Cei prinşi beţi la volan vor îngriji victimele accidentelor rutiere

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Şoferii care vor fi prinşi beţi la volan vor face cursuri pentru asistarea victimelor accidentelor rutiere în spitale FOTO Adevărul
Şoferii care vor fi prinşi beţi la volan vor face cursuri pentru asistarea victimelor accidentelor rutiere în spitale FOTO Adevărul

Şoferii care vor fi prinşi la volan sub influenţa băuturilor alcoolice sau care vor depăşi viteza legală vor fi obligaţi să participe la cursuri de conducere defensivă/preventivă, dar vor trebui să facă şi un stagiu de asistare în spitale a victimelor accidentelor rutiere.

Şoferii „recidivişti“ care vor fi prinşi de mai multe ori la volan sub influenţa băuturilor alcoolice sau care vor depăşi de mai multe ori viteza legală vor fi trimişi la psiholog. În plus, aceştia vor fi obligaţi să participe şi la
cursuri de conducere defensivă/ preventivă, dar vor trebui să facă şi un stagiu de asistare a victimelor accidentelor rutiere în spitale.

Aşa prevede proiectul de „Strategie Naţională pentru Siguranţă Rutieră 2013-2020“ care a fost postat pentru transparenţă decizională pe site-ul Ministerului Taransporturilor, acolo unde va sta zece zile pentru dezbatere publică.

„Ţara noastră, alături de celelalte ţări din Uniunea Europeană trebuie să reducă numărul victimelor din accidente rutiere cu 50% până în 2020. Pentru asta trebuie să luăm măsuri. Printre acestea se numără inclusiv îmbunătăţirea condiţiilor de evaluare medicală şi psihologică a viitorilor şoferi, studierea educaţiei rutiere în şcoli, introducerea sistemelor de imobilizare a autovehiculelor dacă şoferul a băut (dispozitivele alcolock)“, au explicat specialiştii Direcţiei de Poliţie Rutieră.

Fără detectoare de radar

Mai mult, Guvernul plănuieşte interzicerea detectoarelor de radar, introducerea camerelor video cu radar la nivel naţional şi interzicerea ATV-urilor pe drumurile publice.

„Sistemul alcolock ar urma să fie folosit pentru vehiculele comerciale ale transportatorilor sau în transportul public, el fiind deja disponibil în unele state UE. Este vorba despre dispozitive care detectează prezenţa vaporilor de alcool şi nu permit pornirea autovehiculului atunci când şoferul se urcă băut la volan“, au adăugat oamenii legii.

În plus, dacă propunerile din proiectul Ministerului Transporturilor vor fi aprobate de Guvern, conducătorii auto „cu probleme rutiere“  vor avea posibilitatea de a scăpa de punctele de penalizare prin participarea la programe de reabilitare comportamentală, respectiv la cursuri de consiliere psihologică. „Sistemul ar presupune însă ca punctele de penalizare să nu se mai radieze automat la 6 luni de la primire, aşa cum se întâmplă în acest moment“, susţin specialiştii.

Totodată, şoferii agresivi vor fi obligaţi să meargă şi la cursuri de conducere defensivă/ preventivă şi să efectueze stagii de asistare a victimelor accidentelor rutiere în spitale.

Camere video pe toate drumurile naţionale

Îmbunătăţirea capacităţii de supraveghere şi impunere a legii prin intermediul sistemelor de supraveghere video este o altă prevedere trecută în strategie.

„Pentru că parcul auto şi mobilitatea acestuia la nivelul statelor UE este într-o creştere rapidă care nu poate fi egalată de creşterea numărului de agenţi de poliţie, soluţia menţinerii unui grad ridicat de siguranţă rutieră este reprezentată de dezvoltarea şi extinderea sistemelor de supraveghere video a traficului“, motivează specialiştii.

La începutul lunii mai, după procedura de transparenţă decizională, proiectul va fi introdus în Comisia de Dialog Social, după care va fi trimis la celelalte ministere care fac parte din Consiliul Interministerial de Siguranţă Rutieră. În final, într-o formă îmbunătăţită va fi propus Guvernului spre aprobare.

Nu doar şoferii sunt vinovaţi

Specialiştii susţin însă că nu doar şoferii sunt de vină pentru creşterea numărului de accidente. „Exemplu: o familie a murit într-un accident după ce maşina în care se afla a căzut pur şi simplu într-o groapă nesemnalizată. După mine, principala cauză a accidentelor rutiere din România este lipsa specialiştilor.

Oricât am vrea să negăm, starea dezastruoasă a drumurilor din ţara noastră bagă în groapă sute de oameni anual! Sunt cazuri în care pe autostradă au pătruns cai, pur şi simplu, fiind loviţi în plin de maşini. La fel şi din cauza câinilor pe unele drumuri naţionale. Să nu uităm că seara, în România este beznă totală. Aici nu mai putem aduce ca principala cauză şoferii, ci şoselele, gropile şi semnalizarea rutieră deficitară“, este de părere Claudiu Cremănuţă, director de Dezvoltare la Fundaţia Română pentru Asistarea Victimelor Accidentelor.

La rândul lui,  psihologul Mugur Ciumăgeanu susţine că toate aceste schimbări legislative sunt inutile dacă odată implementate nu sunt respectate.

„Spre exemplu, obligativitatea centurii de siguranţă. Este o măsură bună care este în vigoare. Cu toate acestea, 95% din şoferii din mediul urban nu o respectă. În momentul în care există o prevedere legală, dar ea nu este urmărită în a fi respectată, efectul schimbării comportamentale nu se realizează. Dacă o chestie foarte simplă ca asta nu este respectată şi nu se asigură un mecanism de respectare, lucrurile mai complexe au sanşa să fie mai puţin respectate. Vorbim aici despre impotenţa unui sistem de ordine care spune că şoferii sunt de vină, dar vina e una multiplă. Ori îi pedepsesc pe toţi, ori ajungem în situaţii arbitrare. Dacă nu avem un sistem coerent rămânem în balcaniada noastră eternă în care ne plângem că e rău“, a precizat Mugur Ciumăgeanu.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite