Atentat la siguranţa feroviară. Cum sunt transformate mărfarele în bombe pe roţi prin ordin al ministrului Transporturilor

Atentat la siguranţa feroviară. Cum sunt transformate mărfarele în bombe pe roţi prin ordin al ministrului Transporturilor

Mecanici de tren spun că noile măsuri măresc riscul de accident

Recentul ordin al ministrului Transporturilor conform căruia trenurile de marfă vor fi deservite doar de către mecanicul de locomotivă, fără ajutor sau şef de tren, publicat recent în Monitorul Oficial, reprezintă un atentat la siguranţa circulaţiei.

Ştiri pe aceeaşi temă

Acesta este semnalul de alarmă tras de Iulian Măntescu, liderul Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă. „Să nu uite lumea ce s-a întâmplat anul trecut la Cârcea, unde un mecanic al unui operator privat nu a respectat reglementările în vigoare, a izolat instalaţiile de siguranţă, a băut în timp ce  conducea trenul şi, fiind singur în cabină, a adormit şi a intrat pe o linie închisă. Se putea produce o catastrofă de proporţii pentru că trenul respectiv mai avea numai 20 de secunde până se intersecta cu o garnitură de pasageri“, aminteşte Măntescu.

Locomotivele sunt şi din anii ’50

Liderul Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă e explicat pentru „Adevărul“ de ce măsura luată de fostul ministru Lucian Şova, chiar înainte de plecarea de la Ministerul Transporturilor, este extrem de periculoasă pentru siguranţa circulaţiei. 

„În România, operatorii privaţi de pe căile ferate au material rulant învechit. Cu două excepţii, DB şi OBB, care sunt entităţi deţinute de companiile de căi ferate de stat din Germania şi Austria. 
Restul folosesc material rulant extrem de îmbătrânit, unele locomotive fiind din anii ’50. De aici şi pericolul pentru că pot apărea oricând defecţiuni. Până acum în trenurile de marfă erau doi agenţi: mecanicul, plus încă un alt agent, care poate fi mecanicul ajutor, un şef de tren sau un alt agent care poate îndeplini şi funcţia de şef de tren. Acest al doilea agent îl ajuta pe mecanic să rezolve problema provocată de defecţiunile care apar tot mai des pe aceste locomotive“, arată liderul de sindicat.

Reprezentantul mecanicilor de locomotivă spune că, pe lângă materialul rulant învechit, pericolul mai apare pentru că nu s-a făcut nimic pentru îndeplinirea condiţiilor de siguranţă a circulaţiei. 

„Companiile au făcut lobby pentru promovarea acestui ordin, dar nu au întreprins nimic pentru creşterea siguranţei. Fac totul pentru maximizarea profitului“, spune Iulian Măntescu.

Nu s-a investit în echipante de siguranţă

Acesta a explicat că recentul ordin a fost conceput după modelul european, dar emiterea acestuia nu a fost precedată de luarea unor măsuri pentru creşterea siguranţei circulaţiei. 
„În Europa există ţări în care se circulă cu un singur om pe garnitură. Dar acolo a fost implementat un sistem de balizaj pe calea de rulare care comunică tot timpul cu echipamentele locomotivei. În caz de pericol, o defecţiune a locomotivei sau o problemă de sănătate a mecanicului, sistemul sesizează lipsa de răspuns a garniturii cu pricina, mută semnalele pe roşu şi frânează automat trenul. Siguranţa circulaţiei nu este pusă în pericol. Eu aştept să apară prima tragedie cauzată de această măsură pentru a depune plângere penală împotriva  fostului ministrul al Transporturilor, Lucian Şova“, spune Iulian Măntescu.  

Mecanici formaţi în trei luni

Expertul atrage atenţia că, pe lângă acest ordin, se mai încearcă implementarea unei măsuri care, la fel, va atenta la siguranţa circulaţiei pe căile ferate. Până acum, un mecanic de locomotivă era format în aproximativ trei ani. Era vorba de şase luni de cursuri urmate de un an de operare ca ajutor de mecanic. Apoi urmau 9 luni de şcoală de mecanici, cu stagii pe diverse locomotive, fiecare etapă de acest fel fiind finalizată cu câte un examen pentru a primi dreptul  de a conduce fiecare tip de material rulant. „Acum, cum nu mai există ajutorul de mecanic, de la peste doi ani de şcoală totul se reduce la 9 luni şi, mai grav, se intenţionează micşorarea acestei perioade la numai 3 luni“, mai spune Iulian Măntescu.

Trei sferturi din calea de rulare, un pericol pentru circulaţie

Ordinul dat de Şova vine în contextul în care un raport întocmit de Ministerul Transporturilor la cererea comisiei de specialitate din Camera Deputaţilor arată starea catastrofală a infrastructurii CFR, siguranţa traficului fiind serios pusă în pericol. Astfel, din totalul celor 13.680 kilometri de linie de cale ferată, 9.908 kilometri nu mai oferă siguranţă , zone în care, cel mai probabil, se circulă cu mari restricţii de viteză. Procentul de linie degradată este de 72,4%.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: