Ce ascunde Poliţia Capitalei în cazul Raisa. Autorităţile, acuzate că încearcă să muşamalizeze dosarul fetiţei ucise pe trecerea de pietoni de un agent

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Chestorul Berechet este suspectat că încearcă să muşamalizeze cazul Raisei  Foto: Arhivă
Chestorul Berechet este suspectat că încearcă să muşamalizeze cazul Raisei  Foto: Arhivă

Şeful Poliţiei Capitalei este acuzat că, prin refuzul de a spune unde mergea poliţistul care a spulberat joi două fetiţe pe o trecere de pietoni, încearcă să muşamalizeze cumplitul accident. Procurorii care investighează cazul l-au pus pe agentul vinovat de producerea tragediei sub control judiciar şi au comunicat că, în momentul accidentului, acesta nu se afla în „misiune”. De altfel, acest termen nici nu există în Poliţie.

Procurorii care investighează cazul l-au pus pe agentul vinovat de producerea tragediei sub control judiciar şi au comunicat că, în momentul accidentului, acesta nu se afla în „misiune” aşa cum a comunicat Poliţia Capitalei. De altfel, acest termen nici nu există în Poliţie.

Poliţiştii cu state vechi şi sindicatele din sistem s-au întors împotriva chestorului Bogdan Berechet, şeful Poliţiei Capitalei, şi îl acuză de incompetenţă şi dezinformare în cazul cumplitului accident de joi din Bucureşti în urma căruia Raisa, o fetiţă de 11 ani, a murit după ce a fost spulberată pe trecerea de pietoni de o maşină a Poliţiei. 

Chestorul Berechet este suspectat că încearcă să tergiverseze cazul după ce a ieşit public şi a spus că poliţistul de 30 de ani de la Secţia 5 era în misiune, joi, când a provocat accidental, fără să poată însă explica unde mergea agentul. În plus, termenul „misiune” nu există în Poliţie. Practic, oficialul a încercat să lămurească contradicţiile dintre declaraţiile purtătoarei de cuvânt a Poliţiei, care afirmase că poliţistul care a lovit cu maşina două fetiţe pe o trecere de pietoni se afla în misiune şi avea (doar - n.r.) girofarurile pornite, şi declaraţiile procurorilor care anchetează acest caz, care au spus că agentul nu era în misiune. 

„Poliţiştii se află în misiune atât timp cât se află în timpul programului. Declaraţiile domnului procuror se refereau la faptul că, din anchetă, a reieşit că poliţistul nu era într-o misiune urgentă”, a spus chestorul Berechet. În ciuda insistenţei jurnaliştilor, chestorul Berechet nu a spus ce fel de „misiune” executa şi unde mergea poliţistul care a lovit fetiţele cu maşina. 

„Oficialii Poliţiei Capitalei susţin că poliţistul se afla în misiune ca să justifice girofarurile pornite. Însă în Poliţie nu există acest termen, poliţiştii nu merg în misiune, nu există acest concept. «Misiunea» este un termen utilizat cu preponderenţă de structurile de tip militar. De exemplu, soldaţii aveau misiunea de a apăra oraşul. Poliţiştii când merg la o urgenţă raportează că „pleacă la o intervenţie”. Iar în aceste situaţii folosesc semnalele acustice şi luminoase. Obligatoriu împreună. Altfel, autoturismul Poliţiei nu are prioritate în faţa celorlalţi participanţi la trafic”,  a declarat în exclusivitate pentru „Adevărul” un fost şef de Poliţie din Capitală. 

De altfel, şi fostul şef al Direcţiei Rutiere a vorbit despre asta. „Aceste girofaruri aprinse, fără semnalul sonor, este un fel de parfum pe mort, cam aşa. (…) Marea majoritate a poliţiştilor, mai ales cei tineri de genul celui care a fost implicat în acest eveniment, au impresia că dacă au girofarurile aprinse ei au şi prioritate. Cel care îl vede ca şofer gândeşte acest aspect, dar nu aude şi semnalul sonor şi deja se creează o nebuloasă în capul fiecărui şofer care există în trafic”, a spus fostul şef al Poliţiei Rutiere. 

Ca să înţelegem de ce uneori este nevoie ca semnalele acustice şi luminoase ale maşinilor de poliţie să fie pornite, aceştia au explicat şi ce înseamnă intervenţii: „Intervenţiile sunt acele evenimente la care oamenii legii trebuie să ajungă în cel mai scurt timp. De exemplu, vorbim despre o urgenţă după sesizarea unui eveniment prin numărul de urgenţă 112 cum ar fi o altercaţie stradală, un accident cu victime sau un incendiu”. 

Cine ascunde adevărul  

În cazul subofiţerului de la Secţia 5 nu poate fi vorba despre aşa ceva din simplul motiv că, dacă ar fi mers la o urgenţă, până acum ar fi aflat şi conducerea Poliţiei Capitalei. „Toate structurile care ţin de Ministerul de Interne au o problemă cu deficitul de autoturisme, aşadar utilizarea lor este foarte strictă. În Secţiile de Poliţie de exemplu, cheile maşinilor stau toate la un loc. Este imposibil ca cineva să ia un autoturism de serviciu şi să plece de capul lui fără să-i raporteze şefului de ce face asta. În plus, trebuie completată o foaie de parcurs cu numele persoanei care utilizează autoturismul, traseul urmat, număr de kilometri…”, a mai spus ofiţerul în rezervă.

În concluzie, şeful direct al agentului ştie de ce acesta se afla la volanul autoturismului de serviciu în momentul accidentului. „Dacă şeful Poliţiei Capitalei nu a reuşit să afle după atâta timp dacă agentul de la Secţia 5 mergea la o intervenţie, nu se pot trage decât două concluzii, ambele foarte grave: ori Poliţia ştie unde mergea agentul, dar nu spune, sau nu ştie unde se deplasa acesta, ceea ce înseamnă că există grave deficienţe în ceea ce priveşte actul de control al conducerii asupra activităţii desfăşurate de subordonaţi”. Ceea ce pentru un sistem de ordine publică poate fi fatal, completează sursa citată.

„În cazul în care se va dovedi că au cunoscut de la bun început situaţia, dar nu au comunicat, lucrurile se complică deoarece trebuie subliniat faptul că incidentele în care sunt implicate cadre ale Ministerului de Interne se raportează până la nivelul Ministerului şi este foarte puţin probabil ca Poliţia Capitalei să nu fi informat conducere Poliţiei Române (IGPR) şi conducerea Ministerului de Interne despre întreaga situaţie de fapt. Poate aşa se explică de ce şefii IGPR şi cei ai Ministerului de Interne au preferat să nu facă comentarii despre acest caz lăsând Poliţia Capitalei să-şi clarifice singură situaţia”, a mai arătat fostul poliţist.

Folosirea girofarului va fi anunţată la dispecerat 

În urma incidentului de joi, şeful Poliţiei Capitalei, Bogdan Berechet, a decis ca, de acum înainte, echipajele de poliţe care fac deplasări de urgenţă şi folosesc girofarul şi sirena să anunţe acest lucru prin staţie la dispecerat.

Sindicatele au reacţionat dur după acest anunţ. „Când scaunul se clatină, apare disperarea şi se evidenţiază prostia. Şeful Poliţiei Capitalei, pe care nu l-a văzut nimeni în aceste zile, se «acoperă» cu hârtii pentru a-şi ascunde incompetenţa în modul de gestionarea a activităţii inexistente de pregătire a poliţiştilor din subordine în domeniul conducerii defensive, care poate reprezenta şi una dintre cauzele tragicului accident.

Astfel, printr-o dispoziţie vădit ilegală, condiţionează poliţiştii care vor interveni la apelurile de urgenţă sau în alte situaţii-limită, să comunice în prealabil dispecerului despre utilizarea girofarului, iar ulterior, acesta va introduce informaţiile într-o aplicaţie proaspăt inventată. Iar şefii aflaţi în plimbare prin oraş, care vor vedea o autospecială folosind girofarul, sunt obligaţi să sune la dispecerat să verifice dacă este «implementată» utilizarea. Practic, în spatele fiecărui poliţist care lucrează vom avea o puzderie de şefi care îi vor verifica”, au scris pe pagina de Facebook membri ai Sindicatului Europol.

Aceştia explică faptul că o astfel de măsură nu va face altceva decât să crească timpul de reacţie şi intervenţie la adevăratele urgenţe. „Se vor crea adevărate blocaje în condiţiile în care dispecerii nu fac faţă nici în prezent zecilor de raportări/statistici pe care trebuie să le realizeze, iar singurii care vor avea de suferit de pe urma acestei birocraţii sunt cetăţenii aflaţi la nevoie”, mai spun sindicaliştii.

Joia neagră 

Reamintim că joi, pe o stradă din sectorul 1, a avut loc un teribil accident care a fost surprins de o cameră de supraveghere. Secvenţele sunt sfâşietoare: două fete, de 11 şi 13 ani, se ţineau de mână când au ajuns la trecerea de pietoni. Au văzut maşina în ultima clipă şi au alergat ca să traverseze mai rapid. Însă poliţistul de la volan avea o viteză ameţitoare şi nici gând să încetinească. Le-a izbit în plin. Fetiţa de 11 ani, Raisa, a murit pe loc. Prietena ei se află în stare gravă la spital. Agentul este cercetat pentru ucidere din culpă, iar procurorii l-au plasat sub control judiciar, cu interdicţia de a conduce, după ce au stabilit că nu avea nicio misiune urgentă, deşi circula prin oraş cu peste 80 de kilometri pe oră şi cu semnalele luminoase pornite.

Acesta lucrează în Poliţie din 2017. E poliţist de proximitate la Sectia 5. Nu a făcut o şcoală de specialitate, pentru că a fost angajat din sursă externă, ceea ce înseamnă că a avut o pregătire iniţială de cel mult şase luni înainte de a începe munca. Era singur în maşină în momentul accidentului.

Evenimente



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite