CFR se predă concurenţei

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În loc să-şi protejeze bugetul, companiile feroviare de stat atribuie diverse tronsoane, lucrări şi servicii unor firme private cu care se află în competiţie directă. Rute întregi de cale ferată, dar şi unele servicii sunt mai întâi declarate nerentabile, apoi închiriate unor operatori direct concurenţi care scot bani frumoşi din ele.

De-a lungul ultimilor ani, compania naţională de căi ferate a abandonat mai multe tronsoane ce leagă oraşe cu potenţial real de acoperire, pe motiv că ar fi nerentabile.

Particularii care le-au închiriat şi care acum rulează trenuri private pe aceste tronsoane au demonstrat, însă, exact contrariul: cu o administrare judicioasă, fără controlori corupţi şi eliminând cheltuielile inutile, din aceste „drumuri de fier" se poate scoate şi profit.

Ajunse în mâinile transportatorilor privaţi, traseele CFR se dovedesc a fi o mină de aur. Feroviarii ridică din umeri şi spun că de fapt cei mai mulţi bani îi dă statul, şi nu călătorii.

Ultima plecare: gara Botoşani

Telenovela privatizărilor continuă acum cu un nou episod: Regionala CFR Moldova va renunţa, de săptămâna viitoare, la 18 din cele 22 de trenuri care trec prin gara Botoşani. Garniturile făceau legătura cu Suceava, Bucureşti, Mangalia sau Timişoara, dar şi cu localităţi mai apropiate, precum Dorohoiul sau Leţcaniul.

De-acum înainte, călătorii vor trebui să schimbe mai multe trenuri pentru a ajunge la destinaţie.

„Călătorii care pleacă din Botoşani vor merge cu personalul până la Vereşti, de unde vor avea legături cu trenurile din Suceava sau vor fi nevoiţi să meargă încă patru staţii până la Paşcani pentru legăturile de la Iaşi", au explicat pentru „Adevărul" angajaţii staţiei CFR Botoşani.

Traseele lăsate libere de CFR vor fi ocupate de Regiotrans, o companie feroviară privată cu sediul în Braşov. Începând din 13 decembrie, Regiotrans va efectua 10 curse între Botoşani şi Dorohoi şi 12 între Dorohoi şi Leţcani. Regiotrans a preluat şi gara din Dorohoi, prin care trec toate cursele lor.

„Licitaţia pentru trasee s-a făcut anul trecut şi a câştigat Regiotrans, care le va exploata timp de trei ani. Noi am păstrat doar patru trasee, şi acelea nerentabile, dar din motive sociale", a explicat Constantin Axinia, şeful Regionalei Iaşi a CFR Călători.

„Programat să meargă în pierdere"

Un angajat al Staţiei Botoşani care a preferat să rămână anonim susţine însă că CFR a renunţat tocmai la traseele cele mai rentabile, pe care circulau navetiştii.

„Le-au dat lor traseele cele mai bune pe care le aveam noi. Lor le convine, căci statul le plăteşte subvenţie de 80% pe fiecare loc", se plânge feroviarul.

Acesta este convins că CFR-ul este „programat" să meargă în pierdere. Astfel, CFR Călători a păstrat curse pe rutele unde funcţionează şi Regiotrans, dar sunt programate la ore mai târzii.

„Este aceeaşi politică, e la fel ca în cazul autobuzelor. Autobuzele şi microbuzele şi-au făcut traseele înaintea noastră cu jumătate de oră. Ei merg în câştig, noi în pierdere", a explicat angajatul CFR. Şefii Regionalei spun că nu-i interesează cum şi cât profit fac privaţii de pe traseele lor. „Nu ştim ce profit au firmele concesionare, că nu le contabilizăm noi", a ridicat din umeri Axinia.

Atribuiri de contracte pe bandă rulantă

Numai în ultimele două săptămâni, CFR a atribuit unor companii private o serie de contracte cu valori de ordinul zecilor de milioane de lei. Iată câteva exemple:

Firma Întreţinere şi Reparaţii Vagoane de Călători CFR SIRV Braşov va repara şi va echipa 80 de vagoane ale CFR Călători, pentru 39,6 milioane de lei, fără TVA. Compania braşoveană a fost o filială a CFR Călători până în anul 2003, când a fost privatizată.

Un contract de 2,4 milioane de lei, fără TVA, a fost atribuit firmei Astra Vagoane Călători pentru servicii de reparaţie, adaptare şi montaj a surselor statice la 40 de vagoane. Contractul are o durată de patru ani şi este finanţat din surse proprii ale CFR Călători. Astra Vagoane Călători din Arad este deţinută de omul de afaceri Valer
Blidar.

CFR Călători a achiziţionat 20.000 de tone de motorină de la DS Tofan Galaţi, cu 43 milioane lei, fără TVA. Potrivit datelor de la Registrul Comerţului firma privată este controlată în proporţii egale de Dănuţ Tofan şi de Stela-Tina Tofan.

Şi viitorul sună bine (pentru concurenţii CFR): CFR Călători va plăti între 3,8 şi 7,7 milioane de lei, fără TVA, pentru un contract pe o perioadă de doi ani, constând în paza specializată şi transportul de valori în staţiile Bucureşti-Ploieşti. Criteriul de atribuire va fi preţul cel mai scăzut, iar termenul-limită pentru depunerea cererilor de participare este 21 ianuarie 2010.;

Bătaie de joc pentru călători

Gara Botoşani a intrat în reparaţii din 2003, iar lucrările se desfăşoară în ritm de melc. Casieria şi casa de bilete funcţionează în continuare în locaţii improvizate. Călătorii sunt nevoiţi să aştepte plecarea şi sosirea trenurilor pe peronul gării, indiferent de vremea de afară.

Mâine în „Adevărul"

Cum ar putea CFR să evite falimentul

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite