CFR are şase ani să-şi facă staţiile şi trenurile la standarde occidentale

CFR are şase ani să-şi facă staţiile şi trenurile la standarde occidentale

Prevederile regulamentului european pentru transportul feroviar vvor fi obligatorii şi pentru România din 2014

Persoanele cu handicap vor avea la dispoziţie ascensoare mobile pentru urcarea şi coborârea din tren, biciletele se vor trasporta gratuit pe toate garniturile, iar pentru orice întârzire se vor plăti despăgubiri. Acestea sunt doar câteva din modificările ce vor fi aduse Regulamentului privind drepturile şi obligaţiile călătorilor din transportul feroviar care vor fi obligatorii din 2024 de către Parlamentul European  (PE).

Prevederile regulamentului par rupte din filmele SF pentru călătorul român, obişnuit cu condiţiile oferite de gările şi trenurile CFR.

Condiţii civilizate pentru persoanele cu handicap

Conform documentului PE, persoanele cu handicap şi persoanele cu mobilitate redusă, indiferent dacă sunt cauzate de handicap, vârstă sau orice alt factor vor avea la dispoziţie în staţii rampe şi ascensoare mobile pentru scaunele rulante pentru a facilita accesul pe peroane şi urcarea sau coborârea din garnitura de tren. Asistenţa din partea personalului staţiei şi a trenului este obligatorie şi gratuită. Obligatorie este şi dotarea staţiilor şi trenurilor cu sisteme vizuale şi sonore pentru informarea celor cu probleme senzoriale. Noile norme permit călătorului să fie însoţit de un câine de asistenţă certificat în conformitate cu normele naţionale relevante, fără costuri suplimentare.
 
Despăgubirile

Regulamentul mai prevede că operatorii feroviari plătesc despăgubiri în caz de întârzieri dacă acestea nu s-au produs din cauza unor catastrofe naturale neprevăzute. Documentul percizează că aici nu sunt incluse condiţiile meteorologice sezoniere normale, care se produc în mod regulat şi pot fi prevăzute de companii. Nu se plătesc despăgubiri nici în cazul unor atacuri teroriste.
În cazul unei întârzieri la sosire sau la plecare, pasagerii sunt informaţi cu privire la situaţia şi la timpul estimat de plecare şi la ora estimativă de sosire de către întreprinderea feroviară sau de către administratorul staţiei. Despăgubirile se plătesc în urma unei plângeri prealabile pe care pasagerii o pot depune la orice întreprindere feroviară, vânzător de bilete, gară sau administratorul de infrastructură implicat. Reclamaţiile trebuie prezentate în termen de şase luni de la incidentul care face obiectul plângerii.
Conform normelor, compensarea preţului biletului se plăteşte în termen de o lună de la depunerea cererii de despăgubire. 

Bicicletele, la liber

Regulamentul mai prevede că va fi obligatorie dotarea tuturor trenurilor cu rastel de biciclete. Este vorba  inclusiv de trenurile de mare viteză, pe distanţe lungi şi transfrontaliere. Serviciul este, obligatoriu, gratuit pentru orice tip de biciclete.
La această oră, CFR susţine că poate lua la bordul trenurilor călători cu biciclete nepliabile numai pe garniturile Interregio care au în compunere vagoane speciale cu spaţii interioare mari. Serviciul nu este gratuit pentru că doritorul trebuie să achite la casele de bilete un tarif suplimentar de 10 lei. 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările