Avioanele militare IAR-99 intră în modernizare. Piloţii de F16 vor avea pe ce să se antreneze

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Avion militar de tip IAR-99 Soim FOTO Mediafax
Avion militar de tip IAR-99 Soim FOTO Mediafax

Direcţia generală pentru armamente din cadrul MApN a transmis miercuri, 20 mai, către Avioane Craiova S.A., invitaţia de participare la procedura de atribuire prin negociere fără publicare prealabilă a unui anunţ de participare, organizată în vederea atribuirii contractului de furnizare a produsului „Revitalizarea şi modernizarea a 10 aeronave IAR-99 Standard din dotarea Ministerului Apărării Naţionale în configuraţia IAR-99 SM”.

Procesul de aducere a avionului şcoală IAR 99 la standardul Super Şoim (configuraţia SM) a fost serios întârziat, cu toate că finanţarea există, iar beneficiile programului vin pe mai multe planuri: am avea piloţi de F-16 mai bine şi mai ieftin pregătiţi, iar după o relansare a producţiei am putea accesa o parte din cererea externă de mii de astfel de aparate de antrenament.

Deşi face parte dintr-un program esenţial de înzestrare aprobat de Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, varianta modernizată a IAR 99 a întârziat să apară şi a pus beţe în roate programului de pregătire a piloţilor români de F-16. Aparatul este considerat de militari ca fiind esenţial pentru antrenarea piloţilor români pentru că va avea o avionică asemănătoare cu cea a avioanelor de lupta F-16, iar orele de zbor pentru pregătirea primară ar fi mult mai ieftine. 

În plus, cu anunţata variantă moderinizată a aeronavei IAR 99, denumită Super Şoim, industria aeronautică din România  ar putea specula o uriaşă cerere de avioane militare de antrenament şi atac la sol care este aşteptată să apară în perioada imediat urmîtoare, forţele aeriene din mai multe ţări fiind gata să cumpere 3.000 de astfel de aparate. Concret, este vorba de operatori militari din ţări ca Algeria, Angola, Armenia, Bangladesh, Belarus, Bulgaria, Cambodgia, Cuba, Republica Cehă, Egipt, Guineea Ecuatorială, Estonia, Etiopia, Kazahstan, Kârgâzstan, Libia , Lituania, Mozambic, Nigeria, Slovacia, Sudanul de Sud, Siria, Thailanda, Tunisia, Turkmenistan, Uganda, Ucraina şi Vietnam care au în vedere achiziţionarea de astfel de aeronave. 

Legăturile „necuvenite” ale fostului director

Programul de aducere a avionului IAR 99 la standardul Super Şoim a fost blocat anul trecut, în luna iulie, în urma unui scandal în care protagonist a fost directorul de atunci, Dragoş Sandu, care a şi fost obligat să demisioneze. Totul s-a întâmplat după ce au apărut mai multe informaţii cu privire la legăturile „necuvenite” ale lui Sandu cu firma canadiană CMC Electronics, a cărei filială din Illinois (SUA) a câştigat contractul privind modernizarea avioanelor IAR 99. Concret, Dragoş Sandu colaborase în trecut la respectiva companie, motiv pentru care Ministerul Economiei a blocat licitaţia şi a demarat o anchetă, ale cărei rezultate încă se lasă aşteptate. 

De atunci programul nu a mai fost repornit, cu toate că Ministerul Economiei a comunicat, la un moment dat, că a alocat Societăţii Avioane Craiova S.A suma totală de 6,5 milioane lei pentru achiziţionarea unor utilaje necesare procesului de modernizare a avioanelor.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite