Cât va costa şi ce beneficii va aduce modernizarea avioanelor IAR-99

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Avion militar de tip IAR-99 Şoim FOTO Mediafax
Avion militar de tip IAR-99 Şoim FOTO Mediafax

Aproximativ 100 de milioane de euro va aloca Statul român pentru modernizarea aeronavelor de antrenament de tip IAR-99 aflate în dotarea Forţelor Aeriene Române. Este vorba de modernizarea avioanelor IAR-99 standard, dar şi de upgrade-ul avioanelor IAR-99 Şoim.

Concret, în primă fază, programul, care se va desfăşura la Uzina de Avioane Craiova, va avea o alocare bugetară de 60 de milioane de euro, dar ulterior se vor mai bugeta aproximativ 40 de milioane de euro. 

Conform experţilor militari, vechile avioane vor fi transformate în aparate moderne, cu tehnologie de ultimă generaţie, care vor putea fi folosite la antrenarea, în fază intermediară, a viitorilor piloţi români de F-16 Fighting Falcon. Şi asta pentru că, deşi este subsonic, după modificare, IAR-99 va avea o avionică aproape identică celei de pe aeronava de luptă americană.

Modernizarea avioanelor IAR-99 aduce mai multe beneficii Forţelor Aeriene Române. În primul rând, conform experţilor, se va oferi posibilitatea unei pregătiri mai solide a viitorilor piloţi de F-16 din Forţele Aeriene Române. Apoi, MApN va cheltui mai puţini bani pentru pregătirea acestora pentru că o oră de zbor a avionului IAR-99 este mult mai ieftină în comparaţie cu o oră de zbor a modelului F-16 Fighting Falcon. Conform experţilor, o oră de zbor cu avionul de luptă american costă între 7.000 şi 22.470 de dolari, în funcţie de misiune şi de varianta de aeronavă aleasă (un loc sau două locuri). În tot acest timp, o oră de zbor cu IAR-99 costă de cel puţin două ori mai puţin. 

Şcolarizarea piloţilor străini şi o eventuală ieşire pe piaţă

În plus, experţii militari mai susţin că mai pot exista unele oportunităţi. Concret, Forţele Aeriene Române vor putea pregăti pe aceste avioane viitorii piloţi de F-16 ai unor ţări aliate. Astfel, pe aceste avioane şi-ar putea face, contra cost, pregătirea intermediară piloţi din Bulgaria, de exemplu, ţară care a semnat un contract de cumpărare a opt aeronave de luptă americane. 

Mai mult, după lansarea variantei modernizate, va exista şi o aeronavă care va putea fi testată de reprezentanţii forţelor aeriene aliate (şi nu numai), care sunt în căutare de astfel de aparate de antrenament şi atac uşor. Concret, industria românească de profil ar putea specula masiva cerere de avioane militare de antrenament (aproximativ 3.000 de aparate) care se înregistrează în prezent. Astfel, forţele aeriene din ţări ca Algeria, Angola, Armenia, Bangladesh, Belarus, Bulgaria, Cambodgia, Cuba, Republica Cehă, Egipt, Guineea Ecuatorială, Estonia, Etiopia, Kazahstan, Kârgâzstan, Libia, Lituania, Mozambic, Nigeria, Slovacia, Sudanul de Sud, Siria, Thailanda, Tunisia, Turkmenistan, Uganda, Ucraina şi Vietnam au în vedere achiziţionarea de astfel de aeronave. 

Blocat de un contract suspect

Programul de aducere a avionului IAR-99 la standardul Super Şoim a fost blocat anul trecut, în luna iulie, în urma unui scandal în care protagonist a fost directorul de atunci, Dragoş Sandu, care a şi fost obligat să demisioneze. Totul s-a întâmplat după ce au apărut mai multe informaţii cu privire la legăturile „necuvenite” ale lui Sandu cu firma canadiană CMC Electronics, a cărei filială din Illinois (SUA) a câştigat contractul privind modernizarea avioanelor IAR-99. Concret, Dragoş Sandu colaborase în trecut la respectiva companie, motiv pentru care Ministerul Economiei a blocat licitaţia. 

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite