fraudă

„În perioada iunie-iulie 2012 s-au demerat procedurile de presuspendare a finanţării proiectelor de construcţie a tronsoanelor de autostradă pe Coridorul IV. În luna august, au fost lansate procedurile pentru desemnarea câştigătorilor pentru construcţia a încă patru loturi de autostradă. Cea mai mare parte din acest coridor paneuroepean rutier a fost negociată să fie finalizată la sfâşitul lui 2013. Comisia Europeană, pe lângă finanţarea de 85% din valoarea lucrărilor, a fost de acord să permită deducerea TVA, astfel că finanţarea UE ar fi ajuns la 92%. Suspiciunea de fraudă în organizarea licitaţiilor a condus la presuspendarea fondurilor europene”, au declarat surse din cadrul Ministerului Transporturilor.

Potrivit acestora, înainte să ia această măsură dură împotriva României, Comisia Europeană a avertizat de mai multe ori, în 2011 şi 2012, Ministerul Transporturilor.

Deblocarea finanţării, sub semnul întrebării

Măsura de ridicare a presuspendării fondurilor europene pentru Coridorul IV rutier, care ar trebui să fie prioritate “zero” pentru Ministerul Transporturilor, se va face doar dacă România va îndeplini anumite condiţii.
„Comisia Europeană condiţionează deblocarea finanţării Coridorului IV rutier de declanşarea unor investigaţii de către Parchetul General şi DNA asupra corectitudinii modalităţii de atribuire a contractelor. În situaţia în care fondurile europene au fost blocate total, CNADNR, prin Mircea Pop, scoate la licitaţie restul de patru tronsoane de autostradă, aflate între Timişoara şi Deva”, au mai precizat sursele citate.

Deblocarea fondurilor europene este vitală pentru continuarea lucrărilor. În caz contrar, Guvernul trebuie să facă rost de 1,5 miliarde de euro pentru cei 100 km de autostradă, bani pentru proiectare, expropriere, lucrări, eliberări arhelogice şi utilităţi.

Optimism ministerial

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, este conştient de faptul că România ar putea pierde finanţarea europeană. “ Dacă suspiciunile de fraudă s-ar adeveri, am putea pierde aceşti bani”, a declarat şeful de la Transporturi, la sfârşitul lunii trecute.

Deşi nu are motive să fie prea optimist, Fenechiu speră ca finanţarea europeană să fie reluată în curând. “Vrem să obţinem deblocarea POS-T, iar pentru asta vom reface  adresele şi documentaţia legate de aceste contracte, astfel încat presuspendarea să fie ridicată până la sfârşitul lunii mai”, a mai precizat ministrul.
În programele pentru transporturi, finanţate cu fonduri europene, există 22 de contracte suspecte de fraudă, care se ridică la aproximativ 700 milioane de euro.

Cele mai mari nereguli s-au găsit pe tronsoanele de autostradă Nădlac-Arad şi Orăştie-Sibiu (Coridorul IV Paneuropean). Ministerul Transporturilor a luat la puricat contractele, iar verificările ar trebui finalizate chiar luna aceasta.

CNADNR nu are bani nici pentru plata datoriilor

În prezent, datoriile CNADNR faţă de constructori şi firmele de întreţinere şi deszăpezire a drumurilor naţionale se ridică la aproximativ 3 miliarde de lei.
Doar deblocarea fondurilor europene ar mai putea “dezgheţa” lucrările la Coridorul IV Paneuropean. Această autostradă, în lungime de 857 de kilometri, face legătura între Nădlac şi Constanţa şi are o valoare de execuţie estimată la 8,5 miliarde de euro. Lucrările, cel puţin teoretic, ar trebui să fie finalizate în 2020.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite