Cine este Tiberiu Urdăreanu, acuzat de procurori că i-a dat şpagă primarului Iaşiului

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Tiberiu Urdăreanu controlează UTI Grup
Tiberiu Urdăreanu controlează UTI Grup

Tiberiu Urdăreanu, cercetat de DNA pentru mituirea primarului Iaşiului, pentru ca UTI să obţină un contract de la municipalitate, este un om de afaceri controversat. Numele companiei sale de suflet, UTI, a fost implicat în mai multe scandaluri, printre care cel al securizării frontierelor.

Tiberiu Urdăreanu, fost ofiţer superior la Institutul de Cercetări Militare de la Clinceni, este fiul fostului general de armată Tiberiu S. Urdăreanu, fostul şef al Directiei de tancuri din Ministerul Apărării.

Tiberiu Urdăreanu este membru al conducerii UNPR, din anul 2012. În prezent, afaceristul este preşedinte al Departamentul energie, resurse şi politici industriale al acestei formaţiuni.

Urdăreanu a pus bazele imperiului financiar în 1990, odată cu înfiinţarea societăţii INFCON. Compania avea că obiect de activitate grafica computerizată, precum şi procesarea de imagini, subansambluri şi accesorii pentru computere. În 2000, afaceristul a înfiinţat o serie de firme, reunite în grupul UTI, prin care a început să câştige contracte de la stat.

UTI Grup s-a dezvoltat în patru domenii: sisteme de securitate, managementul traficului, tehnologia informaţiei şi comunicaţii şi construcţii. Compania şi-a extins afacerea şi în străinătate, deţinând filiale atât în Europa cât şi în Orientul Mijlociu. Printre companiile controlate de către grup se numără UTI Systems, UTI Instal Construct, Cobra Security şi Certsign. Sub conducerea omului de afaceri Tiberiu Urdăreanu, grupul a avut în 2013 o cifră de afaceri de peste 140 de milioane de euro.

Primul contract major al UTI a fost cu Bancorex, după care au urmat Ministerul Finanţelor, Romtehnica, Petrom, Metrorex, Aeroportul Otopeni, Serviciul de Protecţie şi Pază şi Serviciul de Telecomunicaţii Speciale.

UTI Grup, abonată la contracte pe bani publici

În acest an, UTI Grup a câştigat maio multe contracte pe bani publici, printre care cu Metrorex, pentru informatizarea Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici (ANFP) şi pentru modernizarea aeroportului din Bacău.

Astfel, în luna iulie Metrorex a semnat un contract de 180 de milioane de euro pentru realizarea finisajelor şi sistemelor de instalaţii pentru secţiunea Râul Doamnei-Haşdeu din magistrala 5 de metrou, consorţiul câştigător fiind format din companiile Astaldi (Italia), FCC Construccion (Spania), UTI şi Activ Group Management.

Alt contract câştigat în acest an, în valoare de 12,8 milioane euro fără TVA, vizează modernizarea Aeroportului Bacău.

În plus, Certsign, din grupul UTI, va furniza Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici (ANFP) servicii de arhivare electronică şi semnătură electronică pentru realizarea unui sistem informatic managerial, valoarea contractului fiind de 14,4 milioane de lei, pe 12 luni. Contractul a fost încheiat în luna martie.

Firma Certsign se numără printre puţinele societăţi autorizate să emită certificate de semnături digitale recunoscute oficial de statul român. În SC Certsign se regăsesc două entităţi juridice din cadrul unui grup financiar condus de omul de afaceri Tiberiu Urdăreanu: UTI Holding BV şi UTI Grup.

În baza unor acorduri semnate în anii anteriori, UTI a fost implicat în realizarea dosarelor electronice de sănătate, a sistemului de plată a rovinietei, sistemului electronic de achiziţii publice, a echipamentelor care asigură funcţionarea Arenei Naţionale, semaforizarea din Bucureşti sau cardurile RATB.

Scandalul securizării frontierelor

Pe baza acestor contracte, fondatorul UTI, Tiberiu Urdăreanu, a devenit unul dintre cei mai bogaţi români, cu o avere estimată la aproximativ 100 de milioane de euro.

În 2014, Urdăreanu figura pe locul 46 în TOP 300 Capital cu o avere evaluată la 98-100 milioane de euro, bani veniţi, preponderent, din contracte cu statul, UTI fiind campionul contractelor pe bani publici în domeniul securizării.

UTI a fost implicată în scandalul securizării frontierelor de stat, dar şi în afacerea securizării Portului Constanţa, în valoare de 60 de milioane de euro, afacere în urma căreia întrega conducere a portului a fost vizată de o anchetă a DNA. Contractul a fost încheiat în decembrie 2004, surse din cadrul DNA susţinând că, atât în cazul “Portul”, cât şi la Otopeni, actele s-ar fi semnat la ordinul lui Miron Mitrea.

Scandalul Netcity

Tiberiu Urdăreanu este şi contractorul principal în proiectul de fibră optică Netcity din Bucureşti, început în 2008, în urma unei investiţii de 300 de milioane de euro, majoritar asumată de Urdăreanu.

La baza proiectului stă un contract de concesiune a reţelei de fibră optică din Bucureşti, încheiat între municipalitate şi UTI Systems. Reţeaua subterană cu o lungime de 850 de kilometri cuprinde tot Bucurestiul, plus zona metropolitană din apropiere, constructorul urmând să-şi recupereze banii din închirierea serviciilor pentru următorii 50 de ani. În urma implementării Netcity, cablurile de pe stâlpi sunt coborâte în subteran, atât din considerente estetice, cât şi de siguranţă.

Asociaţia Naţională a Internet Service Providerilor (ANISP) a adus acuzaţii grave companiei Netcity Telecom, susţinând că aceasta nu respectă Contractul de concesiune pe care îl are cu Primăria Capitalei şi nu ţine cont de prevederile legale şi de documentele care stau la baza realizării şi implementării proiectului Netcity.

Astfel, potrivit ANISP, Netcity Telecom ar fi aplicat în mod nejustificat tarife abuzive şi ar fi impus condiţii şi clauze restrictive la încheierea contractelor. Mai mult, Netcity Telecom ar fi încălcat obligaţia impusă prin Contractul de concesiune, aceea de a nu deveni operator de telecomunicaţii.

În mai 2014, ANSIP şi INES Group au solicitat în instanţă suspendarea şi anularea actului normativ prin care a fost aprobat contractul de concesiune al reţelei Netcity.

Şpagă pentru Gheorghe Nichita

Contractul care i-a adus lui Tiberiu Urdăreanu acuzaţiile de corupţie se derulează la Iaşi. În august 2013, Primăria Iaşi a demarat implementarea proiectului „Sistem de Management de Trafic în Municipiul Iaşi”, care privea fluidizarea traficului rutier şi pietonal, precum şi scăderea gradului de poluare, finanţat din fonduri europene.

Proiectul, câştigat de UTI Grup, în curs de implementare, este al doilea ca importanţă şi mărime din România după cel implementat în Bucureşti tot de compania lui Urdăreanu.

În cadrul proiectului vor fi modernizate 90 de intersecţii. Acestea vor fi echipate cu semafoare noi şi cu cele mai moderne automate de dirijare a traficului care, prin intermediul senzorilor instalaţi în carosabil, vor permite funcţionarea sistemului de management al traficului în regim de dirijare adaptiv.

De asemenea, traficul rutier va fi monitorizat prin instalarea unui sistem de supraveghere video urbană, ambele sisteme fiind conectate printr-o infrastructură subterană de comunicaţii cu fibră optică, datele colectate fiind procesate într-un Centru de Control specializat şi dedicat activităţilor aferente managementului traficului rutier.

Proiectul este finanţat prin Programul Operaţional Regional 2007-2013, Axa prioritară 1 - Sprijinirea dezvoltării durabile a oraşelor – poli urbani de creştere”, valoare sa fiind de 69,9 milioane lei. 

Primarul Gheorghe Nichita, ar fi primit de la UTI mai multe foloase necuvenite pentru a agrea câştigarea licitaţiei.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite