FOTO UPDATE Accident Muntenegru. Mărturie din autocarul groazei: „Când m-am trezit l-am văzut pe domnul Arafat lângă mine... am crezut că visez“

Victimele accidentului din Muntenegru internate încă în spitale din Capitală se simt mai bine. Multe dintre ele vor fi externate în cursul zilei de vineri, spun medicii. În plus, poliţiştii muntenegreni susţin că datele din "cutia neagră" a autocarului arată că la ieşirea din tunel acesta circula cu 80 de km la oră. Una dintre victime însă susţine că pe pod era un grup de copii şi că în acea zonă era imposibil să se poată circula cu 80 km/oră.

Gheorghiţa Niţufostă profesoară de matematică,  una dintre turistele accidentate în Muntenegru, şi care acum se află internată în spitalul Bagdasar Arseni, a povestit vineri momentele prin care a trecut săptămâna trecută când autocarul s-a prăbuşit în prăpastie. Femeia îşi aminteşte că se afla pe locurile din spate ale autocarului, iar la ieşirea din tunel a văzut un grup de copii.

"Eu stăteam pe locul 48-49, cam aşa, în spate. Coboram pe o pantă şi trebuia să o luăm la dreapta pe un pod despre care îmi povestise ghidul şi eram tare curioasă să-l văd. Plouase înainte, era mâzgă pe jos şi când a luat dreapta am văzut vreo 3-4 tineri cu rucsacurile în spate şi în mintea mea era ce va face acum şoferul, cum va ocoli copii ăia care erau nevinovaţi în fond. Bănuiesc că şi şoferul a încercat să îi ocolească, ce s-a întâmplat nu ştiu. Ştiu doar că a virat la dreapta, am auzit trosnitura, am văzut botul autocarului ieşind în afara podului, şi s-a rupt filmul. Am simţit o izbitură puternică în spate. Cât a durat, nu ştiu.", a povestit victima.

A căzut în pom ca în fotoliu

Gheorghiţa Niţu îşi aminteşte că atunci când s-a trezit se afla într-un pom şi era înconjurată de haos.

"M-am trezit în nişte tufişuri. Eu şedeam acolo printre trei crengi, asta trebuie să fie un miracol de la Dumnezeu, printre trei crengi că aşa am venit pe pom, am rămas sprijinită cu picioarele printre ele iar spatele meu pe o creangă. În faţa, în autocar, a stat o familie care avea nişte perniţe de călătorie, nu vă exagerez, dar perniţele acelea de călătorie erau în spatele meu. Simţeam ceva cald, nici nu mi-am dat seama ce, şi când am dat cu mână am văzut că eram toată plină de sânge pe toată faţa şi m-am şters cu o pernuţă din aia. Eu stătea ca pe fotoliu acolo. Nu mi-am explicat niciodată cum s-a întâmplat chestia asta. Când m-am uitat aşa deasupra, undeva sus, la 25-30 de metri, era lume speriată, mirată, care se uita în jos la noi. Şi apoi m-am uitat, primul lucru a fost aşa, era panta foarte, foarte abruptă, era peste 75 de grade de la pilon în jos şi pomi crescuţi pe pantă. Şi cum ne-a proiectat de acolo, fiecare şi-a ales pomul cum s-ar spune. Şi la pod era un promontoriu ieşit puţin din stâncă. Eu cred că toţi care sunt salvaţi sunt cei care au rămas aici în pom şi care au rămas pe promontoriul acesta. Când m-am uitat în jurul meu, mi-am căutat colega cu care eram plecată. Era la doi metri mai jos de mine, pe promontoriul acela. Am întrebat-o „Olga, cum te simţi?” şi ea mi-a zis „nu pot să respir, cred că mi-am rup o coastă, dar în rest nu ştiu ce mai am. Au început apoi imediat să se audă sirenele, s-au mişcat foarte, foarte repede şi au venit cu drujbe. De unde au avut drujbe şi cum au apărat aşa, că nu cred a durat 5-10 minute, şi au început să taie cu drujbele crengile pomilor ca să vină după noi", rememorează victima.

Oamenii de rând au făcut cordon viu de sus până jos ca să ne scoată

Femeia se consideră cea mai norocoasă din autocar. "Sunt cea mai norocoasă din toată serie pentru că în afară de faptul că am nişte leziuni ale spatelui, şi nişte coaste fisurate şi traumatisme ale spatelui, îi mulţumesc lui Dumnezeu că nu am nicio fractură, nici la membre, nici interne, decât ce se vede aici la cap, unde am avut scalpul lovit. Am avut nevoie de câteva copci. Dar ce m-a uimit cel mai tare au fost oamenii care s-au mobilizat. Oameni necunoscuţi, turişti probabil care erau acolo, nici nu vă daţi seama cât de repede s-au adunat, s-au mobilizat, s-a făcut cordon viu de oameni, de acolo de sus până jos la noi unde eram şi pe tărgi, ne-au luat pe fiecare şi ne-au urcat direct la salvări" a povestit fosta profesoară.

Depre cum au fost trataţi de medicii muntenegreni şi despre cum au acţionat autorităţile române, fosta profesoară de matematică are numai cuvinte de laudă.

"Salvările erau sosite şi ne-au dus direct la spital. Cu perfuzii, cu tot. Eu sunt diabetică şi am avut grijă să le spun să nu îmi pună perfuzii cu glucoză. Şi acolo a fost o mobilizare la Muntenegru, ca un furnicar, dar fiecare îşi ştia locul lui şi ce are de făcut. Ne-au triat, ne-au dus la radiografii, la ecografii, la cusut, fiecare la ce avea nevoie. Foarte frumos am fost trataţi, foarte bine am fost îngrijiţi şi m-a şi uimit interesul statului român. Seara s-a întâmplat chestia asta şi dimineaţa la ora 9, eu l-am văzut pe domnul Raed Arafat lângă patul meu, dormeam. M-am şi speriat, am crezut că visez prima dată. Eu nu ştiu limba, nu mă înţelegeam cu personalul. Tot îmi spuneau „ok, ok”, dar eu nu ştiam despre ce este vorba. Şi dumnealui m-a asigurat că nu am fracturi, că am numai traumatism şi că totul va fi bine. Şi apoi, faptul cum s-au pus în mişcare, cum s-au organizat cu deplasarea noastră de acolo aici, cu avionul. Cum am fost preluaţi de acolo, cum am venit aici. Şi aici suntem extraordinar de bine îngrijiţi", spune Gheorghiţa Niţu.

Autocarul nu putea circula pe acolo cu 80 km/oră

Fosta profesoară susţine că autocarul nu putea să circule în acea zonă cu 80 de kilometri la oră aşa cum susţine presa muntenegreană.

"Nu cred că avea viteză, nici nu se putea merge cu 80 de kilometri pe oră pentru că erau curbe şi erau foarte periculoase. Era periculos cam cum este la noi pe Transfăgărăşan şi deci, logic, nu avea cum să prindă 80 de kilometri pe oră", mai arată femeia.

Cele patru paciente internate la Spitalul Bagdasar Arseni rămân în continuare la secţia de terapie intensivă, au anunţat reprezentanţii spitalului. Medicii spun că starea de sănătate a acestora este favorabilă, dar pentru siguranţă acestea vor mai fi ţinute şi în weekend la terapie intensivă.

"Este posibil ca luni să începem să externăm, dar până atunci nu se pune problema", au declarat reprezentanţii spitalului.

Şoferul autocarului nu avea avize medicale la firma care asigura transportul

Şoferul autocarului care s-a răsturnat în Muntenegru, George Ciobanu, nu avea contract de muncă la firma care asigura transportul, nici avize medicale şi psihologice, a declarat, vineri, Adrian Kritikos, inspector la Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR).

Inspectorul Adrian Kritikos a spus că imediat după producerea accidentului a fost în control la sediul firmei „Gregory Tour“, căreia îi aparţinea autocarul implicat în accident, iar patronul acesteia nu a putut prezenta contractul de muncă, avizul medical şi cel psihologic pentru George Ciobanu.

Patronul firmei avea opt şoferi angajaţi, dintre care şapte aveau acte în regulă, a precizat Adrian Kritikos. În urma verificărilor, inspectorul ISCTR a anunţat că s-au găsit mai multe nereguli, motiv pentru care patronul firmei Gregory Tour, Ştefan Grigore, a primit dublul amenzii maxime.

Au început externările

CInci dintre victimele accidentului care au fost internate la Spitalul Floreasca au fost externate vineri, potrivit purtătorului de cuvânt al spitalului, medicul Bogdan Opriţa.

Potrivit acestuia, trei răniţi sunt în continuare la terapie intensivă, dintre care unul se află în stare foarte gravă.

Veşti bune şi de la spitalul Universitar de unde doi bărbaţi şi o femeie au fost externaţi vineri. Alţi doi pacienţi sunt încă Terapie Intensivă, a declarat şi purtătorul de cuvânt al unităţii, dr. Leonard Grecescu.

Purtătorul de cuvânt al SUUB declara joi că doi dintre pacienţi, o femeie de 40 de ani şi un bărbat de 66 de ani, se află în comă, prognosticul fiind rezervat.

Pe de altă parte, Dana Safta, purtătorul de cuvânt al Spitalului Elias, a declarat în această dimineaţă că starea celor trei persoane internate în spital s-a ameliorat, asta după ce au primit şi asistenţă psihologică.

„Persoana care ieri era foarte afectată psihic, astăzi avea altă stare, era mai calmă. Vor mai continua să primească asistenţă psihologică dacă vor, chiar şi la domiciliu. Cea de la Terapie Intensivă a declarat că a fost infern. Pe ea soarta sau Dumnezeu a salvat-o pentru că rămas în copac, însă şi-a pierdut soţul în accident”, a declarat Dana Safta.

A început descifrarea "cutiei negre"

Pe baza informaţiilor tahografului, anchetatorii muntenegreni au stabilit că autobuzul român circula cu dublul vitezei permise pe acea secţiune a drumului.

Potrivit datelor preliminare citate de cotidianul „Vijesti”, înainte să cadă în prăpastie, şoferul autobuzului gonea cu aproximativ 80 km/h, însă o cifră exactă va fi stabilită după ce experţii vor face o analiză detaliată. Rezultatele anchetei vor fi date publicităţii săptămâna viitoare.

„Informaţiile din dispozitivul montat pe autobuz arată că acesta avea în jur de 80 de km/h, înainte să cadă în canion, de două ori peste viteza persmisă pe acea secţiune de drum”, au declarat surse din poliţie pentru cotidianul „Vijesti”.

Tragedia care a îndoliat România şi Muntenegru

Un autocar cu turişti români s-a răsturnat, duminică, într-o prăpastie din Muntenegru, în urma accidentului pierzându-şi viaţa 18 persoane, iar alte 29 au fost rănite.

Potrivit presei locale, primele date ale anchetei realizate de poliţia muntenegreană arată că autobuzul românesc, în care au fost 46 de pasageri, a ieşit din tunel în direcţia localităţii Kolasin şi că, din cauza carosabilului umed, a continuat să meargă drept, a rupt balustrada de pe partea stângă a podului şi după aceea a căzut în prăpastie.

Potrivit rezultatelor preliminare ale anchetei, din cauza vitezei mari şi a condiţiilor de drum improprii, şoferul a pierdut controlul asupra autobuzului, se arată în comunicatul dat de poliţia muntenegreană. De asemenea, se menţionează ca lucrurile vor fi mult mai clare atunci când experţii vor analiza tahograful autobuzului.

Şoferul era agent al Poliţiei Capitalei

George Ciobanu (45 de ani), unul dintre şoferii autocarului – care de altfel se afla la volan în momentul accidentului, a murit la spitalul din Podgoriţa. Conducerea Poliţiei Capitalei a anunţat că acesta era angajat al instituţiei şi avea gradul de agent. Colegii lui Ciobanu nu ştiau nimic despre călătoria pe care acesta a făcut-o în Muntenegru şi nici despre jobul de şofer pe autocar.

„Era încadrat ca agent de poliţie, coordonator de autospeciale la Biroul Tehnic din cadrul Poliţiei Capitalei. El era în mod legal în concediu aprobat, însă în momentul în care părăseşti ţara trebuie să anunţi acest lucru, să treci într-un borderou câteva coordonate cum ar fi de exemplu durata deplasării, localitatea unde mergi, cât stai, pentru a putea fi uşor de găsit în cazul în care cineva are nevoie de tine“, au precizat sursele.

Parchetul General s-a sesizat din oficiu şi a început o anchetă, iar până în acest moment, 18 persoane care se aflau în autocar au putut fi audiate.

Citeşte mai multe despre carnagiul din Muntenegru

FOTO Accident Muntenegru. „Cutia neagră“ a autocarului morţii a fost demontată joi de anchetatori. Poliţiştii au vorbit cu 18 dintre persoanele rănite

Cele două victime ale accidentului din Muntenegru internate la spitalul „Elias” nu vor fi externate joi, deşi starea lor de sănătate este foarte bună. Acestea mai au nevoie de consiliere psihologică pentru a depăşi evenimentele prin care au trecut. Alţi cinci răniţi ar putea fi externaţi vineri de la Spitalul Universitar. În Muntenegru, tahograful autocarului căzut în prăpastie a fost demontat joi, cardul urmând să fie accesat de anchetatori.

Mareea Travel aruncă pisica moartă în curtea transportatorului: Pagubele produse în urma accidentului din Muntenegru aparţin Gregory Tour

Directorul agenţiei care a organizat circuitul turistic, Marius Usturoiu, susţine că responsabilitatea pentru pagubele produse în urma accidentului din Muntenegru aparţine transportatorului, Gregory Tour, conform contractului încheiat de acestă cu agenţia de turism.

Tragedia din Muntenegru, anunţată de un pasager: „Ne-am răsturnat. Nu am văzut ce s-a întâmplat“

Directorul agenţiei de turism Mareea, ce a organizat sejurul în Muntenegru, Marius Usturoi, a declarat, pentru „Adevărul“ că tragedia a fost anunţată în ţară, duminică seară, în jurul orei 18.00, de unul dintre turiştii aflaţi în autocar. Grupul plecase din Bucureşti sâmbătă dimineaţă la ora 5.30.

Directorul firmei care deţinea autocarul tragediei din Muntenegru: „Inspecţiile tehnice erau la zi“. Societatea a fost înfiinţată în 2011

Ştefan Grigore, directorul firmei Gregory Tour Holiday SRL, cea care a asigurat transportul în Muntenegru, a declarat, luni dimineaţă, că autocarul avea inspecţiile tehnice la zi, iar şoferii au respectat timpii de oprire, adică la fiecare trei ore.

Raed Arafat, despre cumplitul accident din Muntenegru: „Nu toate victimele au fost încă identificate!”

Două avioane dotate cu echipamentele medicale necesare, precum şi cu personal medical specializat vor merge în Muntenegru pentru a transporta românii care au fost răniţi în accidentul care a avut loc duminică, a anunţat Raed Arafat, secretar de stat în Ministerul Sănătăţii. Un al treilea avion va aduce în ţară persoanele decedate în urma impactului.

FOTO VIDEO Filmul tragicului accident din Muntenegru, soldat cu moartea mai multor români plecaţi într-un circuit turistic

Spitalul din Muntenegru, la care au fost duse 33 de persoane care se aflau în autocarul implicat în accidentul produs duminică seara, a publicat o listă cu numele celor internaţi. Un autocar, care avea număr de înmatriculare de România, s-a răsturnat într-o prăpastie. Ministerul de Externe a anunţat luni dimineaţă că numărul persoanelor decedate a ajuns la 18.

Guvernul verifică dacă firma de transport în Muntenegru a respectat condiţiile de siguranţă

Guvernul a anunţat, luni, că va iniţia rapid toate verificările necesare pentru a se vedea dacă firma implicată în organizarea transportului din Muntenegru a respectat toate prevederile legale de siguranţă.

Presa din Muntenegru: în momentul accidentului, şoferul conducea prea repede

În momentrul în care s-a petrecut tragedia, şoferul conducea prea repede, a declarat pentru ziarul „Vijesti“ din Podgoriţa Carmen Dorobeţ, din Bucureşti, internată la secţia de ortopedie din centrul clinic din capitala muntenegreană. 18 persoane au murit, iar alte 29 au fost rănite în urma prăbuşirii într-o prăpastie a unui autocar înmatriculat în România, a anunţat, duminică, ministrul muntenegrean de interne, Rasko Konjevic.

VIDEO Grigore Cartianu, despre grija statului român faţă de cetăţenii săi: „Avem o problemă majoră legată de somnolenţa autorităţilor în astfel de situaţii“

Tragedia din Muntenegru, în care 18 români au murit într-un accident de circulaţie, aduce din nou în atenţia opiniei publice gestionarea crizelor de către statul român. Rudele călătorilor care se aflau în autobuzul groazei au reclamat probleme în relaţia cu funcţionarii Ministerului de Externe în momentul în care au vrut să afle detalii despre starea de sănătate a apropiaţilor.

Accident Muntenegru. Ce (n-)a făcut Patriarhul BOR în aceste zile?

Cum ne-am obişnuit de atâţia ani, o altă dezamăgire a venit din partea BOR în aceste zile. Oare ce a făcut patriarhul BOR de la aflarea tragediei? Mai nimic. Şi-a văzut de treabă. Luni, a doua zi de Rusalii, şi a după aflarea tragediei, Dănuţ era în plină sărbătoare: 5 ani de activitate a centrului de presă Basilica, proiectul său de suflet.