Întrebare de o sută de milioane de euro: Unde se vor fabrica în România, camioanele IVECO pentru MApN?

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Aveste camioane grele produse de IVECO Defense vor intra în dotarea MApN
Aveste camioane grele produse de IVECO Defense vor intra în dotarea MApN

Peste 600 din cele 942 de camioane tactice pentru Armata Română ar trebui să fie produse de IVECO în România, dar autorităţile de la Bucureşti nu ştiu ce fabrică autohtonă va fi implicată. Mai mult, IVECO a comunicat că autovehiculele grele pentru MApN vor fi fabricate într-o uzină din Piacenza, Italia.

Compania italiană IVECO Defense a câştigat licitaţia pentru contractul, în valoare de 216 milioane de euro (fără TVA), de livrare a 942 de camioane grele către Ministerul Apărării Naţionale (MApN). Conform documentului, primele  300 de camioane vor fi fabricate în Italia, dar restul de 642 de astfel de vehicule sunt obligatoriu de construit în România. Deşi a trecut peste o lună de la semnarea contractului, MApN nu ştie ce fabrică din România va fi implicată în procesul de producţie, iar IVECO Defense susţine într-un comunicat că platformele de transport pentru Armata Română vor fi fabricate în Italia. 

„Furnizorul are obligaţia ca produsele livrate în baza contractului subsecvent să fie realizate în facilităţi integrate în industria de profil din România, în conformitate cu Planul de realizare a capabilităţilor privind nivelul de implicare a industriei naţionale în realizarea produselor şi asigurarea suportului logistic integrat pe toată durata de viaţă a acestora”,  a comunicat MApN după semnarea contractului cu IVECO.

Uzina din Piacenza va fi pusă la muncă

Totuşi, deşi a trecut ceva timp de la semnarea contracului, IVECO nu a făcut publice entităţile din România în care ar putea avea loc acest proces de producţie. Ba mai mult, compania a comunicat, în cursul zile de vineri, că vehiculele pentru MApN vor fi produse de filiala Astra în uzina Piacenza, Italia, arată platforma janes.com. În comunicat nu se precizează dacă în respectiva uzină vor fi fabricate toate camioanele pentru MApN sau numai o parte din ele.

80 la sută din valoarea contractului fără TVA trebuie să se întoarcă în economia naţională Nicolae Ciucă ministrul Apărării Naţionale

Nici MApN nu ştie în prezent în ce uzine din România se vor produce respectivele camioane. „Din elementele de angajament ale furnizorului pot să menţionez că, începând cu cel de-al 301-lea camion, acestea se vor produce în România. Unde anume - este decizia furnizorului împreună cu structura responsabilă din Ministerul Economiei, şi anume Oficiul de Compensare a Achiziţiilor de Tehnică Specială, şi aceasta urmează să se concretizeze într-o decizie, sperăm noi, cât mai curând posibil. Nu este vorba de speranţa noastră, ci este vorba de obligativitatea din contract pentru că, încă o dată, cel de-al 301-lea mijloc auto trebuie să fie integrat în România. (…) În baza contractului de offset, 80 la sută din valoarea contractului fără TVA trebuie să se întoarcă în economia naţională”, a declarat ministrul Nicolae Ciucă într-un interviu acordat recent presei militare. 

Producătorii români sunt debusolaţi

Specialist în industria de apărare, Aurel Cazacu spune că, pe fondul lipsei de informaţii, o serie de producători români de subansamble auto sunt oarecum debusolaţi. „Mai toţi au auzit despre acest contract şi vor să participe la realizarea lui prin livrarea către producătorul final a unor subansable necesare fabricării camioanelor militare, dar nu ştiu ce au de realizat pentru că nimeni nu le spune nimic. Situaţia trebuie să se remedieze cât mai repede. Cei din industrie trebuie să ştie ce au de făcut pentru că este posibil ca fabricarea unor anumite piese să necesite o serie de investiţii prealabile. Oricum, în principiu,respectivele companii vor lucra petru IVECO Defense după modelul celor care furnizează, în prezent, subansamble pentru Dacia sau Ford”, a precizat expertul.   

Ce cumpără MApN

Conform contractului, MApN urmează să se doteze cu peste 900 de camioane extrem de complexe din gama Iveco High Mobility - 4x4, 6x6, 8x8 şi 8x8 Prime Mover. O treime dintre ele vor avea cabină blindată (protecţie nivel 1) şi pregătită pentru blindarea ulterioară cu kituri în vederea creşterii nivelului de protecţie balistică şi antimină la nivelul de protecţie 2, respectiv 2a. Mai mult, vor fi dotate cu o  trapă de acces de construcţie circulară care să permită montarea unei turele de armament calibru 12,7 mm, 7,62 mm sau 5,56 mm. În plus, aceste camioane tactice vor dispune de sistem automat de umflare din mers a pneurilor şi vor avea sisteme de propulsie extrem de sofisticate care vor respecta norma de poluare Euro 5 şi care vor avea alimentare duală, cu motorină şi combustibil de tip NATO. În fine, camioanele tactice mai sunt dotate cu troliu pentru autorecuperare şi sunt concepute ca să poată fi îmbarcate rapid în avioane militare de transport de tip C-130 Hercules. 

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite