Aşa Inspectori şcolari, aşa elevi! Cum şi de ce au rămas jumătate din posturile de Inspectori şcolari neocupate

0
Publicat:
Ultima actualizare:

După boicotarea concursurilor pentru ocuparea funcţiilor de conducere în inspectoratele şcolare, mai mult de jumătate din candidaţii care au decis până la urmă să susţină aceste examene au picat.

Astfel, în acest moment, doar cinci inspectorate judeţene au toate posturile de conducere ocupate legal. Asta pentru că, anul acesta, a fost pentru prima oară în ultimii opt ani când s-au organizat concursuri pentru posturile de conducere din inspectoratele şcolare, până acum inspectorii fiind numiţi din pixul ministrului Educaţiei.

Rezultatul a fost că jumătate din cei care şi-ar fi dorit aceste fotolii au boicotat concursul retrăgându-se pe ultima sută de metri şi, dintre cei rămaşi, mai mult de jumătate au picat examenele. Concret, acum doar în judeţele Călăraşi, Cluj, Dâmboviţa, Tulcea şi Sălaj echipele manageriale sunt complete aşa cum cere legea. La polul opus se situează judeţele Arad, Bacău, Harghita, Olt şi Vaslui, unde niciun candidat nu a reuşit să promoveze concursurile desfăşurate în perioada 11 martie – 19 mai. Următorul concurs este cel pentru ocuparea funcţiilor de inspectori şcolari, ce se desfăşoară în perioada
20 mai - 7 iunie.

SECRETAR DE STAT: „SE OBIŞNUISERĂ FĂRĂ CONCURS“

Contactat de "Adevărul", secretarul de stat din preuniversitar, Vasile Şalaru, a explicat că în aceste condiţii, la sfârşitul lunii iulie se vor organiza noi concursuri pentru funcţiile de inspectori şcolari generali, în judeţele unde nu s-au ocupat aceste posturi. "Până atunci, rămân în funcţie cei care sunt pe posturi momentan, pentru că nu-i putem schimba în perioada evaluărilor şi examenelor naţionale", a spus Şalaru. El a adăugat că dacă nici la a doua încercare nu se ocupă funcţiile, anul acesta cel mai probabil nu vor mai apuca să organizeze concursurile şi a treia oară, iar ministrul Educaţiei va fi nevoit să numească inspectorii prin delegaţie.

Şalaru apreciază că rezultatul concursurilor arată că lumea se obişnuise ca acestea să nu se mai organizeze. "Noi dorim depolitizarea sistemul şi singurul criteriu de care am ţinut cont a fost competenţa candidaţilor", a dat asigurări secretarul de stat din Ministerul Educaţiei. În ceea ce priveşte concursurile pentru ocuarea funcţiilor de directori de şcoli, Şalaru spune că va înainta ministrului Educaţiei Sorin Cămpeanu, propunerea ca acestea să fie organizate pe 10 octombrie.

Liderii de sindicat spun că mulţi au picat testul scris de legislaţie. "Cei mai mulţi au picat la testul scris de la legislaţie. Concursul a fost corect organizat, am avut observatori în teren care nu au avut nimic negativ de raportat. Sper că şi concursul pentru directori să fie la fel de bine organizat. Cine nu are în spate o carieră didactică profesională deosebită şi calităţi morale nu are ce căuta într-o funcţie de conducere", a spus Simion Hăncescu, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI).

La rândul său, Marius Nistor, liderul celuilalt mare sindicat din Educaţie, "Spiru Haret", spune că o parte din candidaţi s-au retras în momentul în care şi-au dat seama că nu pot întruni punctajul minim. "Concursul a fost făcut pe baza unei metodologii stricte redactată pe vremea ministrului Daniel Funeriu, care nu avantajează pe cineva. Trebuie remarcat că Ministerul Educaţiei şi-a asumat responsabilitatea organizării unui concurs şi că un număr important de persoane, care au ocupat posturile prin delegaţie până acum, şi-au dat seama că nu sunt pregătiţi să obţină nota de trecere şi s-au retras", a spus Nistor. El mai este de părere că metodologia ar trebui regândită vizavi de conţinutul programelor pe care trebuie să le pregătească candidaţii, să nu se mai concetreze atât de mult pe teorie managementului educaţional.

Cum ar trebui schimbat concursul

Contactată de "Adevărul", Diana Melnic, unul dintre inspectorii generali adjuncţi care au câştigat concursul în Bucureşti, în urma unei contestaţii, a explicat că ar fi totuşi câteva lucruri de îmbunătăţit la organizarea acestor concursuri. "Concursul a fost foarte dificil prin prisma întrebărilor de la testul grilă, au fost extrem de amănunţite şi diferenţa dintre varianta corectă şi cea incorectă era foarte mică. De asemenea, numărul de 10 întrebări mi se pare extrem de limitat pentru a verifica cunoştinţele unui manager la nivelul acesta. Cred că testul ar trebui să aibă minimum 20-25 întrebări. De asemenea, există o probă la CV unde fracţionarea punctajului nu este cunoscută, iar cel care depune dosarul nu ştie clar câte piese (documente adiţionale) să depună la CV-ul respectiv", a spus Menlic. Ea mai spune că o altă problemă ar fi faptul că acest concurs e organizat primăvara, perioada când inspectoratele şcolare sunt cele mai ocupate şi că ar trebui organizat în primul semestru.

Expertul în Educaţie Marian Staş salută reluarea concursurilor şcolare, însă are o obiecţie de făcut. "Inspectoratele şcolare constituie, în fapt, obstacolul principal în calea descentralizării reale a învăţământului preuniversitar şi ar trebui desfiinţate. Inspecţia şcolară şi instituţională poate fi realizată doar de furnizorii acreditaţi, înscrişi în Registrul gestionat de Parlamentul României, prin comisiile de specialitate", este de părere Staş.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite