Complicii jurnaliştilor Sky News rămân în arest. Curtea Supremă le-a respins contestaţiile

Complicii jurnaliştilor Sky News rămân în arest. Curtea Supremă le-a respins contestaţiile

Românii implicaţi în reportajul Sky News află azi dacă rămân în arest

Instanţa supremă a respins astăzi ca nefondate contestaţiile depuse de cei trei români acuzaţi că ar fi fost complicii jurnaliştilor Sky News care au făcut reportajul despre presupusul traficul de arme din România. Decizia este definitivă.

Ştiri pe aceeaşi temă

UPDATE Curtea Supremă a respins astăzi ca nefondate contestaţiile lui Szanto şi a fraţilor Pantics. Decizia este definitivă.

Mihai Aurelian Szanto, intermediarul materialului Sky News, şi fraţii Atilla Csaba Pantics şi Levente Pantics au fost arestaţi preventiv în 12 august, după ce Curtea de Apel Bucureşti a admis cererea procurorilor DIICOT, care i-au pus pe cei trei sub acuzare pentru constituire a unui grup infracţional organizat, nerespectarea regimului armelor şi muniţiilor şi comunicarea de informaţii false.

Informaţiile apar în motivarea Curţii de Apel Bucureşti care a decis arestarea pentru 30 de zile a celor trei români, etnici maghiari, care au jucat rolul de traficanţi în reportajul postului Sky News. 
 
De altfel, Mihai Szanto, Atilla Csaba Pantics şi Levente Pantics vor fi aduşi săptămâna aceasta în faţa judecătorilor Curţii Supreme care vor discuta contestaţia făcută de cei trei. Potrivit documentului eliberat de instanţă, în sala de judecată Szanto şi fraţii Pantics au declarat că regretă faptele. 
 
Szanto, cel care a fost omul de legătură al jurnaliştilor britanici cu cei trei deţinători de arme care în reportaj apar drept traficanţi, le-a spus judecătorilor că nu a avut intenţia de a aduce un nume rău României, că lucrează şi ca translator în Marea Britanie, „iar dacă ar fi avut cea mai mică bănuială că ceea ce a făcut va ajunge pe canalele de ştiri şi va defăima într-un mod sau altul imaginea României, ar fi refuzat fără drept de apel“. 
 

Apărările, spulberate

Cei trei au ales o cale inedită de apărare. Ei au recunoscut acuzaţiile DIICOT, dar au explicat că au avut permanent convingerea că participă într-un film documentar care să atragă atenţia asupra pericolului reprezentat de traficul de arme şi modul facil de realizare a comerţului cu astfel de arme în Europa de Est şi specific, în România. Apărarea lor însă nu a ţinut. 
 
Judecătorul care a decis arestarea lor desfiinţează însă aceste scuze. „Inculpaţii nu pot invoca propria naivitate şi convingerea sinceră a participării într-un film în contextul în care toată modalitatea de desfăşurare a filmării le putea crea măcar suspiciuni asupra naturii reale a acesteia. Au înţeles gravitatea extremă a mesajului filmului, au înţeles, de asemenea, că aparenţa filmărilor era una cât se poate de reală,  însă au rămas în pasivitate, fără a denunţa faptele şi pe jurnaliştii britanici“, arată magistraţii. 
 
Publicul trebuie protejat de pericolul repetării sau încurajării faptelor de care sunt acuzaţi cei trei complici ai jurnaliştilor de la „Sky News“ care au realizat un material despre presupuşi terorişti ce ar putea cumpăra armament militar din România, mai arată Curtea de Apel. 
 
„Toate aceste acţiuni pe teritoriul României sunt de natură a afecta securitatea naţională a statului român prin inducerea în eroare a autorităţilor europene, a populaţiei largi din Europa şi din România cu privire la posibilitatea autorităţilor de stat române de a gestiona contrabanda cu armament provenit din zone de conflict vecine statului român, de natură a aproviziona cu armament de război deosebit de periculos grupări teroriste din vestul Europei sau alte zone de conflict“, a explicat Curtea de Apel 
Bucureşti. 
 
Magistratul a mai apreciat că în lipsa unei intervenţii ale autorităţilor române, toate aceste aspecte prezentate de jurnaliştii britanici ar fi rămas în memoria publică aşa cum autorii acestora au dorit să le înfăţişeze. 
 
„În lipsa unei reacţii proporţionale din partea statului, aşa-zisa faptă de trafic de armament prezentată de postul de televiziune şi la care au acţionat în calitate de complici cei trei inculpaţi, ar fi rămas în atenţia opiniei publice, naţionale şi internaţionale, aşa cum s-a dorit iniţial, prezentând astfel o imagine total distorsionată, imaginară şi de natură a discredita imaginea României, dar şi a statului, în particular“, mai susţin judecătorii.  ;
 

Acuzaţiile procurorilor DIICOT

„Materialul jurnalistic difuzat de postul de televiziune britanic a fost preluat în mass-media din România şi din alte state membre UE, iar din trecerea în revistă a ştirilor difuzate pe această temă, cât şi a comentariilor difuzate în spaţiul public a rezultat că faptele prezentate au generat pe de o parte sentimente reprobatoare la adresa statului român, iar pe de altă parte un sentiment de insecuritate în rândul cetăţenilor din România, având în vedere prezentarea unor posibile ameninţări la adresa securităţii naţionale a ţării", au arătat procurorii DIICOT care instruentează această anchetă.
DIICOT susţine că faptele prezentate de către postul de televiziune britanic, dar şi răspunsurile pe care presupuşii traficanţi de arme le-au dat la întrebările jurnaliştilor au creat o stare temere şi un sentiment insecuritate în rândul populaţiei civile.

„Jurnaliştii britanici i-au oferit inculpatului Szanto Aurelian-Mihai suma de 2.000 de euro, pentru realizarea «investigaţiei jurnalistice», din care acesta a oprit 1.000 euro, iar suma de 1.000 euro urma să fie împărţită între inculpaţii Pantics Attila-Csaba şi Pantics Levente", spun procurorii.

Sky News: Traficanţi din România le vând arme inclusiv teroriştilor
 
DIICOT menţionează faptul că jurnaliştii britanici i-ar fi oferit lui Szanto suma de 2.000 de euro pentru realizarea „investigaţiei jurnalistice”, din care acesta ar fi oprit 1.000 euro, iar suma de 1.000 euro ar fi urmat să fie împărţită între Attila-Csaba Pántics şi Levente Pantics. 
 

La începutul lunii, jurnaliştii postului britanic Sky News anunţau că traficanţii români le vând arme tuturor celor care doresc, inclusiv teroriştilor. Pentru a-şi susţine afirmaţia, postul a difuzat un reportaj ce ar fi fost filmat în România: o întâlnire între echipa de televiziune şi doi traficanţi de arme din România. Reporterul sugerează că armele ar fi putut ajunge în mâinile membrilor grupării Stat Islamic cu usurinţă. Echipa coordonată de acesta s-a întâlnit cu traficanţii pe o şosea, după care i-au urmat într-o pădure unde nu era semnal de la telefon, susţin jurnaliştii britanici.

Aici le-au arătat ce tipuri de arme au de vânzare. Membrii bandei le-ar fi dat apoi asigurări reporterilor că pot oferi mii de astfel de arme, dar şi muniţie pentru ele. „Le aducem din Ucraina cu muniţie, oricâtă vreţi”, a spus unul dintre ei. Traficanţii au spus că armele sunt aduse mai întâi în România, de unde o altă bandă le preia şi le trimite în vestul Europei şi în Orientul Mijlociu. Destinaţia principală este, însă, Occidentul.

Ziariştii britanici susţin că printre armele disponibile se aflau o puşcă cu lunetă, în valoare de 3.000 de euro, o puşcă de armă austriacă Steyr, puşti semiautomate, puşti de vânătoare şi pistoale. „La loc de cinste stătea un AK-47, care costa 1.700 de euro, cea mai bine vândută în Europa, în special în ultimii doi ani”, susţin britanicii.

Agenţia NCA: Noi am oferit comentarii generale

În plus, aceştia susţin că odată ajunşi la Londra au arătat filmările lor la o întâlnire cu ofiţeri ai Agenţiei Naţională împotriva Crimelor (NCA). Aceştia ar fi confirmat că tipurile de arme, zona unde a avut loc întâlnirea cu traficanţii şi preţurile discutate corespund informaţiilor lor. 

Agenţia Naţională britanică pentru combaterea Infracţionalităţii a comunicat, pentru Mediafax, că un ofiţer al instituţiei a făcut, pentru Sky News, comentarii generale despre traficul ilegal de arme din estul Europei, răspunzând unei întrebări despre Ucraina. 

„Sky News i-a arătat o filmare unui agent NCA, iar noi am oferit comentarii generale despre traficul ilegal cu arme la nivel european din perspectiva autorităţilor britanice”, a precizat un reprezentant al Biroului de presă al NCA. 

De altfel, 185 de plângeri la adresa postului de televiziune Sky News au fost înregistrate de Consiliul Audiovizualului din Marea Britanie, în urma reportajului privind presupusul trafic de arme din România. Toate vor fi analizate, iar apoi, echivalentul britanic al CNA-ului român va hotărî dacă va deschide sau nu o anchetă.   

Tupeul lui Stuart Ramsay

Stuart Ramsay a comunicat mult pe contul său de Twitter în perioada imediat următoare difuzării controversatului reportaj. Primul său mesaj este de pe 7 august, când le-a răspuns celor care îi contestau veridicitatea materialului spunând că sunt „proşti” cei care nu înţeleg jurnalismul. Ulterior, Ramsay a deschis un şir lung de postări pe Twitter, cu replici acide pentru cei care contestau materialul jurnalisticfăcut în România. „Ha! Calmaţi-vă toată lumea! Povestea este adevărată. Nimeni nu a fost plătit. Nimeni nu a regizat. Armele erau reale. Au loc arestări. Guvernul este pus în dificultate”, a scris Ramsay pe Twitter.

La scurt timp după acest mesaj, Ramsay a precizat, pe acelaşi cont de socializare, că toată povestea este adevărată şi „pur şi simplu nu vă convine! AK-urile şi puştile cu lunetă sunt – err – militare, de vânzare. Noroc”. Explicaţiile sale nu s-au oprit însă aici. 

„Nimeni nu a fost plătit. Armele sunt reale. Povestea este corectă. Sfârşit. România, nu a fost vorba despre tine. Au fost arme”, a adăugat el două ore mai târziu. Ulterior, jurnalistul a mai scris că este plictisit de situaţia creată. „România, nu mai provoca discordie, este ridicol. Este foarte plictisitor. Am răspuns la toate întrebările – arestează bandele?”, susţinând, în continuare, că armele din reportaj sunt adevărate deşi s-a dovedit că erau de vânătoare.

Acesta a continuat să scrie pe Twitter şi după reţinerea celor trei români, precizând că armele din reportaj sunt reale şi nu a existat niciun scenariu.

„Ha! Nicio plată, armele sunt adevărate, e o poveste adevărată, arme de vânzare. Fără scenarii. Fără minciuni. Nimic înscenat. Tipi arestaţi - uhm adică nevinovaţi, şocat", a scris jurnalistul, după ce doi dintre presupuşii traficanţi din reportaj. 

Ulterior, acest a scris că „râde cu adevărat”, întrebându-se de ce ar fi cineva pus sub acuzare pentru că „dezvăluie o realitate”. 

De când a aflat că este urmărit penal şi că „actorii” au fost arestaţi, autorul reportajului trucat nu a mai postat nimic pe pagina sa de Twitter.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările