Ce se găseşte în cămara Casei Regale

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Majestăţile Sale, Regina Ana şi Regele Mihai
Majestăţile Sale, Regina Ana şi Regele Mihai

Moştenitorii familiei de Hohenzollern beau vin Murfatlar şi Halewood, apă minerală Borsec şi Biborţeni, mănâncă salam de Sibiu, se îmbracă de la Doina Levintza şi Alexandru Ciucu şi se plimbă cu BMW X5. Dacă milioane de doamne îşi iau pălării Philip Treacy doar pentru că aşa poartă regina Elisabeta a II-a, la noi titlul de furnizor regal este doar un simbol al calităţii.

V-aţi imaginat vreodată un rege sau o regină în piaţă, cumpărând legume şi fructe sau într-un mall probând ­haine? Şansele de a vedea aşa ceva sunt extrem de mici, întrucât moştenitorii tronurilor din toate ţările au furnizori foarte atent aleşi, care le aduc la palate toate produsele de care au nevoie, evident, contra cost.

Casa Regală din România nu se putea lăsa mai prejos, şi a stabilit un grup de furnizori exclusiv autohtoni, care le distribuie tot ce au nevoie, de la apă şi vinuri până la costume şi rochii de seară.

Clienţii nu apreciază

Numai că distincţia de furnizor al Casei Regale reprezintă pentru companiile din România doar un simbol al calităţii şi al recunoaşterii, nu şi un generator de profit, la fel cum se întâmplă în ţările unde tronează monarhia, precum Marea Britanie, Monaco sau Danemarca. De exemplu, parfumul Bluebell care a fost creat special pentru regretata Prinţesă Diana înregistrează şi acum, la peste zece ani de la moartea ei, vânzări uriaşe, doar pentru că era folosit de Lady Di.

De asemenea whisky-ul Chivas Regal şi-a căpătat o notorietate foarte mare din anul 1843, de când a devenit furnizor oficial al Casei Regale a Marii Britanii şi poartă pe etichetă blazonul celei mai importante familii din stat.

În România însă lucrurile nu stau la fel ca în străinătate. Producătorii de bunuri de larg consum furnizează produse Casei Regale fără a se aştepta ca acest lucru să se regăsească în vânzări. „Puţin le pasă clientelor mele sau româncelor că am fost aleasă pentru a doua oară furnizor al Casei Regale.

 Regina Ana,Regele Mihai

La noi nu e ca în străinătate, unde designerii reginelor şi prinţeselor sunt luaţi cu asalt de femei din lumea întreagă", ne-a declarat creatoarea de modă Doina Levintza, care asigură de mai bine de patru ani rochiile şi ţinutele de gală ale Reginei Ana şi Principesei moştenitoare, Margareta. Doina Levintza a punctat că lucrează cu mare atenţie rochiile regale, şi că se simte extrem de onorată datorită distincţiei primite.

De aceeaşi părere este şi Octavian Creţu, preşedintele Romaqua, producătorul apelor minerale Borsec, care a devenit în această lună Furnizor al Casei Regale şi care spune că nu crede că această distincţie îi va creşte vânzările. „Casa Regală reprezintă pentru mine un simbol foarte important, în ciuda faptului că nu sunt monarhist", afirmă Creţu. Dar ce înseamnă exact titulatura de „furnizor" şi care sunt companiile care deservesc Familia Regală?

„Conferirea titlului de Furnizor al Casei Regale a României reprezintă reluarea unei tradiţii după mai bine de jumătate de veac. Prin caracterul său, acest titlu este una dintre cele mai prestigioase recunoaşteri a calităţii produselor de pe piaţa românească", ne explică Sandra Gătejeanu, directorul de protocol al Casei Regale.

Lista furnizorilor

Furnizorii Casei Regale sunt: Murfatlar (vinuri), Cramele Hallewood (vinurile spumante Rhein Extra), Transavia (carne de pasăre), Principal Company (mezeluri), Biborţeni (apă minerală şi băuturi răcoritoare), Doina Levintza (haine şi accesorii de damă), Dan Coma (produse şi accesorii vestimentare), Frottierex (prosoape, halate de baie, garnituri de pat), Exotique (mobilier), Automobile Bavaria (autoturisme şi şoferi), Privileg Catering (produse alimentare şi servicii de catering).

În această lună, au mai primit titlul de Furnizor al Casei Regale compania Romaqua, producătorul apei minerale Borsec, Alexandru Ciucu - creator de costume şi accesorii bărbăteşti şi Sonimpex Serv Com, care aduce pe masa Regelui magiunul de prune Topoloveni.

Brandurile regilor

Rochiile Camillei Parker Bowles sunt asigurate de Rodinson Valentine, iar soţul ei, Prinţul Charles este un fan înrăit al maşinilor Aston Martin. În materie de parfumuri, Regina Elisabeta a II-a preferă Fleurissimo de la Creed, în timp ce Prinţesa Caroline de Monaco foloseşte Fracas de la Robert Piguet.

Sfatul specialiştilor din publicitate

Specialiştii în publicitate consideră că firmele ar trebui să profite mult mai mult de faptul că sunt furnizori ai Casei Regale şi să se mândrească cu acest lucru. „Întrevăd două posibilităţi: fie acest titlu nu este luat foarte în serios de către aceşti furnizori, fie strategia de comunicare a acestora a omis din greşeală acest potenţial de comunicare", este de părere Bogdan Brânzaş, directorul de creaţie şi preşedintele companiei Branzas.

Pe de altă parte, Costin Popescu, fondatorul agenţiei de publicitate Cap, spune că există companii precum Murfatlar, Principal Company sau Biborţeni care au scris pe etichetă faptul că sunt Furnizori ai Casei Regale. Referitor la faptul că furnizorii din străinătate sunt foarte celebri tocmai datorită faptului că produsele lor ajung pe mesele regilor, iar ai noştri nu promovează acest lucru, Popescu spune că totul ţine de notorietatea Casei Regale.

„Există o diferenţă de la cer la pământ între Casa Regală din România şi cea din Marea Britanie sau Spania, de exemplu. La noi, Casa Regală nu mai înseamnă nimic. Comunismul a distrus tot. Pe români nu cred că-i interesează că produsele respective sunt consumate de Regele Mihai", afirmă publicitarul.

„Casa Regală este mai degrabă un muzeu"

De asemenea, Sorin Psatta, directorul de strategie al companiei de publicitate Graffiti BBDO, este de părere că pentru cetăţenii români Casa Regală nu are o relevanţă prea mare. „Casa Regală este mai degrabă de muzeu", afirmă Psatta. „Aici îi înţeleg, într-un fel, şi pe producători de ce nu insistă prea mult cu promovarea acestui lucru", a completat expertul în publicitate. Totodată, reprezentanţii Caselor Regale din ţări unde monarhia este la putere sunt prezenţi la foarte multe evenimente importante şi iau în permanenţă contact cu populaţia, consideră Sorin Psatta.

De aceeaşi părere este şi Bogdan Brânzaş, care spune că din cauza faptului că România este republică, firmele ar putea să considere că pe români nu-i interesează prea mult aceste aspecte legate de Casa Regală.

Pe de altă parte, Psatta spune că va mai trebui să treacă mulţi ani până când lumea va conştientiza ce înseamnă termenul de Furnizor al Casei Regale. „Doar din 2005 s-a reluat obiceiul furnizorilor. Nu avem cum să vorbim de tradiţie şi poate de aceea producătorii nu prea au cu ce să se laude, cum fac cei din străinătate, când scriu pe etichete că sunt de 60 de ani sau de o sută de ani furnizori ai Casei Regale", declară publicitarul.

Comunicarea este iminentă

Publicitarii consideră că şi Casa Regală, la rândul ei, ar trebui să comunice mai mult condiţiile de acceptare a furnizorilor.

„Aş sugera Casei Regale să acorde o importanţă crescută publicizării acestei distincţii şi informării opiniei publice asupra însemnătăţii acestuia", explică Bogdan Brânzaş.

Cum poate ajunge o firmă furnizor

 Regina Ana,Regele Mihai

Principele Radu Duda şi Principesa Margareta, acordând designerului Alexandru Ciucu (dreapta) titlul de furnizor

Pentru a ajunge furnizor al Casei Regale, o companie sau o persoană trebuie să îndeplinească o serie de rigori, începând de la calitatea produselor, până la rapiditatea şi seriozitatea livrării. Înainte de a acorda distincţia de furnizor, membrii Casei Regale testează timp de cel puţin un an de zile produsele respective.

După aceea, într-o ceremonie solemnă, moştenirorii familiei de Hohenzollern acordă companiei respective distincţia de Furnizor. Calitatea de furnizor se oferă pe o perioadă de trei ani, după care poate fi luată în discuţie prelungirea ei cu încă trei ani.

„În mod natural, se înţelege că acordarea calităţii de Furnizor implică un înalt standard al produselor sau serviciilor. De asemenea, se aşteaptă din partea companiei comerciale sau a persoanei-furnizor constanţă şi seriozitate, precum şi un înalt profesionalism", explică Sandra Gătejeanu, directorul de protocol al Casei Regale. În cazul în care vreunul dintre furnizori este obiectul unor critici sau acuze din partea opiniei publice, a consumatorilor, a presei sau este obiectul unor investigaţii, distincţia se retrage automat, a punctat reprezentantul Casei Regale.

În prezent, se află la stadiul de monitorizare companiile Albalact, Domeniile Coroanei-Segarcea, Spicul, Triticum Sebeş , producătorul ouălor Gălbenel, Cramele Jidvei, fabrica de marţipan de la Gheorgheni şi Restaurantul Quattro Stagioni, potrivit datelor primite de la furnizori.

Frate, frate, brânza e pe bani

Între Casa Regală şi furnizori există contracte clare, în urma cărora produsele primite sunt plătite la preţurile obişnuite. „Casa Regală se comportă ca orice alt client faţă de aceste companii", afirmă directorul de protocol. La rândul lui, preşedintele Romaqua, afirmă că „totul e pe factură".

Regelui Mihai îi plac BMW-urile

Nici autoturismele BMW cu care se plimbă Familia Regală sau şoferii care le conduc nu sunt pe gratis. „Şoferii sunt plătiţi de Casa Regală. Oricum, Regele Mihai, care este un pasionat împătimit al automobilelor, îşi conduce maşina singur. Iarna merge cu BMW X5, iar vara cu BMW Seria 7", ne-a declarat un reprezentat al Automobile Bavaria, companie care colaborează cu Majestatea Sa, Regele Mihai de peste 10 ani.

Etichete fără blazon

Companiile au voie să scrie pe etichete faptul că sunt furnizori, însă nu li se permite să folosească însemnele Casei Regale. Acelaşi lucru nu se întâmplă şi în Danemarca, unde pe toate sticlele de apă minerală Tuborg apare blazonul Casei Regale şi scrie cu litere de-o şchioapă că este furnizorul oficial al acesteia.

Dacă o companie vrea să-şi facă reclamă într-un ziar şi comunică faptul că este furnizor al Casei Regale, firma trebuie să se asigure că în pagina unde va apărea macheta nu vor fi publicate articole de scandal, pamflete sau comentarii care sunt deplasate din punct de vedere lingvistic sau grafic.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite