Ce pericole-i pândesc pe piloţii militari români care îi înlocuiesc pe canadieni în sângerosul Mali

Ce pericole-i pândesc pe piloţii militari români care îi înlocuiesc pe canadieni în sângerosul Mali

Două dintre elicopterele IAR-330 Puma L-SAR ale Forţelor Aeriene care vor pleca în misiune în Mali  FOTO MApN, Eugen Mihai

Recent certificat de ONU pentru a putea executa misiuni în sângerosul Mali, detaşamentul de aviatorii militari români va pleca spre ţara africană luna viitoare. Ei îi vor înlocui pe militarii canadieni care sunt acolo în misiune de mai bine de un an.

Ofiţerii români sunt din detaşamentul „Carpathian Pumas" din Baza 57 Aeriană Mihail Kogălniceanu şi îşi vor îndeplini misiunile cu cele patru elicoptere IAR-330 Puma L-SAR. Este vorba de opertaţiuni de evacuare medicală (MEDEVAC) căutare-salvare, transport trupe şi materiale, misiuni de transport pasageri, patrulare aeriană şi observare. După o perioadă de acomodare în care vor fi îndrumaţi de militarii canadieni care au deja experienţa Sahelului, detaşamentul de români, care va fi compus din aproximativ 120 de persoane (piloţi, personal tehnic şi medical), îşi va începe efectiv misiunile la mijlocul lunii octombrie.  

Care va fi strategia

Este interesant de văzut cum îşi vor realiza români misiunile în siguranţă având în vederea că militari canadieni au, în prezent, la dispoziţie de două ori mai multe elicoptere. Mai mult, aparatele de zbor ale canadienilor sunt de modele diferite şi au misiuni împărţite. Astfel, responsabilii militari de la Ottawa au decis să trimită în Africa trei puternice aparate CH-147F Chinook, dar şi cinci CH-146 Griffon. Toate deservite de 250 de militari. Potrivit unor informaţii guvernamentale canadiene, primele aparate execută în acest moment misiunile de evacuare medicală transport trupe şi materiale, misiuni de transport pasageri, patrulare aeriană şi de observare. În toate aceste misiuni ele sunt însoţite tot timpul de celălalt tip de aparate (CH-146 Griffon) care le oferă protecţia armată.  

În concluzie, comandantul detaşamentului românesc va fi obligat să decidă care dintre elicopterele româneşti din Mali  se vor ocupa, efectiv, de misiuni medicale şi care de escortă.  În caz de nevoie, în principiu, aparatele de escortă vor putea riposta cu mitraliere montate în dreptul uşilor laterale culisante sau cu cele două tunuri de bord.

Cele patru elicoptere elicoptere IAR-330 Puma L-SAR care vor pleca în Mali sunt recent modernizate. Exceptând fuselajul şi motoarele care sunt upgradate şi reabilitate, aparatele au toată avionica nouă.  Ele vor ajunge în ţara africană cu ajutorul militarilor canadieni care s-au oferit să ne ajute. Concret militarii români şi cele patru elicoptere precum şi echipamentele auxiliare vor fi transportate în Mali cu ajutorul a patru aeronave Boeing C-17 Globemaster III.  

Război fără sfârşit

Mali se confruntă cu un război care pare fără sfârşit. În zonă se bat diverse facţiuni rebele, dar îşi fac de cap şi grupări afiliate unor organizaţii fundamentalist-teroriste ca al-Qaeda, Boko Haram şi ISIS. Cu toate că Organizaţia Naţiunilor Unite s-a implicat masiv în zonă, cu aproximativ 14.000 de militari, lucrurile par a fi scapate de sub control.  Astfel, la începutul acestui an, 191 militari ONU au fost ucisi într-un atac al islamistilor radicali.  

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: