Autostrăduţa de un miliard de euro

Autostrăduţa de  un miliard de euro

Anul acesta, Bechtel a lucrat la tronsonul de 10 kilometri din Turda şi Câmpia Turzii

Constructorii Autostrăzii Transilvania au cheltuit jumătate din cele 2,2 miliarde de euro, costul estimat la începerea lucrărilor, în 2004. Şi n-au asfaltat decât 52,5 kilometri de şosea. Din cei 415 kilometri cât ar urma să măsoare A3 au fost daţi în circulaţie 42,5 kilometri, iar în această săptămână au fost finalizaţi alţi 10 kilometri.

Ştiri pe aceeaşi temă

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a cheltuit până în prezent pentru proiectul „Autostrada Transilvania" 1,13 miliarde de euro, potrivit unei informări oficiale a instituţiei. Totalul reprezintă jumătate din întreg costul proiectului estimat, la începerea lucrărilor în 2004, la 2,2 miliarde de euro. Din cei 415 kilometri cât ar urma să măsoare Autostrada Transilvania, Braşov - Borş, au fost inauguraţi 42,5 kilometri pe secţiunea Gilău - Turda, inauguraţi la 1 decembrie 2009. În cursul acestei săptămâni vor fi finalizate şi lucrările de amenajare a altor 10 kilometri dintre Turda şi Câmpia Turzii. Aceştia vor fi deschişi circulaţiei din noiembrie, urmând ca astfel autostrada să devină tranzitabilă pe întreg tronsonul 2B, Câmpia Turzii - Gilău. VEZI AICI cum a crescut preţul unui metru pătrat de teren pe Autostrada Vestului de 4.000 de ori

Citiţi şi:

Autostrăduţa de un miliard de euro

Lucrările la autostrada Arad-Timișoara au fost suspendate din cauza unor datorii

Berceanu: Până la sfârşitul lui 2010 vor fi finalizaţi 41,5 km de autostradă

Un kilometru din centura Clujului, cât unul de autostradă: 12 milioane de euro

Iaşi: Fără bani de centură, dar cu şosea aeriană (FOTO)

Record de costuri pe kilometru

Cei 42 de kilometri finalizaţi ai Autostrăzii Transilvania („A3", conform denumirii oficiale) dintre Gilău şi Turda, inauguraţi la 1 decembrie 2009, au costat statul român peste 500 de milioane de euro. În medie, preţul unui kilometru din secţiunea finalizată din A3 s-a ridicat la 12 milioane de euro, cu toate că în momentul semnării contractului dintre statul român şi compania americană Bechtel, în 2004, costul convenit depăşea cu puţin 5,3 milioane de euro pe kilometru. Pe atunci, costul total al autostrăzii era calculat la 2,2 miliarde de euro. În comparaţie, Autostrada Albania-Kosovo a costat 8,2 milioane de euro pe kilometru, iar Autostrada Zagreb - Split a ajuns la 6 milioane de euro pe kilometru. Aceasta în condiţiile în care relieful pe care s-a construit este asemănător cu cel pe care se realizează Autostrada Transilvania.

Tronsonul 2B, finalizat

Anul acesta, Bechtel a lucrat la tronsonul de 10 kilometri din Turda şi Câmpia Turzii. Lucrările au costat 120 de milioane de euro, din care Guvernul a plătit 30 de milioane de euro. Cu restul de 90 de milioane de euro, statul a rămas dator către Bechtel.

Purtătorul de cuvânt al Bechtel, Bogdan Sgârcitu, a declarat, ieri, că sectorul Turda - Câmpia Turzii al tronsonului 2B se află în faza ultimelor finisări şi se aşteaptă doar decizia Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) cu privire la stabilirea datei inaugurării. Predarea tronsonului se va realiza în cursul zilelor de 31 octombrie - 1 noiembrie, când cei 10 kilometri ar putea fi deschişi circulaţiei. Odată cu această inaugurare, va fi finalizat tronsonul 2B, de 52 de kilometri, dintre Gilău şi Câmpia Turzii.

„Timpul de parcurgere a distanţei dintre Gilău şi Câmpia Turzii este scurtat la jumătate, astfel cei 52 de kilometri de autostradă ar putea fi parcurşi în aproximativ o jumătate de oră", afirmă Daniel Pogăcean, lucrător în cadrul Biroului de Comunicare al Bechtel.

„Sunt depăşite limitele economicului"

Liviu Voinea, directorul executiv al Grupului de Economie Aplicată, a declarat pentru „Adevărul" că nu vede cum ar putea fi recuperaţi banii vreodată. „Acest contract (dintre CNADNR şi Bechtel - n.r.) este unul care depăşeşte limitele zonei economice. În general, în România se fac investiţii publice în lucruri despre care nu se ştie nimic", este de părere specialistul. Voinea mai spune că pentru toate marile proiecte s-ar impune auditarea independentă şi eliminarea surselor de scurgere a banilor.

Preţuri medii pe kilometru ale autostrăzilor în Europa
Autostrada Transilvania – preţ mediu 13 milioane de euro/km - străbate zone deluroase
Autostrada Munchen – Salzburg (Germania – Austria) – preţ mediu 20 mil. euro/km -  străbate zone deluroase     
 Autostrada Atiki – Odos (Grecia)- preţ mediu 19,9 milioane de euro -    străbate zone deluroase şi muntoase
Autostrada Albania-Kosovo preţ mediu - 8,2 milioane de euro străbate zone deluroase şi muntoase
Autostrada Zagreb – Split (Croaţia) preţ mediu 6 milioane de euro/km străbate zone deşuroase şi muntoase    

  • Timişoara: Om bogat, om sărac pe Autostrada Vestului
  • Timişoara: Săracii satului au ajuns îmbogăţiţii autostrăzii
  • Timişoara: Preţul unui metru pătrat de teren pe Autostrada Vestului a crescut de 4.000 de ori
  • Timişoara: Îmbogăţit de autostradă, şi-a salvat casa veche de 40 de an
  • Timişoara: VIDEO Autostrada Timişoara-Arad dezgroapă neputinţa arheologilor



  • Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

    citeste totul despre: