Şeful Agenţiei Spaţiale Române despre descoperirea NASA: "Excepţională e apropierea de Pământ"

Supernova care ar putea găzdui cea mai tânără gaură neagră din proximitatea noastră cosmică - FOTO: nasa.gov

Directorul Agenţiei Spaţiale Române, Marius-Ioan Piso, a explicat de ce e importantă descoperirea de către NASA a ceea ce ar putea fi o găură neagră aflată în primele faze ale formării.

Nu e clar ce a descoperit NASA: o gaură neagră sau o stea neutronică. Sigur e că obiectul emite raze X şi înghite materie stelară. Cel mai important este că obiectul e aproape de Pământ pentru o gaură-neagră (aproximativ 50 de milioane de ani lumină distanţă), este "tânăr" adică a fost observat de oamnei prima oară acum 30 de ani şi ar fi prima gaură neagră pe care oamenii o pot observa în faza incipientă.

Contactat telefonic să comenteze pe scurt anunţul NASA, directorul Agenţiei Spaţiale Române a declarat:

• "Descoperirea NASA este foarte importantă. Deja ar trebui să ne spună ceva faptul că supernova este de câteva ori mai mare decât Soarele".

Marius-Ioan Piso conduce din 2004 Agenţia Spaţiala Română

• "A fost denumită cea mai «tânără» pentru că este formată relativ recent".

• "Ceea ce face excepţională descoperirea NASA este apropierea corpului de Pământ".

Despre cum devine o stea gaură neagră

• "Când o stea (Soarele este steaua din sistemului nostru solar, n.r.) depăşeşte o anumită masă, ca în acest caz prezentat de NASA, ea are şanse să se răcească, apoi să se comprime. Aceasta este o gaură neagră (foto dreapta), care se formează din motive care nu sunt foarte elucidate la ora asta. Nu se ştie cu precizie când o stea îndeplineşte condiţiile să devină o gaură neagră".

Gaură neagră

Cum apar supernovele şi stelele neutronice

• "În centrul unei stele se emit foarte multe particule. Datorită acestei emisii, se produc reacţii nucleare şi la suprafaţa stelei apare o explozie, deci steaua explodează. Aceasta este o supernovă (foto dreapta), iar în interior steaua implodează, rezultând un corp îngrozitor de dens. Aceasta este steaua neutronică".

Supernovă

• "Una dintre cele mai cunoscute supernove este din constelaţia Crabului, la 1.000 de ani lumină distanţă de Pământ. Acolo a rămas acum un pulsar care se învârte de 30 de ori pe secundă".

Ce este un pulsar

• "Când steaua se învârte foarte repede, de câteva sute de ori pe secundă, este un pulsar (foto dreapta). Este foarte important acest lucru, pentru că un pulsar are un câmp magnetic foarte puternic şi emite radiaţii serioase. Nu ar fi foarte bine pentru oameni să se afle prea aproape de Pământ".

Pulsar

Dintr-o gaură neagră nu poate să iasă nici măcar lumina, datorită câmpului gravitaţional puternic şi a materiei dense.

Conferinţa NASA a iscat controverse şi în mijlocul cărăşenilor