Cât pierd firmele europene din cauza vulcanului din Islanda

La iniţiativa preoţilor, credincioşii s-au rugat ieri ca norul vulcanic să plece de pe cerul României.Pierderile financiare înregistrate în România şi restul Europei din cauza norului vulcanic devin mai mari, pe zi ce trece. Cele mai afectate companii sunt cele aeriene şi de turism.

Ştiri pe aceeaşi temă

Populaţie panicată, călători blocaţi zile întregi pe aeroporturi şi pierderi financiare de ordinul sutelor de milioane de dolari pe zi înregistrate de companiile aeriene şi operatorii din turism.

Mai citeşte şi:

63.000 de zboruri anulate în Europa

Numai transportatorii rutieri şi cei feroviari ar vrea ca norul de cenuşă să nu mai plece, pentru că afacerile lor cresc, în aceste zile, nesperat de mult. La rândul lor, cei care deţin hoteluri, moteluri sau alte facilităţi de cazare pe lângă aeroporturi sunt avantajaţi, cel puţin momentan, gradul de ocupare al acestora tinzând spre 100%.

Este un profit de moment, pentru că aceiaşi hotelieri au pierdut rezervările făcute pentru zilele următoare şi care au fost anulate din cauza aceluiaşi nor.

Cei mai greu loviţi de necazul cenuşiu sunt turiştii şi oamenii de afaceri care aveau programate deplasări pe distanţe lungi. Aceştia sunt nevoiţi ori să piardă zile întregi pe drum (cu autocarul sau cu trenul), ori să-şi amâne pur şi simplu călătoria.

Compromisul agenţiilor de turism

Agenţiile de turism vor să reprogrameze vacanţele anulate, în loc să returneze banii turiştilor afectaţi de norul vulcanic. „Varianta returnării banilor este, de cele mai multe ori, imposibilă", spun reprezentanţii tour-operatorilor.

„În cazurile în care o reprogramare a sejururilor nu este posibilă, turiştii vor restitui banii. Mai complicat este cazul în care turistul şi-a cumpărat, alături de biletul de avion, şi cazare un hotel din străinătate, pentru că hotelierii nu acceptă, în general, să restituie banii, ci vor să reprogrameze vacanţa", afirmă Traian Bădulescu, purtătorul de cuvânt al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism.

De cealaltă parte, operatorii aerieni mizează şi ei tot pe reprogramarea zborurilor, în locul restituirii banilor către pasageri. „Unii pasageri au rămas acasă, alţii au plecat cu mijloace de transport alternativ, însă majoritatea celor afectaţi aşteaptă să-şi reprogrameze zborurile", spun reprezentanţii companiilor aeriene.

Tarom oferă pasagerilor afectaţi posibilitatea de a reprograma călătoria sau de a recupera integral contravaloarea biletului de avion. Însă majoritatea pasagerilor au preferat reprogramarea zborurilor. De la începutul acestei situaţii de urgenţă, respectiv din data de 16 aprilie, au fost anulate peste 100 de zboruri Tarom, afectând peste 15.600 de pasageri, au arătat reprezentanţii Tarom.

Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Marin Anton, estimează că pierderile fiecărui aeroport în parte, din Bucureşti şi din ţară, sunt în jur de 150.000 de euro pe zi.



Mai multe trenuri şi autocare

Pentru turiştii români care se găsesc în străinătate, operatorii români de transport rutier de persoane dau asigurări că vor suplimenta cursele spre România, pentru a acoperi toate cererile formulate de români în acest sens.

Nu în ultimul rând, birourile de turism ale României din străinătate se găsesc la dispoziţia turiştilor români care caută soluţii pentru a reveni acasă, urmând să le furnizeze acestora informaţii utile legate de oportunităţi de cazare sau de transport.

De asemenea, CFR Călători a suplimentat numărul de vagoane şi chiar garnituri, atât pe rutele interne, cât şi pe cele internaţionale.

Curieratul încă mai merge

Reprezentanţii companiilor de curierat rapid spun că norul de cenuşă nu le-a afectat deocamdată afacerile, şi asta pentru că spaţiul aerian al României a fost închis mai târziu.

„Serviciul nostru de curierat rapid aerian a funcţionat vineri la capacitate normală. Sorin Ghinescu, directorul de marketing al Pegasus, spune că valoarea serviciului de transport aerian reprezintă 30%, adică două milioane de lei pe an, din transportul intern al companiei.

Cât pierd firmele europene

Domeniu Pierderi

Companii aeriene   200 mil. dolari pe zi

Aeroporturi 150.000 de euro pe zi

Importatori  1 mil. de euro pe zi

Agenţii de turism   1,5-3 mil. euro pe zi

Informaţii utile

Telefonul verde - 0800 868 282 - poate fi apelat, în orice zi a săptămânii, între orele 8.00 şi 24.00.

CFR Călători: Puteţi solicita informaţii despre circulaţia trenurilor la staţiile şi agenţiile CFR, la telefon 021/9521 pentru trenurile de pe rutele interne, la telefon 021/319 95 65/ interior 134.608 sau 134.615 (casa internaţională staţia Bucureşti Nord) pentru trenurile internaţionale sau puteţi accesa site-ul www.cfrcalatori.ro .

Rutier: site-urile specializate în transporturile cu autocarul sau microbuzul (de exemplu, atlassib.ro, eurolines.ro sau autogari.ro) oferă informaţii complete.

Norul vulcanic, subiect de predici

Sute de preoţi şi credincioşi din toată ţara s-au rugat ieri ca norul de cenuşă vulcanică să treacă peste toate popoarele fără să le pună în pericol. „Am văzut la televizor acel nor ameninţător şi daunele pe care le provoacă. Mă rog ca Dumnezeu să ne ajute să scăpăm de acest nor de cenuşă, şi mai ales, să nu ne dăuneze nouă şi copiilor noştri", a declarat preotul Vladimir Ungureanu din satul Şovarna, judeţul Mehedinţi.

Erupţia din păcat

Şi în judeţul Dolj enoriaşii au avut parte de rugăciuni care să-i ferească de norul violet. „Citirăm o rugăciune pentru buna întocmire a văzduhului. Trebuie să ridicăm rugi aprinse şi din tot sufletul, mai ales în aceste momente grele pentru oameni, cu aceste erupţii de vulcani", a precizat preotul Constantin Popescu, din satul doljean Boureni. ÎPS Teodosie, arhiepiscopul Tomisului, consideră că păcatele oamenilor ar putea fi cauza erupţiei din Islanda.

„Ne-am rugat să fim feriţi cu toţii de Rău, pentru că orice rău apare pe Pământ din cauza noastră, chiar şi erupţia acelui vulcan din Islanda. Pământul a fost blestemat din cauza păcatelor noastre, aşa cum îi spune Dumnezeu lui Adam", a spus arhiepiscopul.

În Baia Mare, cea mai mare comunitate de credincioşi care s-a rugat pentru protecţia supremă a fost cea a penticostalilor. „Împreună cu credincioşii penticostali din oraş, ne-am rugat zi de zi, de miercuri, ore în şir, la Tatăl nostru, ca să alunge norul de cenuşă în adâncul Mării Uitării, fără drept de întoarcere", a declarat predicatorul penticostal Ioan Balazs.

Preoţii îi îndeamnă pe enoriaşi la calm. „Ne-am rugat pentru ca Dumnezeu să nu îşi abată urgia asupra noastră. Norul vulcanic e la o înălţime mult prea mare pentru a putea provoca daune, asta trebuie să priceapă oamenii. Nu e un lucru rău să vorbeşti despre asta şi în biserică, dar preoţii trebuie să fie la curent cu ceea ce se întâmplă, pentru a calma credincioşii, nu pentru a-i alarma inutil", a spus preotul protopop greco-catolic al municipiului Baia Mare, Cristian Albu.

"Orice rău apare pe Pământ din cauza noastră, chiar şi erupţia acelui vulcan din Islanda. Pământul a fost blestemat din cauza păcatelor noastre, aşa cum îi spune Dumnezeu lui Adam."
ÎPS Teodosie
arhiepiscopul Tomisului

Sindromul „drobului de sare"

Panica oamenilor este definită de psihiatri ca fiind sindromul „drobului de sare". Psihiatrul Florin Tudose spune că „suntem un popor panicard, la cel mai mic eveniment intrăm în panică. Un exemplu foarte bun este această poveste cu norul de cenuşă. Românul a transformat toată povestea într-o tragedie, zici că vine sfârşitul lumii. Poporul român suferă de sindromul «drobului de sare»", explică Florin Tudose.

„Dacia", un tren numit dorinţă

Sute de români şi de străini s-au „bătut" ieri pentru un loc  în trenul internaţional 346 „Dacia", care a plecat din Gara de Nord, cu destinaţia finală Viena. Peronul 10, de pe care pleca garnitura, era plin de bagaje şi pasageri,  ieri, la ora 15.00, cu o oră înaintea plecării oficiale. Şeful de tren, Robu Năstase, a declarat că niciodată nu a  văzut o aşa de mare aglomeraţie în această garnitură, deşi lucrează de peste trei ani pe această rută.

Trenul internaţional „Dacia“, spre Viena, a fost ieri arhiplin

„Avem şase vagoane suplimentare, toate sunt pline", a explicat ceferistul. Potrivit programului, trenul pleacă din Bucureşti la ora 16.00, face o escală la Budapesta, de unde pleacă la ora 6.00, şi ajunge la Viena în jurul orei 9.00. Aproximativ 100 de călători erau ieri, în jurul orei 16.00,  la cozile de la cele două case de bilete internaţionale din Gara de Nord. Tichetele pentru trenul „Ister", care urma să plece la ora 19.10 pe ruta Bucureşti-Budapesta, erau epuizate. CFR Călători a suplimentat trenul „Ister"  cu trei vagoane, cel spre Sofia cu două vagoane  şi cu un singur vagon spre Thessaloniki. ; Ionel Stoica

Umbră peste continent

Activitatea vulcanului Eyjafjallajokull a crescut în intensitate, dar norul de cenuşă se ridica ieri la o altitudine de 5 kilometri, faţă de 11 kilometri în primele zile de după erupţie.

„Primim semnale contradictorii. Unele ne indică o scădere a activităţii, altele ne arată exact contrariul", explică Einar Kjartansson, geofizician la Institutul de Meteorologie din Islanda, citat de agenţia Reuters.

Impact economic

Momentan, nimeni nu poate spune cu certitudine când se va linişti vulcanul care a dat peste cap un întreg continent. Activitatea sa ar mai putea dura câteva zile sau câteva luni. Pagubele economice, resimţite deja de mai multe sectoare, se agravează de la o zi la alta.

Economiştii nu şi-au schimbat până acum predicţiile pentru creşterea economică a Europei, în speranţa că serviciile de transport aerian vor fi reluate săptămâna aceasta. Există însă şi un scenariu pesimist. Dacă norul de cenuşă persistă, creşterea PIB-ului în Europa ar putea fi afectată cu 1-2 procente, în condiţiile în care creşterea economică a Europei pe 2010 este estimată la 1-1,5%.

Transporturi

International Air Transport Association estimează că liniile aeriene pierd 200 de milioane de dolari pe zi din cauza restricţiilor de zbor. Companiile aeriene europene au început să ceară ajutor guvernamental, iar la nivelul Comisiei Europene se discută deja despre un pachet de sprijin similar cu cele destinate băncilor sau industriei auto.

 Compania germană Munich Re ar putea introduce, la cerere, poliţe de daune pentru anulări de zboruri din cauza unui vulcan, întrucât majoritatea companiilor de transport aerian nu sunt asigurate pentru astfel de situaţii.

Restricţiile de zbor în majoritatea ţărilor europene au fost prelungite cel puţin până astăzi. KLM, British Airways şi Lufthansa au efectuat teste de zbor. Cele 10 teste efectuate cu succes de Lufthansa au ridicat semne de întrebare privind necesitatea restricţiilor de zbor impuse de autorităţi.   

Alte sectoare afectate

Anularea a mii de zboruri zilnic a afectat deja transportul aerian de mărfuri, care asigură 40% din transportul de mărfuri şi bunuri la nivel mondial. Printre cei mai afectaţi sunt agricultorii din ţările africane sărace, a căror supravieţuire depinde în mare măsură de exportul de flori şi legume către pieţele europene.

Şi industria turismului ar putea suferi pierderi semnificative. Călătoriile aeriene şi turismul generează circa 5% din Produsul Intern Brut global, Europa fiind responsabilă pentru o treime din acest volum.



Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările