Ce soluţii alternative are Primăria Capitalei pentru hingherii de maşini

Ce soluţii alternative
are Primăria Capitalei pentru hingherii de maşini

Ridicarea maşinilor parcate neregulamentar a fost interzisă anul trecut

Vestea că maşinile ar putea fi din nou ridicate i-a nemulţumit pe şoferi, însă specialiştii şi autorităţile susţin că măsurile de acest gen sunt singurele care i-ar putea civiliza pe şoferii bucureşteni. Curtea de Apel obligă Guvernul să adopte de urgenţă un regulament după care autorităţile să poată ridica maşinile parcate neregulamentar.

Ştiri pe aceeaşi temă

Autorităţile, dar şi specialiştii, cred că mai mulţi poliţişti pe stradă care să aplice amenzi i-ar descuraja pe şoferii care-şi lasă maşinile acolo unde au treabăm, indiferent dacă parcarea este permisă sau nu.

„În Bucureşti există tentaţia de a parca neregulamentar deşi sunt soluţii. De pildă, parcarea subterană de la Universitate are zeci de locuri goale, în schimb, arterele din zonă sunt pline ochi de maşini. Cu siguranţă că prezenţa mai multor poliţişti pe stradă ar fi o soluţie”, au arătat oficiali din Primăria Municipiului Bucureşti.

La rândul lui, Ion Simionca, de la Asociaţia de Psihologie şi Siguranţă Rutieră, afirmă că şoferii trebuie să funcţioneze după anumite reguli, chiar dacă acestea sunt greu de acceptat la început. Psihologul a precizat că parcarea în locuri nepermise expune inclusiv pietonii unor riscuri majore în trafic. „Vor trebui să iasă de pe trotuar, apare elementul imprevizibil. Plus că şoferii care nu găsesc locuri de parcare devin agresivi. Pe termen lung, în afară de această măsură, care e de bun augur, autorităţile trebuie să facă parcări subterane sau supraterane, Bucureştiul fiind un exemplu negativ de trafic aglomerat, poliare şi riscuri”, a conchis specialistul. 

Hingherii de maşini s-ar putea întoarce pe străzi

La fix un an de când ridicarea autoturismelor parcate neregulamentar a fost declarată ilegală de judecători, o nouă decizie a instanţelor îi poate readuce pe stradă pe hingherii de maşini. La începutul lunii aprilie, Curtea de Apel Bucureşti a dispus ca Ministerul Afacerilor Interne să emită în cel mult 30 de zile un act normativ prin care să stabilească felul în care se poate face ridicarea vehiculelor parcate neregulamentar.

Totodată, instanţa a obligat Guvernul că, în termen de 30 de zile de la comunicarea proiectului de reglementare întocmit de Ministerul Afacerilor Interne, să adopte regulamentul de ridicare a maşinilor parcate neregulamentar pe partea carosabilă.

Cine a deschis procesul

Procesul a fost intentat de Primăria Sectorului 1, care a cerut să fie reglementat de urgenţă acest domeniu. Asta după ce în urma unui recurs în interesul legii judecat la Curtea Supremă s-a decis că maşinile nu pot fi ridicate în baza unor hotărâri emise de consiliile locale, care nu au atribuţii să emită acte normative în materia circulaţiei rutiere. „Obligă pârâtul Ministerul Afacerilor Interne ca în termen de 30 de zile de la rămânerea definitivă a hotărârii judecătoreşti să elaboreze proiectul de reglementare a procedurii de aplicare a măsurii tehnico-administrativă constând în ridicarea vehiculelor oprite/staţionate neregulamentar pe partea carosabilă a drumurilor publice“, se precizează în dispozitivul instanţei.

Imediat după pronunţarea sentinţei, Primăria Sectorului 1 s-a grăbit să-şi anunţe victoria. „Primăria Sectorului 1 va solicita, printr-o adresă, Guvernului României şi ministerului de resort să pună în aplicare hotărârea Curţii de Apel şi să adopte regulamentul de ridicare a maşinilor parcate neregulamentar. Acest regulament trebuie adoptat în cel mai scurt timp posibil având în vedere importanţa sa pentru decongestionarea traficului şi siguranţa pietonilor“, se arată în comunicatul de presă al Primăriei Sectorului 1.

Lege fără norme de aplicare

Concret, Primăria Sectorului 1 a cerut instanţei să oblige autorităţile competente să emită normele de aplicare a prevederilor Ordonanţei de Urgenţă 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, referitoare la „ridicarea vehiculelor oprite/staţionate neregulamentar pe partea carosabilă a drumurilor publice“.

Acestea sunt prevăzute la art. 64 şi art. 97 din OUG 195/2002 republicată. Astfel, potrivit articolului 64, „Poliţia Rutieră poate dispune ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar pe partea carosabilă. Ridicarea şi depozitarea vehiculelor în locuri special amenajate se realizează de către administraţiile publice locale sau de către administratorul drumului public, după caz“. Acelaşi articol prevede că deţinătorii maşinilor parcate regulamentar suportă cheltuielile pentru ridicarea, transportul şi depozitarea acestora.

Totodată, ridicarea vehiculelor dispusă de Poliţia Rutieră se realizează potrivit procedurii stabilite prin regulament.
Or, acest regulement nu a fost elaborat niciodată. De aceea, primăriile au ajuns să aplice legea după bunul plac. Firmele desemnate să ridice maşinile parcate aiurea au fost acuzate că fac abuzuri, motiv pentru care sute de şoferi s-au adresat instanţelor de judecată după ce s-au trezit pietoni. Cei mai mulţi au câştigat.

De ce a fost suspendată ridicarea maşinilor

Curtea Supremă a decis, la 25 mai 2015, că maşinile parcate neregulamentar nu pot fi ridicate în baza unei decizii a consiliului local, întrucât această autoritate nu este competentă să reglementeze procedura în acest sens, doar Guvernul putând să stabilească regulamentul de aplicare a acestor măsuri contravenţionale.

Decizia judecătorilor a fost luată după ce Avocatul Poporului a formulat un recurs în interersul legii privind problema legalităţii procedurii de ridicare a maşinilor parcate neregulemantar, care se face în baza unor hotărâri ale consiliilor locale şi nu în baza unei Hotărâri de Guvern. „Între altele, am subliniat în criticile formulate, la diverse decizii care au pronunţat soluţii diferite, că aceste regulamente adoptate de către consiliile locale, fiecare după spiritul lui, după alt model, nu sunt legale, că este necesară o reglementare unitară, în sensul că, după admiterea acestei decizii, Guvernul va trebui să elaboreze un regulament de aplicare unitar, la nivelul întregii ţări, a prevederilor Ordonanţei de Urgenţă 195/2002“, explica şeful insituţiei Avocatului Poporului, Victor Ciorbea, după ce Curtea Supremă s-a pronunţat.

În urma analizării sesizării Avocatului Poporului, judecătorii au stabilit: „În interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor OUG 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, (...) procedura de aplicare a măsurii tehnico-administrative constând în ridicarea vehiculelor staţionate/oprite neregulamentar pe partea carosabilă, nu poate fi reglementată prin hotărâri ale consiliilor locale“.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările