Cetăţean mort cu zile şi cu taxele la zi

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Încă un accident cu victimă decedată şi câteva ore rating prin ziarele locale, câteva naţionale plus vreo două televiziuni. Are toate şansele să piară în anonimat, ca atâtea altele. Inclusiv pentru statul,  care a mai pierdut, pe drumurile patriei cel puţin un concetăţean contribuabil.

Iar restul cetăţenilor ratează încă o ocazie în care să pună autorităţile la colţ, cerându-le să respecte contractul social. Acela prin care noi le încredinţăm cuantumul impozitelor şi taxelor, iar ele trebuie să ne asigure măcar siguranţa pe şosele. Dacă nu chiar şi confortul.

Probabil a frânat în somn

Accidentul din apropierea localităţii Codăeşti, judeţul Vaslui, va intra sec în statistici: conducător auto care probabil a adormit la volan, deoarece, pe şosea, nu au fost identificate urme de frânare. Iată ce au stabilit poliţiştii Serviciului Rutier care au efectuat cercetări la faţa locului:

„Marian Golodin, de 39 de ani, din comuna Ghidigeni, din judeţul Galaţi, conducea o autoutilitară pe DN 24, din direcţia Iaşi către Vaslui. Într-o curbă periculoasă la dreapta, în afara localităţii Micleşti, bărbatul a pierdut controlul asupra direcţiei de deplasare. Autovehiculul a pătruns pe sensul opus de mers şi a ajuns în rigola de lângă marginea stânga a părţii carosabile. În urma accidentului, conducătorul auto a rămas încarcerat.”

Şi a decedat vreo oră mai târziu. Punct şi de la capăt.

De la acelaşi capăt de durere în acostament pe care o resimte statul că i-a mai pierit un cetăţean contribuabil. Măcar prin prisma taxelor, accizelor, impozitelor şi asigurărilor pe care le plătea pentru acea autoutilitară.Că doar nu pleacă nimeni cale de trei judeţe fără toate în regulă...

Se încearcă acreditarea atât a faptului că a adormit la volan conducătorul auto – „nu s-au identificat urme de frânare” – dar şi că, venind de la pelerinajul la Sf. Parascheva, cetăţeanul a greşit „pe fondul oboselii acumulate în călătorie”. Ca şi cum şofatul în România ar fi vreo plăcere odihnitoare…

E foarte uşor să arunci totul în cârca mortului. El e, nu-i aşa?, mai mereu vinovat. „A adormit la volan, dom’le, nu vedeţi că nu sunt urme de frânare?” Dar de când rămân urme de frânare de la Mercedes – fie ea şi autoutilitară – cu ABS? Că, dacă stai şi te uiţi bine în poze, chiar pe direcţia cetăţeanului ăla cu banda de măsurare în mâini, o urmă de frănare scurtă există… Aia de la ce-o fi? Probabil că de la ultima fază a încetinirii, când şi ABS-ul începe să blocheze intermitent şi tot mai lung. O fi frânat în somn…

Dar e mult mai uşor, cum spuneam, să pui pe seama şoferilor greşeala ca să-ţi acoperi iresponsabilitatea de stat indolent şi disolut.

Drum modernizat cale de-un birou

Şi din nou de la capăt, de la acelaşi cap sec al iresponsabilităţii administratorilor de drumuri din România.

Nimeni n-a comentat faptul că, deşi „curbă periculoasă” – plus o zonă cu o statistică neagră bogată pentru cine are răbdarea să afle câte accidente au avut loc în zona „Movilei lui Burcel”  – respectiva are o glisieră de protecţie aproape inexistentă. Un parapet mai scurt decât lăţimea unui birou de şef la Rutieră. Îl vedeţi imagini, la fel de bine cum puteţi vedea că nu i-a folosit nefericitului gălăţean la absolut nimic. E intact, ca şi cum nici n-ar fi existat. Deşi drumul a fost „reabilitat” de curând, tentativa, insulta de glisieră din curba considerată periculoasă n-are nici măcar „licuricii” reflectorizanţi, specifici exteriorului curbelor, ca să atenţioneze asupra limitei carosabilului. Cine ştie cât de vizibile or fi noaptea caricaturile de indicatoare ce marchează curba din imagini…

„Lasă, bre, ce le trebuie drumuri semnalizate în Moldova? Oricum ştiu pe ce culoare să pună ştampila! Nici în alte regiuni, dacă stai şi te gândeşti, nu le trebuie... Că, dacă nu ştiu, îi învăţăm noi. Le dăm găleţi de culoarea aceea. Le vor folosi şi la mormânt, să-şi pună florile în ele…”

Aşa ar putea grăi vreun politruc din ministerul Transporturilor, Internelor, Dezvoltării şi Marilor Proiecte, de unde vreţi dumneavoastră, deşi lui nu-i ajunge o bandă de autostradă ca să-şi mute fizicul dintr-un loc într-altul.

Alt gălăţean, alt Dumnezeu

Problema bietului contribuabil decedat pe drumul dinspre Iaşi a fost una singură, de fapt: a îndrăznit să iasă din comuna lui şi să se avânte pe drumurile patriei. Mare tupeu a mai avut! Fiindcă, altminteri, dacă e să ai noroc de-un parapet, şi beat să fii, viteză ai, iar permis de conducere nu şi tot scapi.

Acum o lună, un şofer de de 27 de ani conducea pe Faleza Galaţiului cu o aşa viteză încât a ratat o curbă pe care şi pe ploaie o poţi lua lejer cu 60 km/h. A intrat în parapetul de pe partea stângă a drumului, către Dunăre, l-a rupt, maşina a fost avariată, dar şoferul a fost rănit doar superficial. Testat cu etilotestul, a reieşit că avea alcolemie seriosă. Şi mai avea şi permisul de conducere anulat...

Iată rezutatul în fotografia de mai jos.

Gălăţeanul care venea din pelerinaj avea şi permis, nici beat nu era, ba mai avea şi toate datoriile plătite. Şi la ce i-a folosit?

Sunt curios, totuşi: dacă, pentru o mână amputată din cauza unui parapet incomplet şi răsucit în afară, CNADNR a plătit un milion de euro, pentru decesul de la Codăeşti cât va plăti?

Vă spun eu şi sper să greşesc: nu va plăti nimic! Pe asta se bazează şi ei, că nu avem priceperea, mijloacele şi răbdarea să ne luptăm pentru drepturile noastre. Că plătim ca proştii toate taxele şi accizele pe care ni le impută, dar n-avem nici măcar tăria să ne strângem într-o asociaţie a automobiliştilor.

De aceea au şi omorât ACR-ul, dar şi sindicatele, au demonizat ONG-urile şi au umplut de lăturile unor vini inventate orice voce care clama un minim drept al cetăţeanului. Îl mai ţineţi minte pe Victor Alistar?…

De aceea avem taxe de drum, accize, asigurări, inclusiv de sănătate, despre care nimeni nu ştie unde se duc şi pentru care nimeni nu răspunde. De aceea un caz precum cel de la Codăeşti nu ar trebui să ne lase indiferenţi, n-ar trebui să rămână doar un alt subiect stringent, dar trecut pe linie moartă din vina noastră.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite