CCR a respins, cu unanimitate, Ordonanţa de urgenţă privind cumpărarea cartelelor prepay doar cu buletinul

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Actul normativ a fost declarat neconstituţional ”în ansamblul său”.
Actul normativ a fost declarat neconstituţional ”în ansamblul său”.

Curtea Constituţională (CCR) a declarat, cu unanimitate de voturi, neconstituţională ordonanţa de urgenţă adoptată anul trecut de Guvernul Dăncilă, prin care s-a introdus prevederea ca vânzarea cartelelor de telefon prepay să fie posibilă doar cu buletinul.

Actul normativ a fost declarat neconstituţional „în ansamblul său”.

Sesizarea a fost depusă la CCR de către Avocatul Poporului, Renate Weber, care a reclamat că OUG-ul „afectează drepturile, libertăţile şi îndatoririle cetăţeneşti”.

Potrivit comunicatului de presă prin care Curtea a anunţat respingerea ordonanţei de urgenţă, unul dintre motivele deciziei a fost că Executivul nu a precizat situaţia extraordinară care făcea necesară ordonanţa.

„Guvernul nu a motivat în cuprinsul actului normativ criticat situația extraordinară a cărei reglementare nu putea fi amânată și nici urgența reglementării, limitându-se la a justifica oportunitatea și necesitatea reglementărilor, aspecte care nu se circumscriu criteriilor de constituționalitate prevăzute de art.115 alin.(4) din Constituție, așa cum acestea au fost dezvoltate în jurisprudența constantă a Curții Constituționale”, arată CCR.

Totodată, CCR precizează că principala modificare a OUG 111/2000 - cea referitoare la achiziţionarea serviciilor de telefonie destinate publicului la puncte mobile pentru care plata se face în avans - a fost amânată deja de două ori.

Prin urmare, susţine Curtea, asta "dovedeşte inexistentă urgenţei reglementării".

”Mai mult, Curtea a constatat că principala modificare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.111/2000 adusă prin actul supus controlului de constituționalitate, respectiv cea referitoare la achiziționarea serviciilor de telefonie destinate publicului la puncte mobile pentru care plata se face în avans, a fost amânată de două ori, mai întâi până la 31 decembrie 2019, apoi până la 31 martie 2020, în condițiile în care Ordonanța de urgență a Guvernului nr.62/2019 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, în data de 3 septembrie 2019, fapt care dovedește inexistența urgenței reglementării”, se mai arată în comunicatul transmis de CCR.

Decizia CCR este definitivă şi general obligatorie.

Ordonanţa a fost atacată la CCR de către Avocatul Poporului

În 2014, o Lege care viza identificarea utilizatorilor de cartele telefonice preplătite şi a utilizatorilor de reţele Wi-Fi a fost declarată neconstituţională. Judecătorii Curţii CCR au considerat atunci că modul în care sunt protejate datele personale ale utilizatorilor nu este unul suficient de sigur.

Pe 12 septembrie anul trecut, Avocatul Poporului a anunţa că a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a OUG 62/2019 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului 34/2008 privind organizarea şi funcţionarea Sistemul naţional unic pentru apeluri de urgenţă şi comunicaţiile electronice.

„Avocatul Poporului a sesizat Curtea Constituţională a României cu excepţia de neconstituţionalitate a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului 62/2019 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului 34/2008 privind organizarea şi funcţionarea Sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă şi pentru completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice. Avocatul Poporului constată, între altele, că OUG 62/2019 afectează drepturi, libertăţi şi îndatoriri cetăţeneşti. Avocatul Poporului apreciază că se impune din partea legiuitorului delegat un spor de rigoare în motivarea urgenţei, a dovedirii existenţei unei situaţii extraordinare, cu respectarea principiului proporţionalităţii restrângerii exerciţiului drepturilor afectate şi a jurisprudenţei Curţii Constituţionale, exigenţe pe care actul normativ criticat nu le întruneşte”, se anunţa într-un comunicat al instituţiei.

Potrivit sursei citate, argumentele utilizate în preambulul actului normativ nu sunt de natură să justifice situaţia extraordinară şi nici urgenţa unui act normativ care, reglementând obligativitatea colectării datelor cu caracter personal şi a stocării pe un termen nedefinit a acestora, limitează drastic exercitarea dreptului la viaţă intimă, familială şi privată.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite