Câştigătoarea va fi desemnată în funcţie de numărul de like-uri primite. Like-uri civice, se înţelege. Nu e de mirare, într-o ţară în care ne jucăm de-a like-urile pe facebook, le dăm cu parcimonie, le retragem furibund şi in corpore, ameninţăm că le vom lua înapoi, like-ul trebuie să devină o uzanţă procedurală în orice întreprindem civico-politic. Poate că şi procedura de vot în Parlament ar trebui să se desfăşoare prin like-uri, iar noi să ne alegem primarii, preşedintele, senatorii şi deputaţii tot via facebook!

Concursul de Miss organizat de MAI se anunţă atipic. Ţinuta va fi uniforma structurilor ministerului, iar premiul constă într-o apariţie pe coperta ediţiei din martie a revistei "Pentru patrie”. Probabil e un premiu măgulitor, nu îmi dau seama. Din 27 februarie, ziua în care au început să curgă pozele pe pagina de facebook a MAI, s-au înscris sau au fost înscrise peste 40 de portrete. Femei tinere şi foarte frumoase, unele mult mai frumoase decât fotomodelele canonice, cele care trăiesc în slujba frumuseţii, toate în uniforme aşezate impecabil pe siluetele lor. Ce e frumos, şi cetăţeanului român îi place! Doar că nu despre frumuseţe e vorba aici, ci despre obiectualizarea femeii. Anunţ de la început, pentru cei care mă vor acuza de vreo meschinărie feminină sau de vreo lipsă de solidaritate, că greşesc fundamental.

Ce e greşit în concursul de frumuseţe organizat de Ministerul de Interne? De ce e profund insultător şi sexist să primim această invitaţie frivolă: „Va invitam sa alegem impreuna fotografia care va fi coperta paginii noastre in perioada 1-8 martie a acestui an! Timp de o saptamana, veti avea ocazia sa le vedeti si sa le apreciati pe colegele noastre de la Politia Romana politiaromana.ro, Jandarmerie, Politia de Frontiera Romana, IGSU - Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta, Romania, Departamentul pentru Situatii de Urgenta, Academia de Politie A.I.Cuza sau de la alte structuri ale ministerului“ din invitaţia de pe Facebook a MInisterului de Interne. Dincolo de alegerea semantică nefericită: „colegele”, de parcă femeile din această instituţie sunt definite nu ca angajate, cu statut autonom, ci sunt colegele unora, e uşor de intuit ce se întâmplă în secţiunea destinată comentariilor. Pe lângă complimente, galanterii, încurajări fireşti din partea colegilor şi curtoazii, curg aserţiuni grobiene, misoginisme, informaţii de „culise” chipurile, despre biografiile şi carierele acestor femei. Un singur exemplu, ca să fie pilduitor „Dar nu mi se pare ok sa pozeze in uniforma de pompier atata timp cat ea nu face altceva decat sa «traga sforile», «sa plimbe hartiile» si sa apara la tv... da, este o imagine frumoasa dar NU ASA“(comentator Facebook).

Sigur că accederea unei femei în profesii precum cele din structurile MAI trebuie, în înţelegerea iremediabil îngustă a user-ului de facebook român sexist şi obtuz, are resorturi imunde. Sigur că în înţelegerea acestuia, femeile nu ajung să lucreze la ISU, ci mai bine au grijă de sufleul de conopidă şi spală nişte geamuri. E axiomatic pentru el că o agendă de circulaţie nu are ce căuta în intersecţii, mai bine are grijă de casă decât de trafic.  E previzibil că îi va aminti asta şi când va fi tras pe dreapta pentru vreo neregulă. Dacă acest concurs a fost un test sociologic menit să măsoară intensitatea misoginiei, ei bine, ni se reconfirmă că stăm excelent la acest capitol. Dacă a avut ca miză reconfirmarea frumuseţii anecdotice a româncelor, ei bine, am înţeles, e un truism.

În deplină solidaritate cu aceste tinere, cred că un astfel de concurs aduce un deserviciu imens femeilor din structurile Ministerului de Interne, le bagatelizeaza profesia şi, în definitiv, vulgarizează feminitatea. Nu ştiu cine va câştiga acest concurs, care dintre angajatele Jandarmeriei, Poliţiei de Frontiera Română, Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, Romania va ieşi învingătoare la proba like-urilor. Ştiu doar că acest concurs, gândit de vreo minte din PR, trivializează femeile care aleg să lucreze în structurile MAI. Le trivializează în ochii cetăţeanului invitat să le „aprecieze pe Facebook” şi obiectualizează feminitatea. Altfel, în ţara în care totul se petrece pe Facebook, nu e de mirare că, în loc de respect şi admiraţie faţă de profesia acestor femei, numărăm like-urile, deşi un alt caz aplică perfect sintagma: „ţară mică, like-uri multe”.